Назад до каталогу статей
Новини

Нові норми ДБН, які почали діяти в липні

04 Липень 2019

У статті про: присвоєння адреси об'єктам будівництва, проектування автостоянок і гаражів, нове у правилах розроблення проектної документації на будівництво і т.д.

НОВІ НОРМИ ДБН, ЯКІ ПОЧАЛИ ДІЯТИ У ЛИПНІ 

У статті про:

- присвоєння адреси об'єктам будівництва; 

- проектування автостоянок і гаражів; 

- нове у правилах розроблення проектної документації на будівництво;

- проектування доріг загального користування; 

- проектування житлових будинків з класом енергоефективності;

- будівництво готелів та метрополітенів.


ДБН, ЯКІ ПОЧАЛИ ДІЯТИ З ЛИПНЯ:

1. Щодо нового у правилах розроблення проектної документації на будівництво

Набули чинності зміни до Порядку розроблення проектної документації на будівництво об'єктів, затверджені наказом Мінрегіону від 17.05.2019 № 112.

Визначено, що проектні рішення, передбачені проектною документацією, на стадії, що підлягає затвердженню, мають відповідати проектним рішенням, що були схвалені на попередніх стадіях проектування ЕП, ТЕО, ТЕР.

Крім того, проектна документація на об'єкт будівництва має бути розроблена з урахуванням будівельних норм та стандартів, чинних на дату передання її замовнику.

На об'єкти будівництва, проектна документація на які затверджена відповідно до Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи, підлягає коригуванню у зв'язку з введенням в дію нових нормативних документів, якщо щодо таких об'єктів не отримано документи, які дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт.

Проектна документація на об'єкти будівництва, побудовані повністю або частково відповідно до затвердженого проекту, не підлягає коригуванню у зв'язку з введенням нових нормативних документів, за винятком випадків, коли таке коригування зумовлено підвищенням таких вимог безпеки: забезпечення механічного опору та стійкості (міцності), електро-, вибухо-, пожежобезпечності, енергоефективності об'єкта та вимог нормативів з питань створення умов для безперешкодного доступу для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.

Зазначений виняток не застосовують до об'єктів будівництва, спорудження яких здійснюється у строки, визначені проектною документацією, якщо інше не передбачено договором на виконання будівельних робіт.

Проектна документація має бути розроблена з урахуванням будівельних норм і стандартів, чинних на дату передачі замовникові.

2. Щодо порядку присвоєння адреси об’єктам будівництва

Із першого липня почав діяти порядок присвоєння поштових адрес новозбудованим об'єктам. Експериментальний порядок присвоєння адрес об'єктам будівництва та об'єктам нерухомого майна діятиме до 31 грудня 2020-го. І запроваджено його постановою КМУ № 367.

Наразі Мінрегіон підготував наказ щодо затвердження порядку визначення реквізитів адреси об'єктів будівництва та об'єктів нерухомого майна і зараз він проходить погодження.

Так, порядок передбачає можливість присвоєння адрес об'єктам будівництва та об'єктам нерухомого майна за єдиними процедурами та на безоплатній основі. А саме:

- під час отримання будівельного паспорта забудови земельної ділянки або містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки;

- після отримання документа, що надає право на виконання будівельних робіт;

- після прийняття об'єкта в експлуатацію.

Отримати адресу об'єкта будівництва та нерухомого майна можна буде за 5 робочих днів. Присвоюють адресу відповідні органи місцевої влади – виконкоми сільської, селищної, міської ради, районні у місті Києві державні адміністрації, районні та обласні державні адміністрації.

3. Щодо проектування автостоянок і гаражів

Із першого липня можна будувати автоматизовані паркінги. Так, почали діяти зміни у ДБН щодо проектування автостоянок і гаражів, якими унормовано можливість будувати автоматизовані паркінги в містах України.

На відміну від звичайних чи механізованих гаражів, які сьогодні проектують, автоматизовані парковки передбачають повну автоматизацію усіх процесів. Такі надсучасні паркінги користуються значним попитом у Японії, Америці і багатьох країнах Європи. Це може бути реальним і в Україні.

