ДЕРЖАВНІ ТЕНДЕРА: ЩО І ЯК КУПУЮТЬ ЗАМОВНИКИ
Ви – виробник продукції, яка на вашу думку є конкурентною та може стати привабливою для держави? Ви – постачальник, який раніше не працював з державними компаніями та не брав участь в електронному аукціоні? А тепер вирішили спробувати? Надамо поради і підкажемо, як знайти саме того замовника, якому потрібна ваша продукція. Чим цікавиться і чого потребує держава. Та які шанси на перемогу в електронному аукціоні.
У системі Прозоро вже третій рік поспіль учасники зі всіх куточків країни беруть участь і перемагають. Звичайно, якщо взяти інтерв’ю в одного з вдалих учасників, який вже сьогодні має не один укладений договір на значну суму з державним замовником, то він скаже, що пройшов довгий шлях до успіху в тендерах. Але, досвід, який отримав і результат – того варті!
Майте на увазі, щоб перемагати в аукціоні мало мати відмінну продукцію. Треба знати тонкощі системи, процедур та вимоги закону.
Що для початку?
Аби знайти тендер у системі вам слід знати код вашого товару за класифікатором ДК 021:2015 (або ще як називають – CPV). Оскільки в публічних торгах усі товари, роботи та послуги класифікуються. Тому, коли замовники оголошують в системі закупівлю, обов’язково вказують код потрібного йому товару/роботи/послуги. Також завдяки таким кодам віднайдете актуальний для вас тендер у системі.
І так, ви обрали закупівлю у системі й спершу, що ви побачите – оголошення замовника. У ньому, зазвичай, визначена основна інформація про тендер:
- який замовник, що і скільки закупає,
- місце постачання продукції (надання послуг),
- умови співпраці з постачальником (учасником).
А ось вже більш детально про все це ви дізнаєтеся у тендерній документації, яку замовник також завантажує у систему до оголошення.
Найактуальніші предмети закупівлі, серед яких – ваш
На першому місці серед предметів державних закупівель – будівельні роботи та поточний ремонт (близько 38% сумарної очікуваної вартості усіх закупівель у системі за минулий рік, або – 249 млрд грн.).
Далі трішки менше - нафтопродукти, паливо, електроенергія (зокрема, інші джерела енергії). Та закупівлі транспортного обладнання та допоміжного приладдя до нього.
Та якщо ви виробник (постачальник) таких товарів, як: продуктів харчування, напоїв, та інших супутніх. Або допоміжної будівельної продукції, офісної та комп’ютерної техніки, устаткування та приладдя. Вибір участі у торгах запевняємо, буде великим.
Регіони, замовники яких найактивніше оголошують торги
Якщо говорити про регіони, в яких найчастіше оголошують найбільші торги, то часто це такі великі міста та їх області, як: Київ, Дніпро, Донецьк, Харків, Одеса, Львів.
Та це не говорить про те, що ви не зможете знайти тендер у своєму регіоні. Оскільки пошук у системі ви зможете здійснити і за точним найменуванням замовника і його адресою.
І взагалі, початківцям найкраще розпочинати роботу у системі з участі в аукціоні у маленьких торгах (так званих допорогових). А потім вже після освоєння, виходити на більші замовлення і брати участь у надпорогових закупівлях.
ДО ВІДОМА:
Допорогова закупівля. Вартість – до 200 тис. грн (товари, послуги), до 1,5 млн грн – роботи. Замовники, окремих сфер господарювання таку закупівлю проводять від 1 млн грн – товари, послуги та 5 млн грн - роботи.
Надпорогова закупівля. Проводить замовник відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі». Вартість – від 200 тис. грн – товари і послуги. Та від 1,5 млн грн – для робіт. Замовники, які працюють в окремих сферах господарювання проводять її, починаючи від 1 млн грн (товари/послуги) та роботи – від 5 млн грн. Такі закупівлі замовники проводять використовуючи одну із визначених у згаданому законі процедуру:
- відкриті торги,
- переговорну,
- конкурентний діалог.
Опис допорогових торгів на майданчику тут: https://e-tender.ua/training-tenders/zamovnikam-prozorro-2/doporogova-zakupivlya-41
Вище ми окреслили товари та роботи, які найчастіше закупають у системі. А ще є послуги. Поширеніші у закупівлях є послуги з ремонту і технічного обслуговування, архітектурні, будівельні, інженерні та інспекційні. А також послуги:
- юридичні, маркетингові,
- консультаційні, кадрові,
- поліграфічні та охоронні,
- санітарії та охорони довкілля,
- розробки програмного забезпечення,
- комунальні.
ТОП найдорожчих закупівель
Звичайно, є ТОП тих тендерів, які практично завжди можна віднести до дорогих. Коли учасник, ставши переможцем, отримує вигідне державне замовлення.
І так, це закупівлі:
- нафтогазової промисловості (15,5 млрд грн),
- ремонту й технічним обслуговування (13,2 млрд грн)
- додаткових та допоміжних транспортних послуг; туристичних агентств (11,3 млрд грн),
- архітектурних, будівельних, інженерних та інспекційних (10,2 млрд грн),
- юридичних, маркетингових, консультаційних, кадрових, поліграфічних та охоронних (7,5млрд грн).
Конкуренти і ви у державному тендері
Унікальність системи не обмежена. Так, постачальник завдяки Прозоро може аналізувати не тільки попит серед державних компаній, але й вивчити конкуренцію. Оцінити їх можливості та стан пропозицій.
Узагальнюючи дані щодо появи постачальників на аукціоні, першими можна виділити закупівлі офісної та комп’ютерної техніки, устаткування та приладдя. Саме на таких ви будете мати найбільше число конкурентів. За останній рік, підрахували, що найбільше було подано 10 цінових пропозицій на лот. Та, на сьогодні залишається тенденція подачі переважно на аукціон - двох, трьох пропозицій.
Так, наприклад, дві пропозиції, а це 39% всіх лотів тендера подають у закупівлях медобладнання, фармапродукції та засобів особистої гігієни (14 743 лота).
Також у закупівлях:
- товарів харчування та схожих товарів (14 329 лотів);
- робіт на будівництво та ремонту (9 857 лотів),
- нафтопродуктів, палива, електроенергії та інших джерел енергії (7 407 лотів).
Статті, що рекомендуємо:
- Допорогові закупівлі: як стати учасником та переможцем
- Пошук закупівель на майданчику
- Налаштування підписки на тендери
- Як прийняти участь у тендері
У статті використані дані зі Звіту Мінекономрозвитку та ДП «Прозорро».