Назад до каталогу статей
Корисні статті

НОВІ МОЖЛИВОСТІ У НОВОМУ ЗАКОНІ ДЛЯ УЧАСНИКІВ ТЕНДЕРІВ

01 Квітня 2020

У статті поговорили про головні зміни, які передбачив новий закон для покращення участі бізнесу в державних тендерах.

У статті поговорили про головні зміни, які передбачив новий закон для покращення участі бізнесу в державних тендерах. А саме розібрали положення про:

  • додаткові 24 години для перемоги у тендері;
  • право брати участь у тендерах об’єднанням учасників;
  • зміни в оскарженні процедури закупівлі, що покращують стан учасників.

Тож про усе по-порядку далі.

Новий закон «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель» від 19.09.2019 № 114 (далі – новий закон), яка почне діяти у 2020-му передбачає для учасників процедур закупівель нові можливості для перемоги у тендері. Ось, до прикладу, норма про 24 години, які учасник зможе використати для виправлення невідповідностей в документах, поданих через майданчик Е-Тендер в систему прозорро для участі в процедурі закупівель.

 24 години на виправлення невідповідностей у пропозиції

Коли замовник під час розгляду пропозиції учасника виявить невідповідність в інформації та/або документах, що подав учасник та/або подання яких передбачено у тендерній документації, то має розмістити у строк, який не може бути меншим ніж 2 р.д. до закінчення строку їх розгляду, повідомлення з вимогою про усунення цих невідповідностей в системі Прозоро. У такому повідомленні замовник обов’язково має зазначити таку інформацію:

  • перелік виявлених невідповідностей;
  • посилання на вимогу тендерної документації, щодо якої виявлені невідповідності;
  • перелік інформації та/або документів, які має надати учасник для усунення невідповідностей.

Та звертаємо увагу, що замовник має точно зазначити, що саме учаснику слід виправити в його пропозиції. Тобто не просто написати, що слід виправити документи, які підтверджують відповідність кваліфікаційним критеріям, а детально написати, що саме у пропозиції учасника невідповідає та якому пункту тендерної документації.

Також, виправити помилки можна у таких процедурах, як – відкриті торги та конкурентний діалог. А ось застосувати норму про виправлення помилок протягом 24 год. постачальник може не у всіх документах, а тільки у тих, що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до ст. 16 нового закону. Та на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та/або договору про закупівлю.

Також зауважимо, що рішення про виявлення невідповідностей у пропозиції учасника та розміщення повідомлення про їх усунення замовник має оформити протоколом комітету або уповноваженої особи. Окрім, замовник не може розміщувати щодо одного й того ж учасника більш ніж один раз таке повідомлення, крім випадків, пов’язаних з виконанням рішення органу оскарження.

Також важливим є момент, що у разі, якщо учасник не скористається своїм правом усунення невідповідностей протягом 24 годин, то замовник має його відхилити із зазначенням аргументації в ProZorro.

Право об’єднання учасників на участь у публічних тендерах

Новий закон значно розширює можливості для участі в тендері об’єднань учасників. Так, у новому законі воно є окремим суб’єктом закупівель та самостійним учасником процедури закупівлі.

«Учасник процедури закупівлі/спрощеної закупівлі – фізична особа, фізична особа-підприємець чи юридична особа – резидент або нерезидент, у тому числі об’єднання учасників, яка подала тендерну пропозицію/пропозицію або взяла участь у переговорах у разі застосування переговорної процедури закупівлі.

Для цілей цього Закону до об’єднання учасників належать:

  • окрема юридична особа, створена шляхом об’єднання юридичних осіб — резидентів;
  • окрема юридична особа, створена шляхом об’єднання юридичних осіб (резидентів та нерезидентів);
  • об’єднання юридичних осіб — нерезидентів із створенням або без створення окремої юридичної особи, (п. 37 ч. 1 ст. 1)».