Згідно зі змінами склад і площа приміщень, несучих конструкцій, кількість ярусів у автоматизованих гаражах визначають відповідно до завдання на проектування та залежить від особливостей і технічних можливостей застосовувати такі механізми. При цьому, керування пристроєм для переміщення авто і контроль його роботи передбачають з приміщення диспетчерської, яка розташована на посадковому поверсі.

Відповідно до нових норм, при будівництві автоматизованих паркінгів з метою безпеки потрібно обов’язково передбачати доступ персоналу для техобслуговування на кожен ярус розміщення автомобілів та до кожного паркомісця. Такі паркінги також можна прибудовувати до будинків за умови відокремлення протипожежною стіною першого типу, а максимальний обсяг пожежного відсіку має складати не більше 200 авто. 

4. Щодо проектування парковок на покрівлях громадських будівель

У нових змінах дозволено розміщувати автомобільні парковки на експлуатованих покрівлях громадських будівель і споруд. Наприклад, торговельних і торговельно-розважальних центрів, адміністративних та інших споруд. Виняток становлять будівлі дитсадків, шкіл та корпусів лікарень з палатами. Норма діє з 1 липня.

Подібне є у багатьох країнах Європи та світу є досить розповсюдженим розміщення парковок на покрівлях торгових центрів та інших сучасних громадських будинків. Наприклад, такі стоянки є у Польщі, Франції, Італії, Німеччині.

Також для можливості безпечного розташування такої парковки потрібно обов’язково дотримуватися відповідних технічних вимог. Відтак, автостоянки мають влаштовуватися згідно з вимогами ДБН «Планування і забудова територій» щодо дотримання протипожежних відстаней від них до прилеглої забудови, вимог правил улаштування електроустановок (ПУЕ) від брівки земляного полотна до опор ліній електропередач, телефонних ліній, антен мобільного та радіотрансляційного зв’язку тощо. Крім того, такі автостоянки повинні мати обов’язкові евакуаційні виходи. А розміщувати будь-які тимчасові укриття для автомобілів забороняється.

Згідно з новими змінами, автостоянки допускається розташовувати на експлуатованому покритті громадських будівель і споруд за винятком будівель закладів дошкільної та загальної середньої освіти, а також корпусів з палатами закладів охорони здоров’я.

ДБН «Автостоянки і гаражі для легкових автомобілів»: https://dbn.co.ua/load/normativy/dbn/1-1-0-368

5. Щодо паркових місць з електрозарядками 

З 1 липня вступають в дію зміни в ДБН, які зобов’язують влаштовувати на парковках мінімум 5% місць з електрозарядками. Відповідно до змін, в Україні вводиться обов’язкова вимога – облаштовувати зарядками для електрокарів мінімум 5% машиномісць на парковках, що будують або реконструюють. Тобто, саме відтепер усі нові або реконструйовані парковки мають обов’язково будувати з дотриманням цієї вимоги. Також згідно з новими змінами, не менше ніж 5% машиномісць від загальної кількості у гаражах та автостоянках необхідно виділяти для облаштування зарядними пристроями для паркування транспортних засобів, оснащених виключно електричними двигунами (одним чи декількома).

ДБН «Автостоянки і гаражі для легкових автомобілів»: https://dbn.co.ua/load/normativy/dbn/1-1-0-368

ОНОВЛЕНІ НОРМИ ДБН:

1. Щодо проектування доріг загального користування: поява станцій екстреного зв’язку 

Змінили норми ДБН В.2.3-4-2015 «Автомобільні дороги. Частина І. Проектування. Частина II. Будівництво», які діють з першого вересня й передбачені під час проектування нових та реконструкції існуючих будівель, кварталів, мікрорайонів, вулиць і доріг.

Так, ввели рекомендаційну вимогу застосовувати модифіковані бітуми при укладанні асфальтобетонного покриття на більшості трас. Це дороги І-ІІ категорій, а також інших категорій міжнародного і національного значення. Очікують, що це дозволить до 20% підвищити строк служби доріг з асфальтобетонним покриттям, покращити їх міцність та надійність в цілому.

