Назад до каталогу статей
Блог

Санкції у закупівельних договорах

05 Березня 2019

Ключові моменти санкцій у закупівельному договорі. Штрафні та оперативно-господарські санкції.


ВИКОНУЙ ТА ВІДПОВІДАЙ

АБО

САНКЦІЇ У ЗАКУПІВЕЛЬНИХ ДОГОВОРАХ


У договорі про закупівлю замовник має право передбачати санкції за порушення його умов. Як показує практика, не завжди замовники прописують та формулюють розділ відповідальність у договорів таким чином, аби дійсно вона спрацювала або ж стала стимулом добросовісності переможця. 


І так, у статті розкажемо про ключові моменти санкцій у закупівельному договорі. 


Правовідносини замовника та переможця є господарськими. А відтак регулювання договору про закупівлю здійснюють Цивільний та Господарський кодекси України. Відповідно, визначення, розмір та порядок застосування санкцій регламентує ГКУ, а саме, його глава 26.

Але, звертаємо увагу, тендерна документація має містити проект договору про закупівлю з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов. Також враховуючи, що договір про закупівлю хоч і укладають відповідно до положень ЦКУ та ГКУ, але обов’язково слід враховувати особливості, визначені у Законі «Про публічні закупівлі». 

І звичайно, у разі, коли тендерна документація має проект договору, то останній укладають згідно з проектом.  Фактично саме  проект договору в тендерній документації і є майбутній договір про закупівлю. Але у такому разі, замовнику було б добре отримати від учасників надання підтвердження згоди з проектом договору. 

Далі мова піде про санкції: 

  • штрафні (господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання (ст. 230 ГКУ));

  • оперативно-господарські (заходи оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень зобов'язання, що використовуються самими сторонами зобов'язання в односторонньому порядку).


Штрафні санкції

Зазначимо, що замовнику варто б передбачати конкретні розмір та підстави застосування санкцій вже у проекті договору. За порушення яких договірних зобов’язань постачальником, замовнику варто б прописати санкції: 

щодо закупівлі товарів:

  • не поставка товару;

  • поставка товару не в обумовлені договором строки;

  • поставка неякісного товару;

  • поставка товару в не повному обсязі тощо.

щодо закупівлі робіт:

- за порушення умов зобов’язання щодо якості робіт;

- за порушення строків виконання робіт.


Часто замовники, особливо бюджетні установи, у договорі зазначають стандартне формулювання щодо відповідальності – відповідальність за невиконання зобов’язань згідно з чинним законодавством. При цьому, не уточняючи ні порядок, ні розмір ні випадки понесення відповідальності сторін. Хоч це і є сталою практикою, попри все ж, рекомендуємо описувати санкції детально. 

У разі, коли у договорі замовник не передбачив конкретних підстав для штрафних санкцій, то у поміч стане стаття 231 ГКУ. Так, зокрема, нею передбачено, що у разі, якщо порушено господарське зобов'язання, в якому хоча б одна сторона є суб'єктом господарювання, що належить до державного сектора економіки, або порушення пов'язане з виконанням державного контракту, або виконання зобов'язання фінансується за рахунок Державного бюджету чи за рахунок державного кредиту, штрафні санкції застосовують, якщо інше не передбачено законом чи договором, у таких розмірах: 

  • за порушення умов зобов'язання щодо якості (комплектності) товарів (робіт, послуг) стягується штраф у розмірі 20 % вартості неякісних (некомплектних) товарів (робіт, послуг);

  • за порушення строків виконання зобов'язання стягується пеня у розмірі 0,1 % вартості товарів (робіт, послуг), з яких допущено прострочення виконання за кожний день прострочення, а за прострочення понад тридцять днів додатково стягується штраф у розмірі 7 % вказаної вартості.


Оперативно-господарські  санкції


Зауважимо, такі санкції можна застосувати до постачальник лише ті, які замовник передбачив у договорі про закупівлю. Але він не є вичерпним, тому сторони можуть домовитися і передбачити у договорі також й інші оперативно-господарські санкції. Наприклад, доцільно замовникам прописувати застосування такого виду санкцій, як відмова від встановлення на майбутнє господарських відносин із стороною, яка порушує зобов’язання (п. 4 ч. 1 ст. 236 ГКУ). 


Рекомендуємо також статтю:

Старчук Є. «Досвід виконання аналогічних договорів: поради щодо правильного визначення» https://e-tender.ua/news/dosvid-vikonannya-analogichnih-dogovoriv-poradi-shchodo-prav-224:

 



похожие новости

Блог
У статті дізнаєтеся, які документи слід подати у складі пропозиції на закупівлю кейтерингових послуг й послуг з організації харчування дітей. Які вимоги замовники визначають у своїй документації та на що звернути особливу увагу при подачі пропозиції
Блог
Розказали про: поширені причини укладення додаткових угод до договору; умови документації, які мінімізують ризики; варіанти захисту від демпінгу і т. ін.
Блог
6 серпня набрав чинності закон, який визначає нові підходи до виробництва, реалізації продуктів харчування. Розглянемо нюанси, які варто знати учасникам й замовникам такого роду тендера.