ЕЛЕКТРОННІ КАТАЛОГИ – ПРОГРЕСИВНИЙ ЕТАП РОЗВИТКУ ЗАКУПІВЕЛЬ
Із Євгеном Сільверстовим, директором ДУ «Професійні закупівлі» поговорили про те, як зараз працюють електронні каталоги. Чому замовникам варто б їх практикувати. Які нові категорії товарів очікувати користувачам найближчим часом. Та як проходить кваліфікація постачальників для е-каталогів.
У квітні стартував грандіозний пілотний проект – електронні каталоги. Який за своїми функціями і принципами схожий на онлайн-магазин. У системі вже є перші замовники, які скористалися е-каталогом і провели свої закупівлі. На майданчику E-Tender.ua замовник завдяки е-каталогу вперше закупив папір для друку на 19 тис. грн. Інструмент унікальний для допорогових закупівель, бо замовник не заморочується із їх організацією, а просто обирає готовий товар із «прилавку». Швидко, зручно і просто!
Про першу закупівлю на майданчику через е-каталог з вуст самого замовника:
https://e-tender.ua/news/pershoprohidci-v-e-katalozi-na-majdanchiku-e-tender-296
- Пане Євгене, сьогодні вже є перші результати пілотування е-каталогів. Розкажіть про них і перший досвід учасників та ваш як адміністратора інструмента.
Електронні каталоги вже працюють і перше замовлення було успішно проведено 24 квітня. З того часу відбулося ще ряд закупівель, кількість яких зростає. Для державних замовників це означає, що вже зараз можна заходити в каталог, обирати товари та робити замовлення. А для бізнесу – сигнал про те, що вже є величезний ринок допорогових закупівель, який став доступним ще більше. Той, хто раніше почне користуватись новим інструментом закупівель, матиме досвід, а отже перевагу перед конкурентами. Тому раджу не зволікати.
- Які переважно купують товари? Та постачальники яких, переважають у системі? Чому так складається?
У каталогах наразі є три ключові групи товарів: канцелярські товари, офісна техніка і медичні вироби.
Перші дві групи були обрані через їхню популярність – на ці товари приходиться велика кількість не тендерних закупівель. Каталог в частині цих товарів адмініструє Державна установа «Професійні закупівлі». А ось каталог медичних препаратів формує Державне підприємство «Медичні закупівлі». Головна мета цієї категорії – допомогти медичним закладам швидко, зручно і прозоро закуповувати найбільш вживані категорії товарів у невеликій, тактичній кількості.
- Чи будете розширювати перелік категорій товарів та коли?
Е-каталоги постійно поповнюються. Окрім базових категорій, ми нарощуємо додаткові. Цей процес включає відбір категорій. Їх нам пропонують як замовники, так і постачальники, адже вони мають велику кількість ринкових даних і добре розуміють попит.
Наша мета – зробити максимально широку лінійку товарів «на полиці». Але побудова цієї лінійки відбувається поступово. Зараз ми розширюємо каталог канцелярською групою товарів, також найближчим часом з’являться бензин та дизельне паливо.
З якими проблемами зіштовхуються при проведенні закупівлі через е-каталоги?
Одним із значних викликів для нас є саме наповнення каталогу товарами. Невеликий інтернет магазин наразі налічує в своєму асортименті до 100 тис. товарів, великий – до 1 млн.
Магазин для державних замовлень може і не буде мати таку величезну номенклатуру, але товарів потрібно додати чимало. Отже, для нас важливим є створення автоматизованого процесу введення товарів в систему (наразі це відбувається вручну).
Автоматизована система передбачатиме можливість постачальникам передавати власні каталоги товарів у відповідному форматі, в результаті чого вони автоматично будуть добавлятися в систему проходячи тільки процес перевірки. Погодьтесь, це набагато швидше!
Наразі розробники е-каталогу працюють над цим функціоналом, отже, незабаром очікуємо значного збільшення номенклатури товарів у каталозі.
- Чи продовжуєте відбір учасників до системи. Як він проходить, на що більше звертаєте увагу при кваліфікації постачальників?
