Назад до каталогу статей
Блог

Ок, гугл, що таке тендер?

14 Ноября 2017

«Тендер» відносно нове слово для українців, ближче і зрозуміліше — торги. За значенням тендер — це відбір продавців замовником за ціною, а також за іншими критеріям, наприклад за терміном поставки чи гарантійним терміном.

Уявіть ситуацію, у вас є список продуктів, ви ходите між рядами супермаркету або ринку, оголошуючи тендер (торги) на кращі на ваш розсуд продукти. Також, у вас є можливість на місці домовиться про ціну, терміни і кількість товару. Така проста модель поведінки господарника закладена і в принципи тендера. Основні види тендерів — державні та комерційні. Мета тексту — зібрати в одному матеріалі інформацію про всі тендери.

Державні тендери

Спосіб і законодавче регулювання державних тендерів залежить від характеристик — суми, складності предмета закупівлі, обставин. Торги обов'язково проводяться через систему Prozorro, якщо сума закупівлі вище порогової.

Основні відмінності тендерних процедур — за сумою закупівлі, а також за суб'єктами господарювання. У свою чергу за сумами відрізняють два види закупівель — допорогові і надпорогові.

Якщо суми закупівель в рамках порогів:

• До 200 тис грн — товари і послуги, 1,5 млн грн — роботи, правила проведення таких закупівель визначаються Порядком Здійснення допорогових закупівель, що затверджений Наказом ДП Зовнішторгвидав України від 13.04.2016 N 35.

• Для замовників в окремих сферах господарювання — 1 млн грн — товари, послуги, 5 млн грн — роботи.

Якщо суми закупівель вище порогів:

• Закупівлі називаються надпороговими і регулюються законом «Про державні закупівлі» 2015. Згідно закону регламентовано три види тендерних процедур: відкриті торги, конкурентний діалог і переговорна процедура. Розглянемо найпоширенішу — відкриті торги.

Відкриті торги — основна процедура закупівлі.

Умови застосування

• Пропозиції мають право подавати всі зацікавлені особи.

• Відбір проводиться найчастіше державними органи, а також підприємствами з частиною державних активів більше 50%.

Предмет закупівлі

• Товари, послуги або роботи вище порогових сум.

Конкурентний діалог. Переговори з учасниками — обов'язковий етап процедури конкурентного діалогу. Зустрічі необхідні щоб прийняти оптимальне рішення про закупівлю. Замовник може проводити переговори як окремо з кожним учасником, так і призначати загальні зустрічі.

Переговори з учасниками — обов'язковий етап процедури конкурентного діалогу. Перша подача тендерних пропозицій проходить без цінових критеріїв, після розкриття тендерних пропозицій проводять зустрічі з учасниками щоб прийняти оптимальне рішення щодо закупівлі. Замовник може проводити переговори окремо з кожним учасником, або призначати загальні зустрічі. Потім настає друга подача тендерних пропозицій, етап розгляду та оцінки. За результатами визначається переможець.

Умови застосування

• Замовник не може визначити необхідні технічні, якісні характеристики робіт або визначити вид послуг.

• Предмет закупівлі — послуги або роботи для визначення вимог до котрих є потреба в переговорах.

Предмет закупівлі

• Консультації, юридичні послуги, повні або часткові цикли розробки інформаційних систем, програмних продуктів, наукових досліджень, експериментів або розробок, дослідно-конструкторські та будівельні роботи.

Тобто процедура конкурентного діалогу може бути застосована до складних предметів закупівлі.

Переговорна процедура закупівлі. Замовник укладає договір про закупівлю з учасником після проведення переговорів з одним або кількома учасниками.

Умови застосування

  • Закупівлі творів мистецтва або закупівлі, пов'язаної із захистом прав інтелектуальної власності, або укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу.
  • Відсутність конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладений тільки з одним постачальником, при відсутності альтернативи.
  • Необхідність закупівлі у зв'язку з особливими економічними чи соціальними обставинами. Неможливість дотримання замовниками строків для проведення тендеру, пов'язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій, наданням Україною гуманітарної допомоги іншим державам.
  • Коли процедура відкритих торгів скасована два рази, замовники мають право провести процедуру по переговорной процедурі. Також слід зазначити, що замовник в праві і не вдаватися до переговорної процедури, а знову оголосити про тендер на закупівлю.
  • Необхідність зробити додаткову закупівлю у того самого постачальника.
  • Необхідність проведення додаткових будівельних робіт.
  • Закупівля юридичних послуг, пов'язаних із захистом прав та інтересів України.

Предмет закупівлі

Товари, послуги, роботи.

Не дивлячись на перше враження подібності процедур конкурентний діалог і переговорної процедури, відмінності в них все ж разючі і полягають в умовах застосування переговорної процедури.

Комерційні тендери

Приватний бізнес проводить тендери як зі сторони замовника, так і учасника через електронну систему Rialto. Торги відбуваються за процедурою, як відкриті торги в державних закупівлях.

Особливості комерційних тендерів

• Подавати тендерну пропозицію можуть фізичні особи.

• Учасники можуть подавати цінові пропозиції одночасно з декількох майданчиків.

• Комерційні тендери регулюються регламентом системи Rialto.

Предмет закупівлі

Товари, послуги, роботи.

Підводячи підсумок про види тендерів, можна сказати, що умов проведення тендерів багато, регулюються тендери в залежності від сфери застосування, суми закупівель і обставин. Між комерційними підприємствами умови тендерів більш прості і зрозумілі, так як регулюються одним єдиним документом — регламентом системи Rialto.

Яку користь можна отримати з участі в тендерах?

Фінансова вигода — обрати якісні товари або послуги за мінімальну ринкову ціну з боку замовника. Відкрити додатковий ринок збуту товару або послуги з боку учасника.

Підвищити репутацію компанії. Мало хто з компаній конкурентів згодні надати до уваги спеціалізованих служб і громадськості детальну інформацію про діяльність свого підприємства. Якщо компанія бере участь в торгах на конкурентних підставах з іншими компаніями — це говорить бізнес партнерам, що підприємство відкрите, а значить співпрацювати з ним перспективніше, ніж з іншими.

Знайти нових партнерів для бізнесу Детальне знайомство з ринком і клієнтами також дає перспективу знайти і встановити довгострокові зв'язки з новими партнерами.

 У статті розглянули види тендерів, інші матеріали про теорію закупівель доступні в матеріалах Розділу «Навчання тендери».

похожие новости
Блог
Принципи голландської та англійської моделей аукціонів
Блог
«Приватбанк» виставив 17 квартир-лотів житлового комплексу «DUET» в місті Дніпро
Блог
Prozorro.Продажі – новий пілотний проект Міністерства економічного розвитку та торгівлі України.