ТИПОВІ ПОМИЛКИ ЗАМОВНИКІВ: ВИВЧАЄМО, ЧОГО СЛІД УНИКАТИ
Сьогодні помилки замовників коштують чимало. Так, мінімальний штраф за порушення закупівельного законодавства – 11 900 грн. Та, штраф, штрафом, а ось - зрив дороговартісної або термінової закупівлі, оскарження торгів... Усе це – небажане для добросовісних замовників. А ось відповідати за «помилки» приходиться часто-густо саме голові та секретареві
Кожен має право на помилку, але не кожному доводиться вчасно її помітити
А ще є інша приказка про те, що вчитися краще на чужих помилках. Хоча у багатьох із нас, погодьтеся, є кейси із власного досвіду…
У цій статті проаналізуємо ті помилки замовників, які стали найпоширенішими у 2018-му*. Аби у своїй практиці такого уникнути.
Як свідчить судова практика, до відповідальності, а саме за статтею 164-14 Кодексу про адмінпорушення, найчастіше притягують голову та секретаря тендерного комітету. При чому, виявляють та складають протокол іноді ще й за певний період проведення тендерів.
Та що там казати, усе-таки переважна більшість суддів при розгляді справ про адміністративне порушення, солідарні з аудиторами. Тому, службових (посадовим) особам замовника слід бути обачними та знати усі наслідки своєї закупівельної діяльності.
Усі досвідчені закупівельники знають, що допуститися помилки можна під час:
- Панування закупівель
- Складання тендерної документації (формулюванні вимог)
- Проведення процедури (аукціону).
Тож це умовне ділення і використаємо у статті.
Помилки під час планування
- неналежне планування закупівель (проведення торгів напередодні або у період, наприклад, запланованих робіт)
- недотримання порядку визначення предмета закупівлі
- здійснення тендера без оприлюднення річного плану на ProZorro.
Помилки під час формулювання вимог у документації
- дискримінаційні умови документації в частині включення до предмета закупівлі ексклюзивних позицій лише одного виробника
- практика «приховування» вимог до учасників, які не відносяться до змісту пропозиції (наприклад, в умовах проекту договору, при цьому договір мають формувати вже на етапі підписання його з переможцем).
Помилки під час проведення самої процедури
- не відхилення замовником пропозиції учасника, що не відповідала умовам документації
- дискримінація в частині відхилення пропозицій учасників, що не відповідають умовам документації, допуск до аукціону/визначення переможцем учасників, що також не відповідають їм
- відхилення пропозицій переможців через ненадання ними зразків продукції, які відповідно до вимог Закону не є частиною пропозиції та не є підставою для відхилення
- відхилення переможців через ненадання/невідповідність документів, які не передбачені Законом для їх надання після проведення аукціону
- неоприлюднення, несвоєчасне оприлюднення інформації на ProZorro
- проведення переговорної процедури без визначених законодавством підстав
- укладання договорів без застосування процедур закупівель.
- врахування замовниками виправлених документів, завантажених переможцями після аукціону на заміну неналежно наданих у складі пропозицій
- не накладення ЕЦП на форми документів із закупівель.
Нагадаємо, Державна аудиторська служба також проводить у системі онлайн-моніторинг закупівель. Аудитор отримує від системи індикаторів ризику повідомлення про допущені замовником порушення з самого початку процедури до укладення договору. Це ще один вид контролю за закупівлями. І хоч його задача – попередити порушення, а не покарати замовника, а все таки певні наслідки є. Так, деякі помилки замовникам не вдавалося виправити, тому торги скасовували. Але переважно, усувають порушення, вносять зміни до документації та продовжують тендера.
За результатами такого моніторингу також можна узагальнити ті типові помилки, які найчастіше допускають замовники. Так, скажімо, замовник перевищує строк розгляду пропозиції, яка за результатами оцінки є найбільш економічно вигідною у відкритих торгах. Чи коли проводять допорогові закупівлі, не використовують процедури закупівлі, як того вимагає Закон тощо.
Більше про це у статтях:
- Індикатори ризику системи ProZorro: яка саме закупівля є порушенням https://e-tender.ua/news/indikatori-riziku-sistemi-prozorro-yaka-same-zakupivlya-ye-p-183
- Держаудитслужба затвердила методику визначення автоматичних індикаторів ризиків, їх перелік та порядок застосування https://e-tender.ua/news/derzhauditsluzhba-zatverdila-metodiku-viznachennya-avtomatic-172
- Перевірки закупівель онлайн: про головні питання https://e-tender.ua/news/perevirki-zakupivel-onlajn-pro-golovni-pitannya-v-intervyu-z-194
*Інформація частково використана зі Звіту МЕРТУ за 2018 рік.