Назад до каталогу статей
Новини

Постанова КМУ для врегулювання закупівель під час війни ПРИЙНЯТА

11 Жовтня 2022

Електронний торговельний майданчик E-Тендер та Агентство “Консалт” спільно підготували для вас статтю про технічні зміни в Прозоро та на Е-Тендер у зв’язку із нормативними змінами та провели порівняльну характеристику відкритих торгів та нових відкритих з “особливостями”.

Мова йде про прийняту нарешті Постанову КМУ «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі - Постанова).

Хоч проект Постанови і був доступний для ознайомлення заздалегідь, пропонуємо вам ще раз окремо пройтись по більшості головних змін, а також детально ознайомитися із новою “особливою” процедурою відкритих торгів у форматі порівняння БУЛО-СТАЛО.

Коротке відео про зміни в кабінеті користувачів, пов‘язаних із прийняттям Постанови


Перед тим як перейти до конкретизації новел та порівняння нової  процедури, давайте розберемося щодо базових питань застосування законодавства сфери публічних закупівель після прийняття згаданої Постанови.

Як тепер користуватися ЗУ “Про публічні закупівлі”?

Постанова визначає «особливості» здійснення закупівель в умовах правового режиму воєнного стану на основі ЗУ “Про публічні закупівлі”. Тобто, базовим нормативно-правовим актом в сфері публічних закупівель як був, так і залишається ЗУ “Про публічні закупівлі”, який буде працювати з урахуванням «особливостей», які визначені Постановою.

Що робити із процедурами, розпочатими за правилами ПКМУ №169?  

Закупівлі, розпочаті з чинними нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України, якими охоплювалося питання закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану, завершуються відповідно до порядку, встановленому такими нормативно-правовими актами відповідно.

Що робити із договорами, які були укладені за Постановою Кабінету Міністрів України №169?

Договори про закупівлю до набрання чинності цієї Постанови, діятимуть до їх повного виконання відповідно до умов, на яких вони були укладені, або до їх припинення (розірвання).

Що змінилося в системі Прозоро? 

Замовникам

  1. При плануванні можна обрати новий тип процедури, а також відредагувати раніше створений план, вказавши нові відкриті торги.
  2. При створені доступний новий тип процедури “Відкриті торги з особливостями”.
  3. При створенні оголошення строк очікування пропозицій не може бути менше ніж 7 к.д.
  4. Тепер замовники не повинні вимагати довідку про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів (обов'язкових платежів). Отже, замовнику не потрібно додавати цей критерій при створенні тендеру.
  5. Також, замовники тепер не зможуть затребувати від учасників підтвердження відповідності вимогам ст. 17 у вигляді документа. Однак, в Учасників залишиться формат погодження у вигляді проставлення відмітки .
  6. Змінився перелік змін до істотних умов договору.
  7. У випадку реєстрації тільки однієї пропозиції закупівля не скасується, ця пропозиція перейде автоматично на оцінку.

Учасникам

  1. У фільтрах, шаблонах пошуку та підписці тепер доступний новий тип процедури.
  2. У відкритих “особливих” торгах можна вказати суму пропозиції вище очікуваної вартості.
  3. Так, як замовники тепер не вимагатимуть довідку про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів (обов'язкових платежів), тому такий документ не буде автоматично генеруватися з ресурсу ДФС.

Переходимо до загальних змін

  • Нові пороги

- Для товарів та послуг - більше 100 тисяч гривень.

- Для послуг з поточного ремонту більше - 200 тисяч гривень.

- Для робіт більше - 1,5  мільйона гривень.

  • Планування

Всі закупівлі додаються в річний план закупівель.

  • Хто проводить закупівлі

Уповноважена особа.

  • Що обов’язково слід врахувати при виборі контрагента:

Не можна купувати у юридичних осіб – резидентів Російської Федерації/Республіки Білорусь державної форми власності, юридичних осіб, створених та/або зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь та юридичних осіб, кінцевими бенефіціарними власниками (власниками) яких є резиденти Російської Федерації/Республіки Білорусь, а також публічні закупівлі у інших суб’єктів господарювання, що здійснюють продаж товарів, робіт, послуг походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь.

