Назад до каталогу статей
Дайджест

ЧИ ДОВІРЯЄ БІЗНЕС ДЕРЖАВНИМ ТЕНДЕРАМ?

22 Жовтня 2019

Команда Dozorro провела дослідження того, наскільки український бізнес довіряє і як насправді ставиться до системи електронних торгів. У статті читайте результати такого дослідження

З серпня 2016 через систему ProZorro провели торги  на суму близько 3,44 трлн грн. Упродовж цього періоду замовники в середньому оголошували близько 2 700 конкурентних лотів щодня (завершених). Та не зважаючи на те, що кількість організаторів збільшується, система покращується, є бізнес, який ще й досі остерігається електронних торгів.

Dozorro, проєкт, що здійснює громадський контроль публічних закупівель вирішили зіставити досвід учасників у ProZorro, їх сприйняття системи публічних закупівель та статистичні дані про їхню участь у торгах упродовж трьох років. Це зроблено для того, щоб зрозуміти рівень задоволеності бізнесу системою та готовність і надалі брати участь у конкурентних закупівлях. Для цього було не лише проаналізовано активність учасників у ProZorro за три роки, а й опитано майже 600 представників бізнесу.

Анонімне опитування було проведене з 27 серпня по 10 вересня 2019 серед учасників ProZorro, щоб оцінити їхнє сприйняття системи. Опитування проводилося онлайн з використанням сервісу SurveyMonkey. До участі в дослідженні запрошувалися учасники, які зареєстровані на одному з чотирьох майданчиків — E-Tender, SmartTender, Zakupki.Prom.ua та Держзакупівлі.Онлайн.

 Проблеми участі: тільки своя місцевість і нікуди далі

Незалежно від очікуваної вартості лота, приблизно половина учасників торгів — місцеві. У допорогових закупівлях відсоток учасників зі своєї області протягом трьох років поступово зменшується, натомість збільшується частка бізнесу з інших регіонів. При цьому, якщо у лотах з очікуваною вартістю до 50 тис. грн зміни несуттєві, для лотів від 50 до 200 тис. грн частка бізнесу, яка подавалась виключно у своїх регіонах, зменшилась на 11,6%. Протилежна тенденція спостерігається в лотах від 1 млн грн. У таких закупівлях місцевий бізнес, навпаки, частіше починає брати участь лише у своєму регіоні.

Більшість нових учасників, які припинили брати участь після першого року роботи, йшли з ProZorro одразу після 1-2 спроб. Критичними можна назвати перші 5 участей, адже 90% учасників, які перестали йти на конкурентні торги, подавали свої пропозиції до 5 разів включно. Це породжує необхідність приділяти більше уваги «новим» учасникам, щоб заохотити їх залишитися в системі.

Половина опитаних (54%) здебільшого задоволена системою ProZorro (поставили оцінку «4» або «5»), а про свої наміри продовжувати брати участь у закупівлях зазначили 70% респондентів. Ще 17% вагаються, проте скоріш за все продовжать працювати в ProZorro.

