Назад до каталогу статей
Дайджест

ПЛАНУВАННЯ ЗАКУПІВЕЛЬ. ДІЯ 2. ВИЗНАЧЕННЯ ПОТРЕБИ, ПРЕДМЕТА ТА ОЧІКУВАНОЇ ВАРТОСТІ

26 Вересня 2019

До уваги друга публікація в допомогу замовнику про планування закупівель. Читайте про те, які ваші дії щодо визначення потреб, витрат підприємства та очікуваної вартості закупівлі.

«Продуктивність – не випадковість. Це результат прагнення до досконалості, 

розумного планування і цілеспрямованих зусиль»

Пол Дж. Мейер

Ефективність проведення закупівель залежить від їхнього правильного та оптимального планування. Кожен замовник має свою послідовність планування, визначення потреб, оскільки має індивідуальні фактори, які впливають на це. Та все-таки є ті параметри, за якими організовують планування усі та зважають на – джерело фінансування, річні потреби та особливості забезпечення господарської діяльності тощо.

Джерела визначення потреб: звідки і як черпати інформацію 

Наведемо традиційні види витрат, за якими визначають планування:

  • Щорічні (постійні) витрати;
  • Минулорічні потреби;
  • Витрати на забезпечення інших господарських потреб.

Далі пояснимо коротко про кожен.

І так, щорічні обов'язкові витрати – та категорія товарів, послуг, які замовник закупає щороку. Скажімо, папір, канцелярські приладдя, комунальні послуги. Відтак потребу в таких товарах замовник знову передбачатиме в річному плані.  

Також є ряд таких витрат, які відбулися в поточному році, їх потребу можна проаналізувати знову й, у разі необхідності, повторно передбачити у річному плані. Наприклад, закупівля меблів, комп'ютерного обладнання чи поточного ремонту. 

Підставою щодо планування витрати для інших потреб діяльності підприємства можуть бути заявки від структурних підрозділів замовника.

У серпні цього року Уряд затвердив1 нові граничні суми витрат на закупівлі для держорганів, бюджетних установ та організацій. Вони зросли, зокрема, на придбання комплекту меблів для службового кабінету: керівника ЦОВВ, голів облдержадміністрацій — з 15 000 грн до 25 000 грн; керівників інших держорганів, бюджетних установ і організацій — з 6500 грн до 15 000 грн.

Обсяги потреби в закупівлі ліків – по‑новому

Заклади охорони здоров’я, які  повністю або частково фінансуються із державного та місцевих бюджетів при плануванні закупівлі лікарських засобів мають врахувати, що МОЗ дещо змінило підхід у плануванні їхньої потреби. І відповідним наказом2 внесло зміни до порядку визначення обсягів потреби в закупівлі лікарських засобів. Так, до розрахунку потреби у таких товарах та бюджетних коштах на їх закупівлю за методом: 

  • захворюваності. Тепер для розрахунку потреби за цим методом враховують:
    – оптово-відпускні ціни на лікарський засіб відповідно до законодавства (а не ціну за упаковку, як було раніше);
    – стандартні схеми лікування, рекомендовані галузевими стандартами (а не уніфікованими клінічними протоколами, як було раніше);
  • споживання — оновлені правила 4-го та 7-го етапів.

Замовник на основі наявних вихідних даних (кількісних показників) обирає метод за яким розраховуватиме потребу. 


Підсумуємо:

І так відповідальна особа замовника (уповноважена особа або зазвичай секретар тендерного комітету, якщо замовник його має) наприкінці року проводить аналіз закупівель попередніх років, визначає основні потреби. Одночасно, отримує від підрозділів заявки з потребами на наступний рік.

Усю цю інформацію збирає, аналізує, згруповує й визначає предмети закупівлі й їхню очікувану вартість.

Про отримання інформації від структурних підрозділів та збір інформації щодо витрат можете прочитати у нашій першій статті.

Визначення предмета закупівлі

Спочатку зазначимо, що Порядок визначення предмета закупівлі регламентує наказ Мінекономрозвитку №454 від 17.03.2016.

Відповідно до закону3 предметом закупівлі є товари, роботи чи послуги, які замовник закупає у межах єдиної процедури закупівлі. У цьому ж законі є визначення понять товар, послуга та робота. 

Замовники визначають предмет закупівлі за державними класифікаторами в залежності від того, що саме закуповують – товар, послуга чи робота. 