  • Кваліфікаційні критерії

Особливостями визначається, що замовник може не застосовувати до учасника процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, визначені статтею 16 Закону.

Для окремих предметів закупівлі встановлюється також заборона вимагати від учасників подання документів та інформації, що стосується наявності в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, а також наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.

Це стосується закупівель твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей та електричної енергії.

Замовники також мають врахувати, що  вони не можуть встановлювати вимоги до таких предметів закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (у разі наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).

  • Вимоги по ст. 17

Тепер замовник не повинен вимагати підтвердження відповідності учасником по критерію "Заборгованість зі сплати податків і зборів (обов'язкових платежів)". Відповідно, що у Замовника тепер не має технічної можливості навіть для цього.

Зверніть увагу! В процедурах по ЗУ “Про публічні закупівлі” вимога залишається законною і відповідно інтеграція із ресурсом ДФС продовжить функціонувати.

  • Правило 24 годин

Значно збільшується навантаження на замовників торгів стосовно виявлення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією.

Ця норма щодо невідповідностей не стосуватимуться двох випадків:

- відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником;

- інформації про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції.

При цьому, невідповідністю у документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважатимуться технічні помилки, описки, які не призводять до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.

  • Очікувана вартість

Одна з найцікавіших змін стосується можливості вказувати ціну пропозиції вище очікуваної вартості. Однак, учасники будьте уважні та читайте ТД, адже: 

- Замовник в тендерній документації обов’язково зазначає інформацію про прийняття чи неприйняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів. 

- Якщо замовник зазначає в тендерній документації про прийняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, він обов’язково має зазначити про прийнятний відсоток перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, визначеної замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів. 

- Якщо замовник не зазначив про прийняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, та/або не зазначив прийнятний відсоток перевищення, або відсоток перевищення є більшим, ніж зазначений замовником в тендерній документації, то замовник відхиляє таку тендерну пропозицію.

  • Оскарження

Було
Стало
Скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій
Можуть подаватися протягом 10 днів з дня, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але не пізніше ніж за чотири дні до встановленого на момент прийняття такого рішення, дії чи бездіяльності замовника кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
Можуть подаватися протягом чотирьох днів з дня, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але не пізніше ніж за три дні до встановленого на момент прийняття такого рішення, дії чи бездіяльності замовника кінцевого строку подання тендерних пропозицій
Скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, які відбулися після оцінки тендерних пропозицій учасників
Подаються протягом 10 днів з дня, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але до дня укладення договору про закупівлю.
Подаються протягом п’яти днів з дня, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але до дня укладення договору про закупівлю.


  • Виключення. Зверніть увагу, що перелік виключень не ідентичний тому, що був встановлений ПКМУ №169.

Придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тисяч гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тисяч гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 мільйона гривень, може здійснюватися без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, якщо:  