 Активність учасників у ProZorro

висновки на основі даних ВІ 

За останній рік роботи ProZorro (серпень 2018 — серпень 2019 рр.) менше 30% учасників брали участь лише в одному тендері на рік і лише ≈20% змагалися в торгах раз на місяць або частіше. Половина учасників подавали тендерні пропозиції від 2 до 10 разів на рік. При цьому близько половини учасників співпрацювали впродовж року лише з одним замовником. Щороку замовники дискваліфіковували приблизно половину учасників, які подавалися на торги. Характерно, що для більшості з них це радше винятки, ніж системні проблеми. Майже половина зі всіх дискваліфікованих щороку мали лише одну дискваліфікацію, ще 18% дискваліфікували два рази за рік. З кожним роком все більша кількість підприємців бере участь у закупівлях від 200 тис. грн і більше. Окрім цього, ≈50% всіх учасників торгів беруть участь у закупівлях лише в межах своєї області. З моменту запуску пілотного проекту ProZorro і до 1 серпня 2019 року понад 90 тис. учасників подавали пропозиції на торги. З часом певні учасники перестали брати участь у конкурентних закупівлях. Так, вже на третьому році роботи ProZorro досі подавали пропозиції на торги приблизно половина всіх учасників, які приєдналися протягом попередніх років. Для трьох років характерно, що переважна більшість нових учасників, які припинили брати участь у перший рік роботи, йшли з ProZorro одразу після 1- 2 спроб. Критичними можна назвати перші 5 участей, адже 90% з учасників, які перестали йти на конкурентні торги, подавали свої пропозиції до 5 разів включно. Це породжує необхідність приділяти більше уваги «новим» учасникам, щоб заохотити їх залишитися в системі. 48 87% респондентів зазначили, що скоріш за все і надалі продовжать брати участь у конкурентних закупівлях у ProZorro. При цьому високо оцінюють свою задоволеність системою лише 54%, а ще 26% поставили їй «трійку» з п’яти можливих балів. Проаналізувавши відповіді, аналітики DOZORRO з’ясували, що на наміри надалі працювати в ProZorro суттєво впливає задоволеність системою. Вона залежить від: 

  • відчуття зниження рівня корупції 
  • обґрунтованості дискваліфікацій 
  • роботи колегії АМКУ 
  • взаємодії з електронним майданчиком 
  • зручності пошуку тендерів 
  • процесу подачі пропозиції 
  • можливості взаємодіяти із замовником через електронну систему.
    Бізнес, який більш задоволений та планує і надалі брати участь у закупівлях, часто подається впродовж року (три і більше разів на місяць), уже взяв участь у великій кількості тендерів (більше 70) та у 2019 році активніше подається на торги порівняно з попередніми роками. Усіх, хто заявляє про відсутність наміру надалі працювати в ProZorro, об’єднує висока незадоволеність системою. Незадоволені оцінили систему в середньому на 1,73 бала, а задоволені — на 3,61.

Що впливає на бажання і надалі працювати в ProZorro 

висновки на основі результатів опитування 

Якщо бізнес має невеликий досвід участі у торгах (до 10 закупівель), зменшив свою активність у 2019 році порівняно з попередніми роками, то скоріш за все це означає, що він незадоволений системою ProZorro і не планує надалі брати участь у конкурентних закупівлях. Незалежно від того, з якими проблемами учасники стикалися в тендерах — демпінгом, вимогою від замовника надати необов’язкові документи, безпідставним відхиленням пропозиції тощо, — вони в середньому задоволені ProZorro на 3,28 бала. Водночас ті, хто заявили, що з жодною з перелічених проблем не стикалися, ставлять ProZorro 4,08 бала. Отже, що менше учасники бачать вищезгаданих проблем, то більше вони будуть задоволені системою. Цікаво, що ані демпінг конкурентів, ані власний демпінг суттєво на задоволеність системою не впливають.

Вплив дискваліфікацій

висновки на основі результатів опитування 

На рішення надалі брати участь у торгах не впливає факт наявності дискваліфікацій. Проте має вплив обґрунтованість пояснень про причини дискваліфікації. Якщо бізнес вважатиме, що замовник обґрунтовано пояснив причину дискваліфікації, він буде більше задоволений системою. Водночас це скоріш за все не збільшить його бажання брати участь у торгах. Якщо ж бізнес вважатиме, що дискваліфікацію пояснили необґрунтовано, — це негативно вплине як на його бажання працювати в ProZorro, так і його задоволеність системою.