Кваліфікацію постачальників в каталог здійснює ЦЗО. Постачальники можуть знайти публікацію оголошення про відбір постачальників до каталогу на сайті ProZorro. Кваліфікацію здійснюємо за нескладною процедурою, схожою з тим, як проходить кваліфікація на звичних для нас торгах. Але це не потрібно повторювати під кожну закупівлю. Достатньо кваліфікуватися один раз, та на певний період часу постачати товари через каталог без жодних формальних процедур.
- Розкажіть про порядок проведення закупівлі через е-каталог. Які особливості є, та на чому закцентували б увагу замовників та учасників.
Товари, що розміщені в каталозі згруповані в певні групи, так звані «профілі». Профіль – це набір стандартних вимог до предмета закупівлі, що об’єднує товари-аналоги. Замовник обирає необхідну йому категорію товару, потім за допомогою профіля або фільтрів обирає товари з потрібними технічними характеристиками. Після того, як замовник додасть певний товар у кошик, на майданчику автоматично створюється чернетка звіту.
Після підтвердження замовлення, електронна система надсилає постачальнику повідомлення про бажання замовника придбати товар саме у нього. Постачальник зв’язується з замовником вже в оф лайні та укладають договір на поставку товару. Після цього, в процедурі закупівлі через каталог замовник завантажує копію звіту про укладений договір, який система автоматично розміщує в системі ProZorro . Все дуже просто і дуже швидко!
- На сьогодні е-каталоги у пілоті й замовник має право вибору – використовувати їх, чи ні. Та усе-таки Ваші рекомендації для замовників щодо організації такої закупівлі.
Е-каталоги – новий етап розвитку системи електронних закупівель ProZorro. Сьогодні система чудово працює з великими тендерами. Але значна частина невеликих закупівель відбувається за її межами. Запуск каталогів дозволить перевести цей величезний ринок «допорогів» у зрозумілий, добре структурований і прозорий формат.
Наразі замовники мають право визначати, як саме вони закупатимуть товари на допорогових сумах. На жаль, немало з них укладають прямий контракт не проводячи жодного аналізу, чи є пропозиція найбільш ефективною. Більше того, часто ми маємо приклади зловживань (є дуже кричущі приклади, таки як закупівля ноутбука вартістю 15 тис грн. за 199 тис грн. та інші не менш кричущі випадки).
Закон України «Про публічні закупівлі» вимагає від замовника опиратися на принципи закупівель: дотримання прозорість, максимальної конкуренції, економічної ефективності, недискримінації учасників тощо. Сам принцип роботи е-каталогу забезпечує дотримання їх принципів. Адже, в каталозі є конкуренція між постачальниками, ціна постачальника не може бути вищою певного обмеження що встановлює ЦЗО, (отже, виключається можливі махінації із закупкою у «свого» постачальника за захмарним цінам, інформація як про пропозиції, так і результати закупівель доступна в системі ProZorro).
Закуповуючи через е-каталог замовник може бути впевнений, його закупівля відповідає всім вимогам і принципам Закону.
- Які результати очікуєте від впровадження? Поділіться планами щодо е-каталогів.
У перспективі очікуємо, що використання каталогів дозволить значно знизити операційні витрати на проведення закупівель як замовників, так і постачальників. Ми отримаємо більшу прозорість, адже з’являється набагато більше даних на рівні конкретної назви товару і виробника для аналітики та аудиту закупівель. За рахунок вищої конкуренції буде забезпечено закупівлю за нижчими цінами та зекономлено більше державних коштів.
Звісно, до Amazon та Rozetka.ua нам ще поки що далеко). Але вірю, що е-каталоги стануть справжнім проривом в невеликих державних замовленнях. Ми пройшли поки тільки перші кроки, але рухаємось швидко. Долучайтесь!
Інструкції для користувачів майданчика Е-Тендер:
Детальніше про роботу Е-каталогів читайте у наших статтях:
- ProZorro-market: про умови, принципи та строки в електронних каталогах
- Відбулися перші закупівлі через Е-каталог
- Інтернет-магазин в системі ProZorro
- Е-каталог системи ProZorro: що дасть для замовника та учасника?
Реєстрація в системі е-каталоги через майданчик Е-Тендер:
Розділ «Електронні каталоги» на майданчику Е-Тендер: