У статті поговорили про головні зміни, які передбачив новий закон для покращення участі бізнесу в державних тендерах. А саме розібрали положення про:
- додаткові 24 години для перемоги у тендері;
- право брати участь у тендерах об’єднанням учасників;
- зміни в оскарженні процедури закупівлі, що покращують стан учасників.
Тож про усе по-порядку далі.
Новий закон «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель» від 19.09.2019 № 114 (далі – новий закон), яка почне діяти у 2020-му передбачає для учасників процедур закупівель нові можливості для перемоги у тендері. Ось, до прикладу, норма про 24 години, які учасник зможе використати для виправлення невідповідностей в документах, поданих через майданчик Е-Тендер в систему прозорро для участі в процедурі закупівель.
24 години на виправлення невідповідностей у пропозиції
Коли замовник під час розгляду пропозиції учасника виявить невідповідність в інформації та/або документах, що подав учасник та/або подання яких передбачено у тендерній документації, то має розмістити у строк, який не може бути меншим ніж 2 р.д. до закінчення строку їх розгляду, повідомлення з вимогою про усунення цих невідповідностей в системі Прозоро. У такому повідомленні замовник обов’язково має зазначити таку інформацію:
- перелік виявлених невідповідностей;
- посилання на вимогу тендерної документації, щодо якої виявлені невідповідності;
- перелік інформації та/або документів, які має надати учасник для усунення невідповідностей.
Та звертаємо увагу, що замовник має точно зазначити, що саме учаснику слід виправити в його пропозиції. Тобто не просто написати, що слід виправити документи, які підтверджують відповідність кваліфікаційним критеріям, а детально написати, що саме у пропозиції учасника невідповідає та якому пункту тендерної документації.
Також, виправити помилки можна у таких процедурах, як – відкриті торги та конкурентний діалог. А ось застосувати норму про виправлення помилок протягом 24 год. постачальник може не у всіх документах, а тільки у тих, що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до ст. 16 нового закону. Та на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та/або договору про закупівлю.
Також зауважимо, що рішення про виявлення невідповідностей у пропозиції учасника та розміщення повідомлення про їх усунення замовник має оформити протоколом комітету або уповноваженої особи. Окрім, замовник не може розміщувати щодо одного й того ж учасника більш ніж один раз таке повідомлення, крім випадків, пов’язаних з виконанням рішення органу оскарження.
Також важливим є момент, що у разі, якщо учасник не скористається своїм правом усунення невідповідностей протягом 24 годин, то замовник має його відхилити із зазначенням аргументації в ProZorro.
Право об’єднання учасників на участь у публічних тендерах
Новий закон значно розширює можливості для участі в тендері об’єднань учасників. Так, у новому законі воно є окремим суб’єктом закупівель та самостійним учасником процедури закупівлі.
«Учасник процедури закупівлі/спрощеної закупівлі – фізична особа, фізична особа-підприємець чи юридична особа – резидент або нерезидент, у тому числі об’єднання учасників, яка подала тендерну пропозицію/пропозицію або взяла участь у переговорах у разі застосування переговорної процедури закупівлі.
Для цілей цього Закону до об’єднання учасників належать:
- окрема юридична особа, створена шляхом об’єднання юридичних осіб — резидентів;
- окрема юридична особа, створена шляхом об’єднання юридичних осіб (резидентів та нерезидентів);
- об’єднання юридичних осіб — нерезидентів із створенням або без створення окремої юридичної особи, (п. 37 ч. 1 ст. 1)».
Також у ст. 16, а саме у ч. 5 нового закону, передбачена можливість для об’єднання учасників підтверджувати відповідності кваліфікаційним критеріям, установленим замовником у тендерній документації, зважаючи на узагальнені об’єднані показники всіх учасників такого об’єднання на підставі наданої в тендерній пропозиції інформації. Та зважайте на те, що замовник має визначити умови, особливості надання та конкретизувати способи документального підтвердження інформації про відповідність кваліфікаційним критеріям об’єднання учасників з огляду на узагальнені об’єднані показники кожного учасника такого об’єднання.
Закон також забороняє замовнику встановлювати вимоги щодо конкретної організаційно-правової форми об’єднання учасників. У разі, коли переможцем у тендері стане об’єднання учасників, то договір про закупівлю замовник укладає саме з ним. У такому разі, як каже закон, копію ліцензії або дозволу на провадження певного виду господарської діяльності може надати один з учасників такого об’єднання.
Оскарження закупівель через Прозорро: переваги для учасників
З 19 квітня цього року, після того, як буде введено у дію новий закон, сплачувати за скаргу до органу оскарження - АМКУ учасник буде через електронну систему Прозоро.ТАкож позитивним є те, що оплата за подання скарги може бути повернена скаржнику.
Так, у проєкті постанові про затвердження розміру за подання скарги до АМКУ, визначені гнучкі тарифи — від 0,3 до 0,6% очікуваної вартості закупівлі. Якщо скарга подана на:
- положення тендерної документації та рішення/бездіяльність замовника до закінчення строку подання пропозицій - 0,3 % від очікуваної вартості (але не менше 2 тис. грн і не більше 85 тис. грн);
- прийняті рішення, дії чи бездіяльність замовника після розгляду тендерних пропозицій - 0,6% від очікуваної вартості (але не менше 3 тис. грн і не більше 170 тис. грн).
Про оскарження також прочитати можете тут.
Також постачальникам слід знати, що, коли скарга внесена до реєстру скарг і щодо неї вже сформована реєстраційна картка, її не можна буде вже відкликати.
З квітня цього року учасник зможе також оскаржити й відміну торгів. Зауважимо наразі такої можливості – немає. Тож, у новому законі є можливість оскаржити:
- умови тендерної документації;
- рішення, що прийняті замовником (відхилення пропозиції, прийняття пропозиції тощо);
- дії та бездіяльність замовника;
- відміну тендеру.
У зв’язку із поданням скарги, тепер замовник не зможе виміняти процедури закупівлі.
Система Прозоро після подання скарги на тендер:
- автоматично призупиняє початок електронного аукціону;
- не оприлюднює рішення замовника про відміну тендера чи визнання його таким, що не відбувся, відміну переговорної процедури закупівлі;
- не оприлюднює договір про закупівлю і звіт про результати проведення закупівлі.
Також новий закон передбачив і штраф за не невиконання замовником рішення АМКУ. Так, керівник замовника у такому разі буде сплачувати його у розмірі від 34 000 до 85 000 грн.