Корупція та її вплив на рішення брати участь у торгах 

висновки на основі результатів опитування 

На рішення надалі брати участь у торгах прямо не впливає факт наявності в системі корупції (через особистий досвід, або через досвід колег). Проте на плани залишатися в ProZorro впливає сприйняття гостроти проблеми корупції. Серед тих, хто не планує більше брати участь у торгах, більшість сприймає корупцію як дуже гостру проблему. І навпаки, серед тих, хто планує працювати в ProZorro, більшість вважає, що корупція є, але вона не основна проблема. Також на рішення і надалі працювати в ProZorro впливає відчуття учасника, чи стало корупції більше або менше. Ті, хто планують надалі брати участь у торгах, більш схильні вважати, що корупції стало менше. Ті, хто не планують працювати в системі, — вважають, що її стало більше. Цікаво, що після реформи публічних закупівель майже не змінилася частка тих, хто особисто (24%) або через колег (19%) стикався з корупцією в закупівлях. Проте на 9% більше опитаних вважають, що не стикалися з корупцією після запуску ProZorro, якщо порівнювати з періодом, коли ще здійснювалися державні закупівлі (41% та 32% відповідно). На питання про те, яким наразі може бути розмір відкату в публічних закупівлях, чверть опитаних відповіла 0% від суми договору. Приблизно половина опитаних вважає, що відкат становить від 1% до 20% (найчастіше у цьому діапазоні називали відкати 10%).

Повний текст дослідження тут.

похожие новости

Дайджест
Огляд новин з 30 березня – 05 квітня. Порядок проведення закупівель для запобігання коронавірусу COVID-19.Новий лист-роз'яснення Мінекономіки щодо змін, внесених до порядку закупівель у зв’язку із COVID-19. Ухвалили зміни до держбюджету. Через Prozorro закуплено майже 15 тисяч тестів на COVID-19. Державні структури закупили апаратів ШВЛ на 286 мільйонів. Нові можливості у новому законі для учасників тендерів. Велику приватизацію тимчасово призупинили. 129 об’єктів планують виставити на приватизацію через майданчик Е-Тендер. Запуск зелених аукціонів переноситься. Три простих способи підтвердження досвіду постачальника у PROZORRO MARKET. У 21 області на 144 об’єктах ведуться ремонтно-будівельні роботи. Дію КЕП можна продовжити електронно. Мінекономіки оприлюднило звіт сфери публічних закупівель за 2019
Дайджест
Огляд новин з 23-29 березня. Про E-TENDER на карантині. Чи визнає ТПП карантин – форс-мажором? Відповіді на найпоширеніші запитання для бізнесу. Придбайте водно-спортивну базу «ЛОКОМОТИВ» в центрі м. Дніпро. Митний аукціон в Прозорро.Продажі: газотурбінний двигун Д049 в Дніпропетровській області. Класичний та голландський аукціони у системі Прозорро.Продажі на майданчику Е-ТЕНДАР: відео огляд та поради учасникам. Як обрати електронний майданчик для роботи у системі Прозорро.Продажі? Лист роз’яснення щодо проведення закупівель у зв’язку із COVID-19. Проєкт порядку визначення предмета закупівлі. Три нові державні органи виконавчої влади на заміну ДАБІ
Дайджест
Огляд новин з 16-22 березня. Закликаємо бізнес додавати в Prozorro Market товари для боротьби із COVID-19. Новини від Прозорро.Продажі під час карантину. Реалізація необробленої деревини на Прозорро.Продажі принесла українським лісокористувачам 35,9 млн грн. Експрес-тести на коронавірус вже у PROZORRO MARKET. Додаткове поле у системі Прозорро для звіту за закупівлями COVID-19. Prozorro Market у цифрах: чого купують більше, що представляють найчастіше, яка вартість договорів. Закупівлі без Prozorro: що визначає новий закон. Прийнято закони, які спрощують процедури закупівель товарів для боротьби із коронавірусом. АМКУ змінює порядок участі сторін у засіданні Колегії. Мінекономіки розробляє методологію закупівель у сфері дорожнього господарства. Уряд затвердив порядок та перелік товарів для проведення закупівель для запобігання пандемій коронавірусної хвороби COVID-19 .