Назад до каталогу статей
Корисні статті

НОВІ МОЖЛИВОСТІ У НОВОМУ ЗАКОНІ ДЛЯ УЧАСНИКІВ ТЕНДЕРІВ

01 Квітня 2020

У статті поговорили про головні зміни, які передбачив новий закон для покращення участі бізнесу в державних тендерах.

У статті поговорили про головні зміни, які передбачив новий закон для покращення участі бізнесу в державних тендерах. А саме розібрали положення про:

  • додаткові 24 години для перемоги у тендері;
  • право брати участь у тендерах об’єднанням учасників;
  • зміни в оскарженні процедури закупівлі, що покращують стан учасників.

Тож про усе по-порядку далі.

Новий закон «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель» від 19.09.2019 № 114 (далі – новий закон), яка почне діяти у 2020-му передбачає для учасників процедур закупівель нові можливості для перемоги у тендері. Ось, до прикладу, норма про 24 години, які учасник зможе використати для виправлення невідповідностей в документах, поданих через майданчик Е-Тендер в систему прозорро для участі в процедурі закупівель.

 24 години на виправлення невідповідностей у пропозиції

Коли замовник під час розгляду пропозиції учасника виявить невідповідність в інформації та/або документах, що подав учасник та/або подання яких передбачено у тендерній документації, то має розмістити у строк, який не може бути меншим ніж 2 р.д. до закінчення строку їх розгляду, повідомлення з вимогою про усунення цих невідповідностей в системі Прозоро. У такому повідомленні замовник обов’язково має зазначити таку інформацію:

  • перелік виявлених невідповідностей;
  • посилання на вимогу тендерної документації, щодо якої виявлені невідповідності;
  • перелік інформації та/або документів, які має надати учасник для усунення невідповідностей.

Та звертаємо увагу, що замовник має точно зазначити, що саме учаснику слід виправити в його пропозиції. Тобто не просто написати, що слід виправити документи, які підтверджують відповідність кваліфікаційним критеріям, а детально написати, що саме у пропозиції учасника невідповідає та якому пункту тендерної документації.

Також, виправити помилки можна у таких процедурах, як – відкриті торги та конкурентний діалог. А ось застосувати норму про виправлення помилок протягом 24 год. постачальник може не у всіх документах, а тільки у тих, що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до ст. 16 нового закону. Та на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та/або договору про закупівлю.

Також зауважимо, що рішення про виявлення невідповідностей у пропозиції учасника та розміщення повідомлення про їх усунення замовник має оформити протоколом комітету або уповноваженої особи. Окрім, замовник не може розміщувати щодо одного й того ж учасника більш ніж один раз таке повідомлення, крім випадків, пов’язаних з виконанням рішення органу оскарження.

Також важливим є момент, що у разі, якщо учасник не скористається своїм правом усунення невідповідностей протягом 24 годин, то замовник має його відхилити із зазначенням аргументації в ProZorro.

Право об’єднання учасників на участь у публічних тендерах

Новий закон значно розширює можливості для участі в тендері об’єднань учасників. Так, у новому законі воно є окремим суб’єктом закупівель та самостійним учасником процедури закупівлі.

«Учасник процедури закупівлі/спрощеної закупівлі – фізична особа, фізична особа-підприємець чи юридична особа – резидент або нерезидент, у тому числі об’єднання учасників, яка подала тендерну пропозицію/пропозицію або взяла участь у переговорах у разі застосування переговорної процедури закупівлі.

Для цілей цього Закону до об’єднання учасників належать:

  • окрема юридична особа, створена шляхом об’єднання юридичних осіб — резидентів;
  • окрема юридична особа, створена шляхом об’єднання юридичних осіб (резидентів та нерезидентів);
  • об’єднання юридичних осіб — нерезидентів із створенням або без створення окремої юридичної особи, (п. 37 ч. 1 ст. 1)».

