Назад до каталогу статей
Думки експертів

Перевірки закупівель онлайн: про головні питання в інтерв'ю з Мартою Гоголь

20 Листопада 2018

DOZORRO. ПЕРЕВІРКИ ЗАКУПІВЕЛЬ ОНЛАЙН: ПРО ГОЛОВНІ ПИТАННЯ в інтерв’ю з Мартою Гоголь, юристом Transparency International Україна

Марта Гоголь - юрист Transparency International Україна


ПЕРЕВІРКИ ЗАКУПІВЕЛЬ ОНЛАЙН: ПРО ГОЛОВНІ ПИТАННЯ 

в інтерв’ю з Мартою Гоголь, юристом Transparency International Україна


Перевірки закупівель - вічна тема, яка насторожує усіх причетних і відповідальних за їх проведення. Вже сьогодні  працює онлайн-моніторинг Держаудитслужби. Навіть є вже перші рішення органу, які можна переглянути у системі.

Але, чого чекати від такого моніторингу закупівель, яка мета і наслідки його, та що в першу чергу робити замовникам. Про все це ми говорили з Мартою Гоголь, юристом Transparency International Україна. Інтерв’ю читайте на нашому сайті


Е-Тендер: Ще перед запуском онлайн-моніторингу DOZORRO розробили свої ризик-індикатори. Скажіть, з якою метою, і чи саме ризик-індикатори DOZORRO стали основою для Держаудитслужби?

Марта Гоголь: Фактично так. Ще у серпні 2017 року  ми запустили систему ризик-індикаторів, яка працювала у тестовому режимі. Всього їх було 44. Аналізували вони виключно завершені закупівлі з очікуваною вартістю вище 1 мільйона гривень. Частина з цих ризик-індикаторів були покладені в основу ризик менеджменту, за яким Держаудитслужба сьогодні моніторить закупівлі. 

Тоді основною метою запуску такої автоматизованої системи контролю було виявлення закупівель з потенційними порушеннями. Така інформація могла бути корисною, як і добросовісним замовникам, які могли самостійно усунути порушення, так і органам контролю, які перевіряють закупівлі. 


Е-Т: Як вважаєте, у чому була необхідність створення такого моніторингу? І що саме стало каталізатором до його запуску?

М.Г: З моменту запровадження системи Prozorro та набрання Закону гостро постало питання відсутності контролю за закупівлями. Здебільшого ці питання стосувались законодавчих змін. Також було принципово,  аби цей контроль був прозорим та відкритим. Саме з цією метою статтею 7-1 Закону Держаудитслужбу зобов'язано оприлюднювати всю інформацію щодо моніторингу у електронній системі. Таке технічне рішення запобігає вчиненню певного тиску на замовника, а також надає можливість бачити та аналізувати висновки органу державного фінансового контролю, абсолютно кожному.

Моніторинг є певною новацією у законодавстві України — це вид контролю, покликаний виявляти та усувати порушення до здійснення витрат з бюджету. Такий моніторинг має на меті забезпечити більш превентивну функцію, ніж каральну. 


Е-Т: Як на сьогодні оцінюєте стан запуску моніторингу?

М.Г: Перше рішення про початок моніторингу вже є. Держаудитслужба прийняла його 8 листопада й одразу запустили моніторинг 45 закупівель. Одне з рішень, в якому порушень не виявили, викликає багато запитань. Насторожує така швидкість у його прийнятті, оскільки моніторинг тривав один день, і є суттєві запитання щодо якості прийнятих рішень. Але сподіваємось, в найближчому майбутньому контроль у закупівлях запрацює максимально ефективно.

_____________________________________

1. Портал DOZORRO був створений командою Transparency International Україна у 2016 та він повністю інтегрований із системою ProZorro.

2. Державна аудиторська служба України.

3. Закон України «Про публічні закупівлі» від 27.01.2018 №2265-VIII.

4.  За цим посиланням можете ознайомитися із рішенням Держаудитслужби про моніторинг процедури закупівлі та інформацією про моніторинг, взагалі: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2018-09-10-000597-b




Е-Т:    Чи вважаєте ви, що цей інструмент спонукає закупівельників проводити свої закупівлі більш ефективно та правильно?

М.Г: Інструмент сам по собі не може зробити закупівлі більш ефективними чи покарати порушників. Ця робота покладена на плечі працівників Держаудитслужби. Однак, запуск моніторингу зробить процес контролю більш прозорим та зрозумілим для замовника.


Е-Т:  Чи з’явилися вже перші прецеденти моніторингу закупівель в онлайн-режимі?

М.Г: Так, аудитори вже розпочали моніторинг 85 закупівель. У 84 випадках підставою для початку моніторингу були дані автоматичних індикаторів ризику, а в одному — інформація, яка надійшла від ЗМІ. 