  1. інформація, що повинна бути оприлюднена в оголошенні про проведення відкритих торгів, належить до інформації з обмеженим доступом або її розголошення під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці та/або громадській безпеці і порядку;
  2. замовник перебуває в районі проведення воєнних (бойових) дій на момент прийняття рішення про здійснення закупівлі або її здійснення;
  3. публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються для:
    - проведення заходів із мобілізації та цивільного захисту;
    - будівництва, реконструкції, капітального ремонту та облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб;
    - будівництва, реконструкції, капітального або поточного ремонту захисних споруд цивільного захисту, у тому числі подвійного призначення, найпростіших споруд, укриттів;
    - підготовки до проведення опалювального сезону (крім закупівлі енергоносіїв);
  4. існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку із виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником;
  5. роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності одного з таких випадків:
    - предмет закупівлі полягає у створенні або придбанні витвору мистецтва або художнього виконання;
    - укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу;
    - відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником;
    - необхідність захисту прав інтелектуальної власності;
    - укладення договору про закупівлю з постачальником “останньої надії” або з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії або природного газу;
  6. відмінено відкриті торги через відсутність учасника процедури закупівлі (учасників процедури закупівлі), у тому числі за лотом. При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, а також  вимоги до учасника процедури закупівлі не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації, та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі);
  7. виникла після укладення договору про закупівлю у замовника необхідність у постачанні додаткового обсягу товару у того самого постачальника, якщо в разі зміни постачальника замовник був би вимушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призвело б до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і технічним обслуговуванням. Закупівля додаткового обсягу товару у того самого постачальника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість такого постачання не перевищує 50 відсотків ціни договору про закупівлю;
  8. у замовника після укладення договору про закупівлю виникла необхідність у закупівлі додаткових робіт чи послуг, пов’язаних з предметом закупівлі основного договору, у того самого виконавця робіт/надавача послуг. Можливість і умови таких додаткових робіт чи послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, який укладений за результатами проведення закупівлі. Закупівля додаткових робіт чи послуг у того самого виконавця робіт/надавача послуг здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 відсотків ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення закупівлі;
  9. здійснюється закупівля послуг з адвокатської діяльності, нотаріальних послуг;
  10. здійснюється закупівля юридичних послуг, пов’язаних із захистом прав та інтересів України, у тому числі з метою захисту національної безпеки і оборони, під час врегулювання спорів, розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України.

За результатами такої закупівлі замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 38 розділу Х “Прикінцеві та перехідні положення” Закону.

Читати повністю


  • Е-каталоги
  1. Прямі закупівлі з каталогу - до 100 тисяч гривень,
    ЗЦП - більше 100 тисяч гривень.
  2. У разі якщо закупівля із застосуванням електронного каталогу не відбулася або профіль товару містить тільки одну пропозицію постачальника, замовник здійснює закупівлю шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими Особливостями.
  3. Договір за результатами проведеної закупівлі з використанням електронного каталогу укладається відповідно до пункту 66 Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822
  • Договір

Договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі відповідно до пунктів 10 (крім закупівлі із використанням електронного каталогу) і 13 цих Особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частини четвертої, п’ятої та сьомої статті 41 Закону, та цих Особливостей.