Також у ст. 16, а саме у ч. 5 нового закону, передбачена можливість для об’єднання учасників підтверджувати відповідності кваліфікаційним критеріям, установленим замовником у тендерній документації, зважаючи на узагальнені об’єднані показники всіх учасників такого об’єднання на підставі наданої в тендерній пропозиції інформації. Та зважайте на те, що замовник має визначити умови, особливості надання та конкретизувати способи документального підтвердження інформації про відповідність кваліфікаційним критеріям об’єднання учасників з огляду на узагальнені об’єднані показники кожного учасника такого об’єднання.

Закон також забороняє замовнику встановлювати вимоги щодо конкретної організаційно-правової форми об’єднання учасників. У разі, коли переможцем у тендері стане об’єднання учасників, то договір про закупівлю замовник укладає саме з ним. У такому разі, як каже закон, копію ліцензії або дозволу на провадження певного виду господарської діяльності може надати один з учасників такого об’єднання.

Оскарження закупівель через Прозорро: переваги для учасників

З 19 квітня цього року, після того, як буде введено у дію новий закон, сплачувати за скаргу до органу оскарження - АМКУ учасник буде через електронну систему Прозоро.ТАкож позитивним є те, що оплата за подання скарги може бути повернена скаржнику.

Так, у проєкті постанові про затвердження розміру за подання скарги до АМКУ, визначені гнучкі тарифи — від 0,3 до 0,6% очікуваної вартості закупівлі. Якщо скарга подана на:

  • положення тендерної документації та рішення/бездіяльність замовника до закінчення строку подання пропозицій - 0,3 % від очікуваної вартості (але не менше 2 тис. грн і не більше 85 тис. грн);
  • прийняті рішення, дії чи бездіяльність замовника після розгляду тендерних пропозицій - 0,6% від очікуваної вартості (але не менше 3 тис. грн і не більше 170 тис. грн).

Про оскарження також прочитати можете тут.

Також постачальникам слід знати, що, коли скарга внесена до реєстру скарг і щодо неї вже сформована реєстраційна картка, її не можна буде вже відкликати.

З квітня цього року учасник зможе також оскаржити й відміну торгів. Зауважимо наразі такої можливості – немає. Тож, у новому законі є можливість оскаржити:

  • умови тендерної документації;
  • рішення, що прийняті замовником (відхилення пропозиції, прийняття пропозиції тощо);
  • дії та бездіяльність замовника;
  • відміну тендеру.

У зв’язку із поданням скарги, тепер замовник не зможе виміняти процедури закупівлі.

Система Прозоро після подання скарги на тендер:

  • автоматично призупиняє початок електронного аукціону;
  • не оприлюднює рішення замовника про відміну тендера чи визнання його таким, що не відбувся, відміну переговорної процедури закупівлі;
  • не оприлюднює договір про закупівлю і звіт про результати проведення закупівлі.

Також новий закон передбачив і штраф за не невиконання замовником рішення АМКУ. Так, керівник замовника у такому разі буде сплачувати його у розмірі від 34 000 до 85 000 грн.

Зацікавила інформація статті?
Отримати додаткове розʼяснення

схожi новини

Корисні статті
Нове законодавство з оренди державного та комунального майна лише почало діяти. У орендодавців виникає багато запитань щодо проведення аукціонів у системі Prozorro.Продажі. Відповіді ви знайдете у матеріалах безкоштовного вебінару «Як бюджетній установі провести успішний аукціон з оренди»
Корисні статті
Приватизація спиртових заводів від ДП "Укрспирт" проходить на акредитованому майданчику E-Tender! Телефонуйте та отримуйте безкоштовний юридичний супровід до повного викупу!
Корисні статті
Як державному замовнику передбачити невідкладні потреби організації у товарах, роботах та послугах на наступний рік? Як, у разі необхідності, внести зміни до річного плану? У Мінекономіки опублікували рекомендації, де роз'яснено, як правильно вчинити у різних суперечливих ситуаціях.