Наприклад, якщо сьогодні середній строк служби доріг складає близько 10 років, то завдяки цим змінам вони прослужать ще на 2-3 роки більше. А влаштування такого більш ефективного покриття на дорогах обійдеться до 10% дорожче.

Згідно зі змінами при розробленні проектної документації на будівництво автодоріг рекомендують передбачати дорожнє покриття із щебенево-мастикового асфальтобетону на бітумах, модифікованих полімерами або комплексом добавок, а верхнього шару основи дорожнього одягу – із асфальтобетону на модифікованих бітумах.

Завдяки своїм фізичним властивостям вони не піддають руйнуванню дорожнє покриття під впливом різних температур, характеризуються високою тепло- та морозостійкістю, а також еластичністю.

ДБН В.2.3-4-2015 «Автомобільні дороги. Частина І. Проектування. Частина II. Будівництво»: https://dbn.co.ua/load/normativy/dbn/1-1-0-197

НОВІ ЗМІНИ ДБН, ЯКІ ДІЯТИМУТЬ ІЗ ВЕРЕСНЯ-ЖОВТНЯ

1. Щодо будівництва нових ліній і станцій метро 

Згідно з новими ДБН «Метрополітени. Основні положення» при будівництві нових ліній і станцій метро їх електродепо та інші виробничі приміщення мають розміщувати тільки у промислово-виробничих зонах міста. ДБН вступають в дію з першого вересня цього року і є обов’язковими до виконання. Нові ДБН розроблені на заміну чинних наразі ДБН з 2010-го.

У нових ДБН чітко визначено, що електродепо та інші виробничі будівлі метрополітенів мають розташовувати лише в промислових зонах міст. А планування нових гілок і станцій має обов’язково відповідати актуальній містобудівній документації – генпланам та детальним планам територій.

Так, сьогодні на одну лінію метро в середньому приходиться 1-2 електродепо в залежності від довжини цієї лінії. Якщо, скажімо, вона складає до 20 км, то необхідно передбачати 1 електродепо. Якщо більше 20 км або знаходиться на перетині водойм – 2 електродепо, якщо більше 40 км – 3 електродепо.

Окрім цього, слід дотримуватися визначеної відстані від крайніх паркових колій електродепо та колій службово-з’єднувальних гілок до житлової забудови – не менше 100 м.

ДБН «Метрополітени. Основні положення»: https://dbn.co.ua/load/normativy/dbn/1-1-0-201

1. Щодо влаштування інтернету в усіх готельних номерах 

В Україні унормовано та рекомендовано передбачати доступ до інтернету у кожному готельному номері при їх проектуванні. Відповідна норма міститься у нових змінах у ДБН «Готелі».

Зміни опубліковані в Інформаційному бюлетені Мінрегіоні №6/2019 та почнуть діяти з 1 жовтня.

Згідно з опублікованими змінами, будинки готелів повинні облаштовувати мережами і пристроями та за необхідністю мати окремі приміщення для організації проводового та безпровідного виходу в мережу інтернет, мобільного та телефонного зв’язку, телебачення. При цьому, рекомендують виконувати розрахунок розподільних мереж телебачення і точок доступу до інтернету так, щоб в кожному номері було не менше 2-х приєднувальних пристроїв. Телебачення та інтернет також потрібно передбачати і в загальних приміщеннях, де можуть перебувати мешканці готелів. Це холи або вестибюлі, кафе, магазини та інші заклади, які входять до складу готелів.

ДБН «Готелі»: https://dbn.co.ua/load/normativy/dbn/1-1-0-192

У ПРОЕКТІ:

1. Щодо металевих стовпчиків на тротуарів

Планують впровадити обов'язкове встановлення металевих стовпчиків на тротуарах перед пішохідними переходами. Зміни пропонують до ДБН В.2.3-5:2018 «Вулиці і дороги населених пунктів».