Так, у разі закупівлі товарів (окрім будівель та споруд і медпрепаратів), предмет закупівлі визначаєте за четвертим знаком ДК 021:2015 із зазначенням конкретної назви предмета закупівлі.

Якщо закупаєте будівлі виробничого/невиробничого призначення або інженерні споруди різного функціонального призначення, то предмет закупівлі визначаєте за показником 2 цифри класифікатора ДК 018-2000.

Предмет закупівлі для послуг визначаєте як і товари, за четвертим знаком класифікатора ДК 021:2015 і зазначають конкретну назву предмета закупівлі.

При закупівлі послуг з виконання науково-технічних робіт для визначення предмету закупівлі застосовуєте класифікатори ДК 021:2015 (четвертий знак) та ДК 015-97 - державний класифікатор видів науково-технічної діяльності.

При закупівлі послуг з професійної підготовки/перепідготовки/підвищення кваліфікації, що надають за рахунок Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття – ДК 003-2010 – класифікатор професій та класифікатор ДК 021:2015.

Зауважимо, усі моменти (виключення) щодо визначення того чи того предмета закупівлі є у згаданому Порядку. 

Визначення очікуваної вартості  

Визначення очікуваної вартості предмета закупівлі є важливим етапом у плануванні тендерів. При визначенні очікуваної вартості замовники можуть використовувати інформацію про ціну на аналогічний товар (послугу, роботи) з різних джерел для порівняння. Так, наприклад, з майданчика, системи Прозоро, на сайтах виробників або постачальників, спеціалізованих аналітичних ЗМІ тощо. Також одним із варіантів є подання запиту до лідерів ринку запит із проханням надати інформацію щодо їх товару. При цьому замовник має врахувати і зазначити усі умови: порядок розрахунку, знижка, поставка, гарантія та усі інші важливі технічні та якісні характеристики предмета закупівлі.

Розраховуйте очікувану вартість, враховуючи методику від Мінекономіки 

Нагадаємо, не так давно Мінекономіки анонсувало про проєкт примірної методики розрахунку очікуваної вартості предмета закупівлі. Яку рекомендують замовникам у використанні під час затвердження своїх подібних методик.

Так, Мінекономіки виділяє такі етапи розрахунку очікуваної вартості: 

  • визначення потреби в товарах, роботах, послугах
  • формування опису предмета закупівлі із зазначенням технічних і якісних характеристик
  • аналіз ринку
  • визначення вимог до умов поставки і оплати
  • визначення очікуваної вартості кожного окремого предмета закупівлі. 


Методи розрахунку очікуваної вартості (формули)

В методиці міністерства є приклади розрахунку (формули) очікуваної вартості за методами:

- порівняння ринкових цін;

Визначаєте за ним очікувану вартість на підставі даних ринку, а саме загальнодоступної відкритої цінової інформації та з цінових пропозицій, прайсів, які маєте (отримали) на момент дослідження ринку.

- закупівельних цін попередніх закупівель.

Останній метод замовники можуть застосувати коли є обмежена конкуренція на ринку певного товару чи послуг та нема можливості отримати достатньо інформації щодо актуальних ринкових цін. Так можете зважати на ціни своїх попередніх закупівель (укладених договорів) ідентичного/аналогічного товару/послуг. Інформацію, яка є в Prozorro, але враховуйте індекс інфляції, зміну курсів валют. Індекс інфляції можете переглянути на сайті Держстатистики України, а курс іноземних валют – на сайті НБУ.

  • Коли закупаєте товари в укрвиробника

Закупівельні ціни попередніх тендерів приводять до поточного рівня цін шляхом застосування коефіцієнта індексації, який можете розрахувати на калькуляторі індексації на сайті Держстатистики. Базисним місяцем, який застосовують для розрахунку, є місяць, наступний за тим, коли укладали угоди у минулому періоді, коефіцієнт розраховуєте щодо місяця, що передує місяцю, у якому здійснюєте розрахунок очікуваної вартості. Також як рекомендує Мінекономіки розрахувати коефіцієнти індексації треба за кожним із джерел цінової інформації, для розрахунку очікуваної вартості в подальших розрахунках використовувати мінімальний.

  • Коли закупаєте товари в іноземного виробника

Що ж до розрахунку очікуваної вартості товарів/послуг іноземного походження ціни закупівель минулих періодів коригуєте з урахуванням зміни курсу валют.