Також у ст. 16, а саме у ч. 5 нового закону, передбачена можливість для об’єднання учасників підтверджувати відповідності кваліфікаційним критеріям, установленим замовником у тендерній документації, зважаючи на узагальнені об’єднані показники всіх учасників такого об’єднання на підставі наданої в тендерній пропозиції інформації. Та зважайте на те, що замовник має визначити умови, особливості надання та конкретизувати способи документального підтвердження інформації про відповідність кваліфікаційним критеріям об’єднання учасників з огляду на узагальнені об’єднані показники кожного учасника такого об’єднання.

Закон також забороняє замовнику встановлювати вимоги щодо конкретної організаційно-правової форми об’єднання учасників. У разі, коли переможцем у тендері стане об’єднання учасників, то договір про закупівлю замовник укладає саме з ним. У такому разі, як каже закон, копію ліцензії або дозволу на провадження певного виду господарської діяльності може надати один з учасників такого об’єднання.

Оскарження закупівель через Прозорро: переваги для учасників

З 19 квітня цього року, після того, як буде введено у дію новий закон, сплачувати за скаргу до органу оскарження - АМКУ учасник буде через електронну систему Прозоро.ТАкож позитивним є те, що оплата за подання скарги може бути повернена скаржнику.

Так, у проєкті постанові про затвердження розміру за подання скарги до АМКУ, визначені гнучкі тарифи — від 0,3 до 0,6% очікуваної вартості закупівлі. Якщо скарга подана на:

  • положення тендерної документації та рішення/бездіяльність замовника до закінчення строку подання пропозицій - 0,3 % від очікуваної вартості (але не менше 2 тис. грн і не більше 85 тис. грн);
  • прийняті рішення, дії чи бездіяльність замовника після розгляду тендерних пропозицій - 0,6% від очікуваної вартості (але не менше 3 тис. грн і не більше 170 тис. грн).

Про оскарження також прочитати можете тут.

Також постачальникам слід знати, що, коли скарга внесена до реєстру скарг і щодо неї вже сформована реєстраційна картка, її не можна буде вже відкликати.

З квітня цього року учасник зможе також оскаржити й відміну торгів. Зауважимо наразі такої можливості – немає. Тож, у новому законі є можливість оскаржити:

  • умови тендерної документації;
  • рішення, що прийняті замовником (відхилення пропозиції, прийняття пропозиції тощо);
  • дії та бездіяльність замовника;
  • відміну тендеру.

У зв’язку із поданням скарги, тепер замовник не зможе виміняти процедури закупівлі.

Система Прозоро після подання скарги на тендер:

  • автоматично призупиняє початок електронного аукціону;
  • не оприлюднює рішення замовника про відміну тендера чи визнання його таким, що не відбувся, відміну переговорної процедури закупівлі;
  • не оприлюднює договір про закупівлю і звіт про результати проведення закупівлі.

Також новий закон передбачив і штраф за не невиконання замовником рішення АМКУ. Так, керівник замовника у такому разі буде сплачувати його у розмірі від 34 000 до 85 000 грн.

Зацікавила інформація статті?
Отримати додаткове розʼяснення

схожi новини

Корисні статті
На майданчику Е-Тендер можна створити шаблон відбору закупівель по регіону, замовнику, за кодом товару. Також сформувати автоматичний звіт щодо закупівель по певному товарному коду. Наші інструменти допомагають швидко знаходити інформацію по групам товарам, з якими ви працюєте у Прозорро.Маркет
Корисні статті
У держави можна придбати нерухомість, майнові комплекси, автомобілі та інше майно. Команда E-Tender підготувала для вас відео-інструкцію, яка допоможе вам у пошуку потрібного аукціону. Ви дізнаєтесь, як подати свою пропозицію та підписати договір.
Корисні статті
У відео-консультації Ольга Сватуха розповідає, де знайти всю необхідну інформацію на E-Tender, щоб не пропустити важливі замовлення у державному онлайн-магазині