Назад до каталогу статей
Думки експертів

Система Prozorro: нові можливості для учасників закупівельного процесу

02 Квітня 2019

Які зміни чекають на користувачів Prozorro цьогоріч та які нові можливості відкриються для держави і бізнесу, дізнайтеся у статті

ІВАННА МЕЛЬНИК, директор групи компаній «E-Tech»

СИСТЕМА PROZORRO: НОВІ МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ УЧАСНИКІВ ЗАКУПІВЕЛЬНОГО ПРОЦЕСУ


Повна версія статті опублікована у журналі «Аудитор України» №3 (280), березень, 2019 року, стор. 72 http://www.auditorukr.com.ua/journal/


ІВАННА МЕЛЬНИК,

директор групи компаній «E-Tech»

 

Які зміни чекають на користувачів Prozorro цьогоріч та які нові можливості відкриються для держави і бізнесу, дізнайтеся у статті


Онлайн-моніторинг Держаудитслужби

Наприкінці минулого року до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) були внесені зміни щодо проведення моніторингу закупівель (доповнено ст. 71 «Порядок здійснення моніторингу тендерів»), а технічно це вдалось реалізувати тільки напередодні 2019-го. Тож, наразі у Держаудитслужби є можливість проводити такий моніторинг. 

У системі створено спеціальний кабінет для аудиторів, через який вони повідомляють замовників про початок моніторингу, запитують пояснення щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу. Те саме можуть зробити і замовники на майданчику в особистому кабінеті – розділ онлайн-моніторингу через який відбувається процес перевірки їхніх закупівель, відкрито. Наприклад, на майданчику Е-Тендер такий розділ має назву ДАСУ (Державна аудиторська служба України, Держаудитслужба). Зауважимо, що на різних майданчиках назва такого кабінету різна. 

Чим унікальна така функція

Онлайн-моніторинг діє за принципом: запідозрив – маякни. Тобто, ризик-індикатори автоматично вишукують так звані підозрілі тендери – ті, що містять ознаки порушень законодавства або свідчать про ймовірність допущення таких порушень. Вони виділяють їх та відразу направляють до аудитора. Таких ризик-індикаторів у затвердженому переліку є 35. 

        Приклади порушень у «підозрілих тендерах»

  • Якщо замовник не наклав на документи, які оприлюднені на майданчику, електронний цифровий підпис. 

  • У разі перевищення строку розгляду пропозиції учасника, яка за результатами оцінювання є найбільш економічно вигідною за процедурою відкриті торги. 

  • За умови відсутності оприлюднення договору про закупівлю.

  • У разі ненадання замовником роз’яснення щодо тендерної документації тощо.

  • Якщо замовник не використовує процедури закупівлі, а лише проводить допорогові торги. 

Хоча така функція запрацювала нещодавно, вже є її перші результати та аналітика проведення такого типу перевірок. Завдяки їй замовники можуть передбачити та не повторити помилок колег. 

Слід зауважити, онлайн-моніторинг було запроваджено не для покарання замовника, а попередження правопорушень. Звичайно, як показали перші результати, деякі з них виправити було неможливо, тому торги доводилося скасовувати. Але переважно замовники усувають порушення, вносять зміни до документації та продовжують торги. 

        Найпоширеніші помилки комплексних перевірок закупівель:

  • неправильне визначення коду предмета закупівлі або ж зазначення інформації в оголошенні, яка не відповідала тендерній документації. 

  • не оприлюднення річних планів закупівель, змін до них тощо.

Рамкові угоди в дії 

Поняття «рамкова угода» в Законі з’явилося ще в 2015 році. Але з часів запровадження електронної системи воно так і залишалася тільки на папері, оскільки потребувало технічної реалізації. Наразі рамкова угода – реальний інструмент для проведення закупівель. Завдяки їй можна проводити довготермінові закупівлі товарів широкого вжитку (канцелярія, меблі, продукти харчування, медичні засоби, паливо тощо), а також налагоджувати тісну довготривалу співпрацю з постачальниками. Таку угоду можна укладати строком до чотирьох років. Можна сформувати зведену потребу в інтересах кількох замовників та провести меншу кількість торгів. Нещодавно набрали чинності положення Порядку укладання і виконання рамкових угод, затвердженого наказом Мінекономрозвитку від 15.09.2007 р. № 1372 (далі – Порядок № 1372), що регулюють закупівлі за рамковою угодою із застосуванням конкурентного відбору. Також уже є перші спроби застосування системи для проведення рамкової угоди. 

Нові функції системи

Електронна тендерна документація – мрія чи не кожного замовника. У найближчих планах Prozorro – полегшити роботу замовникам. Так, наприкінці минулого року реалізовано перші поля електронної тендерної документації – поле «Вид предмета закупівлі», де вказано, що саме замовник закуповує, — товари, роботи або послуги. 

Для полегшення створення оголошень та інших документів закупівлі в системі реалізували ще одну функцію – визначення одиниць виміру, які потребують дробових чисел (наприклад, природний газ, деревина, пально-мастильні матеріали тощо). Наразі замовник у системі може публікувати три знаки після крапки для зазначення обсягу (кількості/об’єму) закупівлі.

Майбутні новації

У 2019 році на систему Prozorro чекають деякі удосконалення, а на закупівлі – законодавчі новації. Наразі триває обговорення нового Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), який передбачає кардинальні оновлення. 

Кардинальною зміною є скасування тендерних комітетів. Так, за новою редакцією всю відповідальність за організацію закупівель покладено на уповноважену особу. Наразі ведеться робота над професіоналізацією. Уже затверджено професійний стандарт «Фахівець з публічних закупівель». 

Не оминуть зміни і таких процедур, як переговорний і конкурентний діалог, деякі їх положення також адаптуються до правил ЄС. А новою процедурою стануть торги з обмеженою участю. Її будуть застосовувати для високовартісних закупівель. 

У частині кваліфікаційних вимог пропонують повернути право на використання замовниками кваліфікаційного критерію «фінансова спроможність». Раніше такий критерій уже існував. Також запровадять перевірку субпідрядників, яких переможець планує залучити до виконання договору більш ніж 20% від його вартості, щодо їх відповідності кваліфікаційним вимогам і положенням ст. 17 Закону.

Серед підстав для відмови в участі в торгах за цією ж статтею пропонують нову необов’язкову підставу для замовника – відмовити в участі й відхилити пропозиції учасника, який не виконав укладений між ними договір, що призвело до його дострокового розірвання із застосуванням санкцій та/або відшкодуванням збитків. 

Однією із вагомих доповнень для учасників є допущення до участі в закупівлі об’єднання підприємств. Також для учасників передбачають правило 24 годин на несуттєві виправлення. Відлік починається з моменту, коли замовник повідомив про усунення таких невідповідностей. Виправлення відбувається через завантаження уточнених чи нових документів у систему. 

На заміну допорогової закупівлі прийде – спрощена

Левову частку закупівель замовники проводять без використання електронної системи. Їх називають допороговими. Врегулювати це питання вдасться шляхом введення нового виду закупівлі – спрощеної. Спрощена закупівля фактично повністю відповідає допороговій. Такі закупівлі замовники будуть проводити, коли їх вартість дорівнює або перевищує 50 тис. грн і менша тієї, що передбачає проведення процедури закупівлі згідно із Законом. Але із запровадженням правового регулювання такого виду закупівлі вона стане обов’язковою у проведенні через систему. 


Також читайте:


https://e-tender.ua/training-tenders/postachalnikam-1/podannya-propoziciyi-na-zakupivlyu-ukladannya-ramkovoyi-ugod-73?fbclid=IwAR3yOkF0wMg2G5CIZokBhwHVxAJ0pbHf4j8FVSGoprsZDVM3qr8ydHxfCHE


https://e-tender.ua/training-tenders/postachalnikam-1/podannya-propoziciyi-na-zakupivlyu-vidbir-dlya-zakupivli-za-77 





похожие новости

Думки експертів
Ключові зміни в проекті нового Закону «про публічні закупівлі» та перспективи цього напрямку
Думки експертів
Відхилення пропозиції учасника при відсутньому реєстрі документів. Що каже Закон?
Думки експертів
Якщо плануєте здійснити закупівлю за лотами, але не знаєте чи потрібно їх відображати в річному плані закупівель.