У проекті є обов’язкова вимога – влаштовувати на тротуарах біля пішохідних переходів захисне огородження, а саме – металеві стовпчики. Це необхідно для безпеки пішоходів і стосується як будівництва нових доріг, так реконструкції та капремонту існуючих.

Спеціальні огородження – металеві стовпчики потрібні, аби підвищити безпеку пішоходів, адже у разі наїзду авто або іншої надзвичайної ситуації вони можуть притримати удар та зменшити наслідки аварії, тим самим врятувати людям життя. Тому в нових змінах в ДБН щодо вулиць і доріг ми прописали обов’язковість їх влаштування на всіх тротуарах біля пішохідних переходів в одному рівні.

Згідно з проектом змін у ДБН для безпечного перебування людей на тротуарах біля пішохідних переходів в одному рівні їх необхідно відокремлювати від проїжджої частини шляхом встановлення обмежувального огородження. Це металеві стовпчики.

Нагадаємо, що зараз вже діє аналогічна норма, відповідно до якої всі зупинки громадського транспорту мають обов’язково проектуватися із захисними огороджувальними стовпчиками.

2. Щодо проектування кінотеатрів 

У проекті нового ДБН «Культурно-видовищні та дозвіллєві заклади» пропонують оновити застарілу норму щодо проектування в приміщеннях кінотеатрів кінопроекційних кімнат лише на плівкових носіях.

Сьогодні через застарілу норму кінопроекційні кімнати проектують набагато більшими, ніж це необхідно. Адже у застарілих вимогах враховують необхідність розміщення плівкового обладнання та носіїв, які за габаритами займають більше місця, ніж цифрове.

Нові норми не лише врегулювали це питання, а й чітко визначили параметри та детальні розрахунки щодо розміщення сучасних кінопроекційних приміщень.

Нові ДБН В.2.2-Х:201Х «Культурно-видовищні та дозвіллєві заклади» розроблені на заміну чинних ДБН 2005-го. Вони вже затверджені і будуть опубліковані найближчим часом, після чого орієнтовно через 3 місяці почнуть діяти.

3. Щодо проектування житлових будинків з класом енергоефективності не нижче «С» 

У проекті нових ДБН В.2.2-Х:201Х «Житлові будинки. Основні положення» пропонують ввести норму щодо проектування житлових будинків з класом енергоефективності не нижче «С». Це дасть змогу до 40 % заощаджувати на енергії та у разі реконструкції будинків суттєво продовжить їх строк експлуатації. Норма стосується нового будівництва та реконструкції.

Закон щодо енергоефективності будівель впроваджує європейські вимоги до енергозбереження, вводячи класи енергоефективності будівель від «A» до «G». Тому в нових ДБН ці зміни врахували.

Згідно з проектом ДБН житлові будинки та вбудовані в них приміщення громадського призначення слід проектувати класом енергоефективності не нижче «С» з урахуванням вимог ДБН В.2.6-31:2016 «Теплова ізоляція будівель».

Також нагадаємо, з 1 вересня минулого року набрала чинності норма щодо обов'язкової енергомодернізації будівель шкіл, а з 1 жовтня – дитячих садків. Завдяки цьому мінімум на 20 % збільшується строк експлуатації таких будівель. Відповідні зміни є у нових ДБН:

Стаття підготовлена на основі інформації Мінрегіонбуду.

 

Також пропонуємо на тему:

НОВЕ У БУДІВНИЦТВІ. ДБН: проектування доріг та метрополітенів. Введення обмеження відхилень, розрахунки можливих ризиків на об’єктах. Створення е-кабінет забудовника: https://e-tender.ua/news/novi-dbn-proektuvannya-dorig-ta-metropoliteniv-062019-299

похожие новости
Новини
Дайджест новин: Триває підготовка та втілення моделі «зелених» аукціонів; Як облаштувати пандус при вході до будинку і т. ін.
Новини
Дайджест новин: електронні каталоги доповнили, нові ДБН, нова модель ринку електроенергії і т.д.
Новини
Аналіз ефективності проведення закупівель - в допомогу нова функція у ВІ модулі