Назад до каталогу статей
Блог

Індикатори ризику системи ProZorro: яка саме закупівля є порушенням ?

31 Жовтня 2018

Підбір та аналіз індикаторів ризику системи ProZorro: яка закупівля є порушенням, законодавча основа системи ризиків, спрацювання індикаторів ризику

Індикатори ризику системи ProZorro: яка саме закупівля є порушенням

 

Основна мета системи автоматичних індикаторів ризиків – пошук так званих «підозрілих» тендерів, тобто тих, що містять ознаки порушень законодавства або свідчать про ймовірність допущення таких порушень. Система ризиків виділяє такі закупівлі й відразу направляє їх Держаудитслужбі на перевірку. 


Система автоматичних індикаторів ризиків - аналітичний обчислювальний комплекс у складі електронної системи закупівель, що забезпечує постійний та регулярний розрахунок індикаторів на основі відкритих даних з API-сервісу електронної системи закупівель.

(Наказ №196, п.2)


Автоматичні індикатори ризиків – критерії із заданими наперед параметрами, використання яких дає можливість автоматично здійснювати вибір процедур закупівель, що містять ознаки порушень законодавства у сфері публічних закупівель.

(п.1.1.ч.1. ст.1. Закону України «Про публічні закупівлі»)


Нагадаємо, Держаудитслужба має свій кабінет у системі ProZorro. Який, зокрема, забезпечує реєстрацію її працівників, автоматичне розміщення, отримання і передання інформації та документів під час проведення ними моніторингу закупівлі. Також усі дії цього органу щодо проведення моніторингу публікуються у системі. 

Що ж стосується замовників, то тепер через розділ на своєму майданчику вони можуть слідкувати за проведенням такого моніторингу. На майданчику Е-Тендер такий кабінет у замовника має назву «ДАСУ».

Детальніше про нього та інструкція користування читайте у статті «ДАСУ» – НОВИЙ РОЗДІЛ НА МАЙДАНЧИКУ», за посиланням https://e-tender.ua/news/dasu-novij-rozdil-na-majdanchiku-164?fbclid=IwAR2QmW9Jwv_Qho107WTCEAucJRs76GZlOlQTY3DIXG3t505uecNTYFNwxa0


Законодавча основа системи ризиків

Зауважимо, окрім Закону «Про публічні закупівлі», де моніторингу присвячена стаття 7-1 про порядок здійснення моніторингу тендерів, у вересні Держаудитслужба прийняла Наказ №196, яким затвердила:

  • Методику визначення автоматичних індикаторів ризиків;

  • Перелік автоматичних індикаторів ризиків;

  • Порядок застосування автоматичних індикаторів ризиків.

Цей наказ зареєстровано у Міністерстві юстиції України 27.09.2018 за № 1113/32565. Також на сьогодні затверджена форма висновку про результати моніторингу закупівлі та  порядку його заповнення (Наказ Держаудитслужби № 86 від 23.04.2018, зареєстровано в МЮ України 01.06.2018 за № 654/32106).

Так, згідно з Методикою, для розрахунку індикаторів система ризиків може використовувати інформацію, що міститься, розміщена або оприлюднена у таких джерелах:

  • електронна система закупівель;

  • єдині державні реєстри;

  • бази даних, відкриті для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю;

  • офіційний веб-сайт Національного банку України;

  • інші офіційні джерела.

Згідно із затвердженим Переліком індикаторів ризику є 35. Кожен він має свою умовну вагу - в діапазоні від 0,1 до 0,5. Така вага визначається з урахуванням рівня потенційного впливу порушень законодавства у сфері публічних закупівель, що можуть бути виявлені за результатами аналізу спрацьованих індикаторів.

Зважаючи на загальну суму умовної ваги за спрацьованими індикаторами, визначається ранг ризику для кожної окремої процедури. Таких рангів є три.

  • 1 - високий рівень ризику;

  • 2 - помірний рівень ризику;

  • 3 - низький рівень ризику.

У разі спрацювання індикатора за конкретною закупівлею або окремим її лотом та залежно від загальної умовної ваги цих індикаторів, ризик-система автоматично присвоює закупівлі один із вище вказаних рангів ризику.

Система ризиків автоматично розташовує пропорційно у черзі закупівлі, починаючи від тих, що віднесені до 1 рангу та мають найбільшу середньозважену умовну вагу - до тих, що віднесені до 3 рангу та мають найменшу вагу.

Важливо розуміти, система ризиків щодня здійснює автоматичний розрахунок індикаторів за закупівлями, які проводить замовник у системі Prozzoro, формує чергу та відображає її в персональному кабінеті Держаудитслужби.

Також вона, після спрацювання одного або кількох індикаторів за окремою процедурою закупівлі, автоматично здійснює підрахунок загальної умовної ваги індикаторів.


Які ж дії замовника при проведенні закупівлі можуть стати об’єктом спрацювання індикаторів ризику

Індикатори розраховуються на етапах планування, проведення процедури закупівлі, укладання договору про закупівлю та його виконання. Як зазначали вище, індикаторів ризику є 35. 

Так, наприклад, якщо замовник не наклав на документи ЕЦП, які оприлюднені на майданчику, то система індикаторів ризику може спрацювати. Також індикатор відреагує, у разі перевищення строку розгляду пропозиції учасника, яка за результатами оцінювання є найбільш економічно вигідною за процедурою відкриті торги. Відсутність оприлюднення договору про закупівлю або ненадання замовником роз’яснення щодо ТД, також стане приводом для спрацювання індикатора ризику.

Якщо замовник не використовує процедури закупівлі, а лише проводить  допорогі торги, то також слід бути обачним. Оскільки, у разі, коли замовник проводив такі закупівлі  за одним кодом CPV протягом календарного року, що в сумі склало 200,0 тис. грн або 1,0 млн грн, індикатор ризику виділить таку закупівлю, як порушення. 

 

Варто не забувати, що окрім сигналів від системи ризик, підставою для перевірки закупівлі можуть також стати звернення від громадських активістів, журналістів або представників органів влади та місцевого самоврядування. Також Держаудитслужба може перевірити будь-яку закупівлю і за власною ініціативою, якщо виявить ознаки порушення законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій замовником в електронній системі. Замовникам варто знати, що процедура закупівлі на період проведення моніторингу не зупиняється, як не зупиняється і дія договору про закупівлю. 



похожие новости
Блог
Кейс №2. Після проведення відкритих торгів у замовника виникла економія в сумі 150 000 грн й потреба зробити додаткову закупівлю на цю суму.
Блог
4 поради щодо використання ЕЦП у закупівлях: посилання на чинний закон, ЕЦП прирівнюють до КЕП, вимога про банківську гарантію з КЕП
Блог
Які договори укладають на закупівлю електроенергії? Учасниками роздрібного ринку, хто вони? З ким і який договір укладати замовнику?