Нові особливі відкриті торги БУЛО-СТАЛО


Було
Стало
Період подання пропозицій
Не може бути коротший ніж 15 днів
Не може бути коротший ніж 7 календарних днів
  • Кількість поданих пропозицій
  • Аукціон
Якщо для участі подано менше 2 тендерних пропозицій - тендер автоматично відміняється ЕСЗ.
Може бути зареєстрована одна пропозиція. 
В такому випадку, система автоматично зареєструє учасника як потенційного переможця. Закупівля перейде в статус «Кваліфікація».  
Тобто аукціон не відбудеться.  
Якщо зареєстровано більше одного учасника,  
Система активує модуль Аукціон.
Період уточнень
Період уточнень завжди закінчується за 10 днів до закінчення періоду подання пропозицій.
Період уточнень завжди закінчується за 3 календарні дні до закінчення періоду подання пропозицій.
Вимога на умови ТД
Вимоги на тендерну пропозицію можна подавати не пізніше ніж за 10 днів до завершення періоду подання пропозицій.
Вимоги на тендерну пропозицію можна подавати не пізніше ніж за 3 дні до завершення періоду подання пропозицій.
Скарги на умови ТД
Скарги, що стосуються тендерної документації та/або прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, подання тендерних пропозицій, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення торгів, але не пізніше ніж за чотири дні до дати, установленої для подання тендерних пропозицій.
Скарги можна подавати не пізніше ніж за 3 календарні дні до завершення періоду подання пропозицій.
Не надання відповіді на питання чи вимогу
У разі, якщо замовник не відповів на запитання або вимогу протягом 3-х днів, блокується зміна статусу закупівлі. Замовник має відредагувати процедуру та змінити кінцевий строк подання пропозицій таким чином, аби до його завершення було не менше 7-ми днів, після чого відповісти на запитання або вимогу.
Якщо не вчасно надано відповідь на питання/вимогу, то замовник має відредагувати процедуру та змінити кінцевий строк подання пропозицій таким чином, аби до його завершення було не менше 4х календарних днів.
Ст.16
Обов'язкова умова.
Замовник може не застосовувати кваліфікаційні критерії, визначені статтею 16 Закону.
Зміни в ТД
Замовник має право внести зміни до тендерної документації протягом всього періоду подання пропозицій, але у випадку внесення змін повинен продовжити його тривалість не менше ніж на сім днів.
Якщо умови закупівлі змінюються менше ніж за 4 дні до завершення періоду подання пропозицій, цей період треба продовжити таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації до закінчення строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше ніж 4 дні.
Ціна тендерної пропозиції
Ціна тендерної пропозиції/пропозиції не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену в оголошенні про проведення.
Ціна тендерної пропозиції/пропозиції може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену в оголошенні про проведення.
Оцінка пропозицій
На розгляд кожної пропозиції Замовник відповідно до Закону має 5 днів. Але може продовжити строк розгляду до 20-ти днів.
На розгляд кожної пропозиції Замовник відповідно до Закону має 5 робочих днів. Але може продовжити строк розгляду до 20-ти робочих днів.
Ст.17
Під час створення закупівлі замовника вказує підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі (ст. 17). Замовник вказує у який спосіб учасник підтверджує відповідність вказаним вимогам. Для цього він обирає одне із значень: документ, завантажений в систему у вигляді файлу чи заява.  
Після обрання переможця Учасник, котрого визначили переможцем, може завантажувати до своєї пропозиції додаткові документи (довідки), відповідно до статті 17 Закону України «Про Публічні закупівлі».   
Переможець завантажує довідки протягом 10 днів.
Тепер замовник не може вказати спосіб підтвердження “документ” чи “заява”.  
Учасник повинен надати відповіді тільки у вигляді чек боксу "так".
Для переможця лишаються довідки МВС та НАЗК.
Довідки про наявність/відсутність заборгованості для переможця процедури закупівлі від ДПС замовник не вимагає.
Замовнику не потрібно додавати цей критерій при створенні тендеру.
Переможець завантажує довідки протягом 4 календарних дні.
Договір
Після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю не раніше, ніж через 10 календарних днів після визнання переможця, за умови відсутності нерозглянутих оскаржень, Замовник може опублікувати укладений договір.

Замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 15 днів з дати прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі.


У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладення договору може бути продовжений до 60 днів.
Зміни до істотних умов в договорі
Зміни до істотних умов договору можливі у випадках, описаних частиною четвертою статті 41 Закону України “Про публічні закупівлі”. Під час їх публікації замовник вказує тип причини додання змін до договору. 
Змінюється перелік причин п.19 Постанови.

1

Збірник нормативних актів в умовах воєнного часу від Агентства “Консалт”

Вашій увазі повний збірник нормативно-правових актів сфери публічних закупівель в умовах воєнного стану, а також нові алгоритми та шаблони рішень Уповноваженої особи.

Формат збірника - паперовий на А5, 140 сторінок.

Вартість - 100 грн + доставка

Замовити можна за посиланням.

Якщо у вас залишилися запитання, телефонуйте за номером 0 800 30 77 55 (безкоштовно в межах України) або пишіть на e-mail support@e-tender.ua





Зацікавила інформація статті?
Отримати додаткове розʼяснення

схожi новини

Новини
З квітня 2022 року на період воєнного стану земельні торги з оренди с/г земель були скасовані. Але не очікуючи завершення війни, Верховна рада ухвалила повернути електронні земельні торги в Прозорро.Продажі та E-Tender, закон вже підписано та опубліковано.
Новини
E-Tender офіційно акредитований щодо проведення аукціонів з продажу майна банків, які ліквідуються та перебувають в управлінні ФГВФО. Відтепер в меню майданчика ще більше комерційної нерухомості, авто, квартир та іншого майна.
Новини
В статті розглядаємо особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану.