Назад до каталогу статей
Дайджест

Санкції у закупівельних договорах

05 Березня 2019

Ключові моменти санкцій у закупівельному договорі. Штрафні та оперативно-господарські санкції.


ВИКОНУЙ ТА ВІДПОВІДАЙ

АБО

САНКЦІЇ У ЗАКУПІВЕЛЬНИХ ДОГОВОРАХ


У договорі про закупівлю замовник має право передбачати санкції за порушення його умов. Як показує практика, не завжди замовники прописують та формулюють розділ відповідальність у договорів таким чином, аби дійсно вона спрацювала або ж стала стимулом добросовісності переможця. 


І так, у статті розкажемо про ключові моменти санкцій у закупівельному договорі. 


Правовідносини замовника та переможця є господарськими. А відтак регулювання договору про закупівлю здійснюють Цивільний та Господарський кодекси України. Відповідно, визначення, розмір та порядок застосування санкцій регламентує ГКУ, а саме, його глава 26.

Але, звертаємо увагу, тендерна документація має містити проект договору про закупівлю з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов. Також враховуючи, що договір про закупівлю хоч і укладають відповідно до положень ЦКУ та ГКУ, але обов’язково слід враховувати особливості, визначені у Законі «Про публічні закупівлі». 

І звичайно, у разі, коли тендерна документація має проект договору, то останній укладають згідно з проектом.  Фактично саме  проект договору в тендерній документації і є майбутній договір про закупівлю. Але у такому разі, замовнику було б добре отримати від учасників надання підтвердження згоди з проектом договору. 

Далі мова піде про санкції: 

  • штрафні (господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання (ст. 230 ГКУ));

  • оперативно-господарські (заходи оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень зобов'язання, що використовуються самими сторонами зобов'язання в односторонньому порядку).


Штрафні санкції у закупівлях

Зазначимо, що замовнику варто б передбачати конкретні розмір та підстави застосування санкцій вже у проекті договору. За порушення яких договірних зобов’язань постачальником, замовнику варто б прописати санкції: 

щодо закупівлі товарів:

  • не поставка товару;

  • поставка товару не в обумовлені договором строки;

  • поставка неякісного товару;

  • поставка товару в не повному обсязі тощо.

щодо закупівлі робіт:

- за порушення умов зобов’язання щодо якості робіт;

- за порушення строків виконання робіт.


Часто замовники, особливо бюджетні установи, у договорі зазначають стандартне формулювання щодо відповідальності – відповідальність за невиконання зобов’язань згідно з чинним законодавством. При цьому, не уточняючи ні порядок, ні розмір ні випадки понесення відповідальності сторін. Хоч це і є сталою практикою, попри все ж, рекомендуємо описувати санкції детально. 

У разі, коли у договорі замовник не передбачив конкретних підстав для штрафних санкцій, то у поміч стане стаття 231 ГКУ. Так, зокрема, нею передбачено, що у разі, якщо порушено господарське зобов'язання, в якому хоча б одна сторона є суб'єктом господарювання, що належить до державного сектора економіки, або порушення пов'язане з виконанням державного контракту, або виконання зобов'язання фінансується за рахунок Державного бюджету чи за рахунок державного кредиту, штрафні санкції застосовують, якщо інше не передбачено законом чи договором, у таких розмірах: 

  • за порушення умов зобов'язання щодо якості (комплектності) товарів (робіт, послуг) стягується штраф у розмірі 20 % вартості неякісних (некомплектних) товарів (робіт, послуг);

  • за порушення строків виконання зобов'язання стягується пеня у розмірі 0,1 % вартості товарів (робіт, послуг), з яких допущено прострочення виконання за кожний день прострочення, а за прострочення понад тридцять днів додатково стягується штраф у розмірі 7 % вказаної вартості.


Оперативно-господарські  санкції


Зауважимо, такі санкції можна застосувати до постачальник лише ті, які замовник передбачив у договорі про закупівлю. Але він не є вичерпним, тому сторони можуть домовитися і передбачити у договорі також й інші оперативно-господарські санкції. Наприклад, доцільно замовникам прописувати застосування такого виду санкцій, як відмова від встановлення на майбутнє господарських відносин із стороною, яка порушує зобов’язання (п. 4 ч. 1 ст. 236 ГКУ). 


Рекомендуємо також статтю:

Старчук Є. «Досвід виконання аналогічних договорів: поради щодо правильного визначення» https://e-tender.ua/news/dosvid-vikonannya-analogichnih-dogovoriv-poradi-shchodo-prav-224:

 



схожi новини

Дайджест
Огляд новин з 14 по 20 вересня 2020. Система Prozorro інтегрувалася з інформаційними ресурсами казначейської служби. Prozorro пропонує гроші за знайдені вразливості в системі. Змінено принцип валідації строків тендерних процедур у Prozorro. Знижені тарифи для бізнесу та підвищено поріг закупівель у Pozorro Market. Приватизація Укрспирту: першим на аукціон у Prozorro.Продажі виставлять Немирівський спиртзавод. Гарячі аукціони з продажу та оренди майна Укрпошти на Prozorro.Продажі. Вебінар: як бюджетній установі провести аукціон з оренди майна. Набула чинності постанова, яка затверджує примірні договори оренди держмайна у Prozorro.Продажі
Дайджест
Огляд новин з 07 по 13 вересня 2020. На майданчику E-Tender удосконалено процедуру завантаження документів до пропозиції. Відслідковувати тендери ДП «Медичні закупівлі України» у Prozorro стало простіше. Рекомендації Мінекономіки щодо планування закупівель державними замовниками у Prozorro. Роз`яснення Мінекономіки: визначення предмета закупівлі при публікації оголошення у Прозорро. Команда E-Tender першою опублікувала аукціони в оновленій процедурі продажу необробленої деревини. 45 одиниць спецтехніки виставлені на аукціони у Прозорро.Продажі. Ще 36 бурштинових ділянок виставлять на аукціони у Prozorro.Продажі. Оренда державного та комунального майна у Прозорро.Продажі: які нормативні документи чинні. Що планує змінити ФДМУ у законах про оренду та приватизацію державного та комунального майна
Дайджест
Огляд новин з 31 серпня - 06 вересня 2020. Ольга Терещенко: Закупівельник - не «снабженєц». Інструмент, який буде корисний учасникам публічних закупівель у Prozorro. Секрети перемог на Prozorro від Ашан Рітейл Україна. У Фонді держмайна розповіли про успіхи малої приватизації. В Clarity Project зібрано всю інформацію про аукціони з продажу майна у Prozorro.Продажі. Prozorro.Продажі - вигідно купити або орендувати державне майно . Арештоване майно відтепер будуть реалізовувати через Prozorro.Продажі. Перші аукціони у Prozorro.продажі з приватизації спиртзаводів проведуть у середині вересня. Продаж необробленої деревини має відбуватись на аукціонах у Prozorro.Продажі.