Е-Т:  Які функції DOZORRO очікувати у цьому? Чи плануєте, наприклад, вести спостереження/аналітику онлайн-моніторингу?

М.Г: Так, у першому кварталі 2019 року плануємо запустити додатковий функціонал у модулі аналітики bi.prozorro.org. Він дозволить аналізувати кількісні показники моніторингу, тобто  - скільки моніторингів оголосили, закупівлі яких замовників найчастіше моніторять, статистика прийнятих рішень Держаудитслужбою за результатами моніторингу.

Також команда DOZORRO тестує систему контролю, яка працює за алгоритмами штучного інтелекту. В неї не закладено чіткого переліку ризик-індикаторів, тому вона буде досить гнучкою. Система виділяє тендера, які в минулому неодноразово ідентифіковували, як проблемні  та такі, в яких були порушення. 

Така інформація буде у відкритому доступі. Тож, на відміну від ризиків Держаудитслужби, будь-хто зможе перевірити свої закупівлі, перейшовши на портал DOZORRO. 


Е-Т:    Розробники моніторингу та й самі представники ДАСУ наголошують, що моніторинг не має на мені покарати, а  більше – попередити. То яких, на вашу думку, очікувати від нього результатів? 

М.Г: Законом закладено декілька варіантів дій замовника за результатами моніторингу: 

1. усунути визначені у висновку порушення протягом 5 робочих днів з моменту оприлюднення останнього. В такому разі членів тендерного комітету/уповноважену особу не притягують до відповідальності. Це, власне, і є превентивна функція, про яку усі говорять. Тобто, порушення були виявлені, оперативно усунуті та не завдали шкоди бюджетам різних рівнів.

2. оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення

3. не усунути порушення, яке матиме вплив для бюджетів різних рівнів та не оскаржити висновок до суду. Наслідком таких дій буде проведення перевірки закупівель замовника відповідно до Закону та Постанови КМУ №631.

Зараз важко говорити про якісь результати, оскільки повноцінно моніторинг запрацював нещодавно. Зараз у системі є висновок щодо однієї процедури, аое порушень не виявлено. Також, варто сказати, що моніторингом поки що займаються лише на рівні центрального апарату Держаудитслужби, регіональні відділення, на жаль, досі не почали моніторити. 


Е-Т:    Які функції та права має Держаудитслужба щодо замовників при проведенні моніторингу у системі?

М.Г: Держаудитслужба має право запитувати у замовника пояснення щодо певних рішень/дій чи бездіяльності. Замовник зобов'язаний на них відповісти. Також замовник може з власної ініціативи надавати певні пояснення. Абсолютно вся комунікація між органом контролю та замовником ведеться через електронну систему закупівель. Якщо замовник не виконав висновок, і не оскаржив його до суду, аудитори виходять на перевірку за результатами якої можуть скласти протокол про адмінправопорушення. 


_______________________

5.Постанова Уряду «Про затвердження Порядку проведення перевірок закупівель Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами і внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України» від 01.08.2013 № 631. 



Е-Т:    Які б поради надали замовникам в контексті запровадження моніторингу?

М.Г: Дотримуватись правил і комунікувати з контролерами тільки через систему ProZorro. Пам'ятати, що мають 5 робочих днів, аби усунути порушення, надати аргументоване заперечення.

Оскільки процедура закупівлі не зупиняється на час моніторингу, а інформація з приводу підстав проведення оприлюднюється публічно, замовник може самостійно виявити причину проведення моніторингу до оприлюднення висновку та усунути її.

Ну і звісно, не допускати помилок під час проведення процедур закупівель.

Дякуємо за розмову Марті Гоголь

 

Також нагадаємо, що замовники на майданчику слідкують за проведення моніторингу своєї закупівлі через розділ «ДАСУ». Інструкція користування тут https://e-tender.ua/ne…/dasu-novij-rozdil-na-majdanchiku-164

Статті на тему:

Індикатори ризику системи ProZorro: яка саме закупівля є порушенням https://e-tender.ua/news/indikatori-riziku-sistemi-prozorro-yaka-same-zakupivlya-ye-p-183

Держаудитслужба затвердила методику визначення автоматичних індикаторів ризиків, їх перелік та порядок застосування https://e-tender.ua/news/derzhauditsluzhba-zatverdila-metodiku-viznachennya-avtomatic-172

Стаття Марти Гоголь:

Контролюючі органи в публічних закупівлях https://e-tender.ua/news/kontrolyuyuchi-organi-v-publichnih-zakupivlyah-125



похожие новости
Думки експертів
Участь у держтендерах для бізнесу: законодавство, переваги для бізнесу, хто є покупцями Prozorro, важливі поради щодо участі в тендерах