Визначаєте зміну офіційного курсу гривні у відсотках до іноземної валюти країни виробника товару або надавача послуги з дати укладання договору (додаткової угоди) до дати розрахунку очікуваної вартості закупівлі аналогічного/ідентичного товару чи послуги.

Для розрахунків використовуєте інформацію про офіційний курс валют, яка є на сайті НБУ.

Розрахунок вартості закупівель щодо яких є державне регулювання

Очікувана вартість закупівлі, щодо яких є державне регулювання цін і тарифів, визначають як добуток необхідного обсягу товарів/послуг та затвердженої відповідним нормативно-правовим актом ціни (тарифу).

Щодо розрахунку очікуваної вартості робіт

Визначення вартості проектних та проектно-вишукувальних робіт проводять з урахуванням видів та обсягів робіт, що планують закупити, відповідно до ДСТУ Б Д.1.1-7:2013.

Очікувана вартість закупівлі робіт з будівництва, капітального ремонту та реконструкції визначають з урахуванням ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 та ВБН Г.1-218-182:2006.

Проєкт методики є у листі МЕРТУ № 3301-04/34980-06 від 20.08.2019.

Планування на підставі кошторису: так, чи ні?

Дуже часто замовників турбує запитання чи зобов'язані вони планувати закупівлі виключно на підставі затверджених кошторисів, фінансово плану, плану асигнувань чи використання бюджетних коштів. Так, ось, закон не визначає такого обов'язку.

Тож, якщо ви спланували свої тендери на підставі записок від структурних підрозділів, дослідження потреб, розрахунками до кошторису, і зазначили при цьому кількість, очікувану вартість, періоди, коли виникає необхідність, тоді можна вважати, що ваше планування відповідає нормам законодавства. Та застерігаємо, що замовнику при плануванні також слід звертати увагу на бюджетне законодавство. 

Таким чином, обмежень щодо планування тендерів тільки на основі кошторису, немає. Та слід врахувати, що договір про закупівлю замовник укладає тоді, коли є затверджені асигнування.

 

Корисні посилання щодо планування на Е-Tender:


1 Постанова КМУ «Про внесення змін до граничних сум витрат на придбання легкових автомобілів, меблів, іншого обладнання та устаткування, комп’ютерів, придбання і утримання мобільних телефонів державними органами, а також установами та організаціями, які утримуються за рахунок державного бюджету» від 14.08.2019 № 717

2 Наказ МОЗ «Про внесення змін до Порядку визначення обсягів потреби в закупівлі лікарських засобів закладами і установами охорони здоров’я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів» від 25.01.2019 № 198

3 Закон України «Про публічні закупівлі».

Зацікавила інформація статті?
Отримати додаткове розʼяснення

схожi новини

Дайджест
Огляд новин з 07 по 13 вересня 2020. На майданчику E-Tender удосконалено процедуру завантаження документів до пропозиції. Відслідковувати тендери ДП «Медичні закупівлі України» у Prozorro стало простіше. Рекомендації Мінекономіки щодо планування закупівель державними замовниками у Prozorro. Роз`яснення Мінекономіки: визначення предмета закупівлі при публікації оголошення у Прозорро. Команда E-Tender першою опублікувала аукціони в оновленій процедурі продажу необробленої деревини. 45 одиниць спецтехніки виставлені на аукціони у Прозорро.Продажі. Ще 36 бурштинових ділянок виставлять на аукціони у Prozorro.Продажі. Оренда державного та комунального майна у Прозорро.Продажі: які нормативні документи чинні. Що планує змінити ФДМУ у законах про оренду та приватизацію державного та комунального майна
Дайджест
Огляд новин з 31 серпня - 06 вересня 2020. Ольга Терещенко: Закупівельник - не «снабженєц». Інструмент, який буде корисний учасникам публічних закупівель у Prozorro. Секрети перемог на Prozorro від Ашан Рітейл Україна. У Фонді держмайна розповіли про успіхи малої приватизації. В Clarity Project зібрано всю інформацію про аукціони з продажу майна у Prozorro.Продажі. Prozorro.Продажі - вигідно купити або орендувати державне майно . Арештоване майно відтепер будуть реалізовувати через Prozorro.Продажі. Перші аукціони у Prozorro.продажі з приватизації спиртзаводів проведуть у середині вересня. Продаж необробленої деревини має відбуватись на аукціонах у Prozorro.Продажі.
Дайджест
У Київській школі економіки удосконалили аналітичний онлайн-сервіс, який допомагає швидко визначити CPV-код та спланувати закупівлю