З моменту набуття чинності закону України №157-IX “Про оренду державного та комунального майна” (далі – закон) в Україні фактично зупинилась передача в оренду державного та комунального майна. Адже на сьогодні не прийнято Порядок передачі майна в оренду, що має бути затверджений Кабінетом Міністрів України, але останній лише опублікований на сайті Міністерства економічного розвитку як проєкт регуляторного акту.
Давайте розберемось чому так і чи можливо органам місцевого самоврядування самостійно прийняти Порядок передачі в оренду лише комунального майна та вже зараз розпочати проводити електронні аукціони.
Для того, аби проводити аукціони, орендодавцю (як суб’єкту, що безпосередньо оголошує аукціони в системі Прозорро.Продажі через електронний майданчик) необхідно знати:
- у якому порядку, в які строки та які саме суб’єкти можуть приймати рішення про передачу майна в оренду, яким чином здійснюється обмін документами та як оприлюднюють відповідні рішення;
- яку саме інформацію необхідно висвітлювати в рішенні про включення об’єкту до Переліку відповідного типу та яку інформацію вносити до електронної форми оголошення про проведення електронного аукціону;
- критерії віднесення певного об’єкту до переліку І або ІІ типу;
- у який строк укладають протокол, який гарантійний та реєстраційний внесок сплачують, які підстави відмови у затвердженні протоколу тощо.
Закон регламентує загальну процедуру передачі в оренду майна, але щодо всіх деталей та строків останній встановлює відсилочні норми на Порядок передачі майна в оренду.
Відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 13 – порядок функціонування електронної торгової системи, порядок та строки передачі майна в оренду, подання заяв на участь в аукціоні, проведення аукціонів, розмір, порядок та строки сплати, повернення гарантійних, реєстраційних внесків, плати за участь в аукціоні (винагороди оператора), порядок та строки підписання, опублікування протоколу та договору оренди за результатами аукціону визначаються Порядком передачі майна в оренду.
Відповідно до ч. 2 ст. 5 Порядок передачі в оренду державного та комунального майна визначає Уряд. У свою чергу, особливості передачі в оренду комунального майна, передбачені законом, додатково можуть визначатися рішенням представницьких органів місцевого самоврядування з урахуванням вимог і обмежень, передбачених законом і Порядком передачі майна в оренду (який приймає КМУ).
Важливо, що Порядок має чітко регламентовані пункти, які можуть встановлюватись представницькими органами місцевого самоврядування (наприклад, контроль за здійсненням невід’ємних поліпшень орендованого майна, або рішенням представницького органу місцевого самоврядування, на орендаря може бути покладений обов'язок подачі додаткових документів разом із заявою про продовження договору оренди комунального майна без проведення аукціону, крім передбачених Порядком).
Закон не передбачає для представницьких органів місцевого самоврядування повноважень щодо встановлення повного порядку передачі комунального майна в оренду, а лише особливості передачі, вичерпний перелік яких міститься в Законі.
Станом на 6 травня Порядок передачі майна в оренду знаходиться на погодженні в Кабінеті Міністрів України та не затверджений.
Тому всі орендодавці, як щодо державного, так і щодо комунального майна, не мають права проводити електронні аукціони до моменту набуття чинності Порядком передачі майна в оренду.
Представницькі органи місцевого самоврядування не мають повноважень на прийняття власного Порядку передачі майна в оренду або прийняття рішення про проведення пілотного проєкту та запуску електронних аукціонів на підставі закону. Адже такі дії порушуватимуть ч.2 ст. 5 діючого закону.
З повагою команда Е-Тендер!
За додатковою інформацією звертайтеся:
за тел. (044) 390 52 46, (067) 223 11 93
e-mail: support-auction@e-tender.ua