Назад до каталогу статей
Блог

Типові помилки замовників: вивчаємо, чого слід уникати

17 Квітня 2019

Помилки під час планування, помилки під час формулювання вимог у документації, помилки під час проведення самої процедури і т.д.

ТИПОВІ ПОМИЛКИ ЗАМОВНИКІВ: ВИВЧАЄМО, ЧОГО СЛІД УНИКАТИ

 

Сьогодні помилки замовників коштують чимало. Так, мінімальний штраф за порушення закупівельного законодавства – 11 900 грн. Та, штраф, штрафом, а ось  - зрив дороговартісної або термінової закупівлі, оскарження торгів... Усе це – небажане для добросовісних замовників. А ось відповідати за «помилки» приходиться часто-густо саме голові та секретареві

Кожен має право на помилку, але не кожному доводиться вчасно її помітити


А ще є інша приказка про те, що вчитися краще на чужих помилках. Хоча у багатьох із нас, погодьтеся, є кейси із власного досвіду…

У цій статті проаналізуємо ті помилки замовників, які стали найпоширенішими у 2018-му*. Аби у своїй практиці такого уникнути.

Як свідчить судова практика, до відповідальності, а саме за статтею 164-14 Кодексу про адмінпорушення, найчастіше притягують голову та секретаря тендерного комітету. При чому, виявляють та складають протокол іноді ще й за певний період проведення тендерів.

Та що там казати, усе-таки переважна більшість суддів при розгляді справ про адміністративне порушення, солідарні з аудиторами. Тому, службових (посадовим) особам замовника слід бути обачними та знати усі наслідки своєї закупівельної діяльності.

Усі досвідчені закупівельники знають, що допуститися помилки можна під час:

  • Панування закупівель
  • Складання тендерної документації (формулюванні вимог)
  • Проведення процедури (аукціону).

Тож це умовне ділення і використаємо у статті.

Помилки під час планування

  • неналежне планування закупівель (проведення торгів напередодні або у період, наприклад, запланованих робіт)
  • недотримання порядку визначення предмета закупівлі
  • здійснення тендера без оприлюднення річного плану на ProZorro.

 

Помилки під час формулювання вимог у документації

  • дискримінаційні умови документації в частині включення до предмета закупівлі ексклюзивних позицій лише одного виробника
  • практика «приховування» вимог до учасників, які не відносяться до змісту пропозиції (наприклад, в умовах проекту договору, при цьому договір мають формувати вже на етапі підписання його з переможцем).

 

Помилки під час проведення самої процедури

  • не відхилення замовником пропозиції учасника, що не відповідала умовам документації
  • дискримінація в частині відхилення пропозицій учасників, що не відповідають умовам документації, допуск до аукціону/визначення переможцем учасників, що також не відповідають їм
  • відхилення пропозицій переможців через ненадання ними зразків продукції, які відповідно до вимог Закону не є частиною пропозиції та не є підставою для відхилення
  • відхилення переможців через ненадання/невідповідність документів, які не передбачені Законом для їх надання після проведення аукціону
  • неоприлюднення, несвоєчасне оприлюднення інформації на ProZorro
  • проведення переговорної процедури без визначених законодавством підстав
  • укладання договорів без застосування процедур закупівель.
  • врахування замовниками виправлених документів, завантажених переможцями після аукціону на заміну неналежно наданих у складі пропозицій
  • не накладення ЕЦП на форми документів із закупівель.

Нагадаємо, Державна аудиторська служба також проводить у системі онлайн-моніторинг закупівель. Аудитор отримує від системи індикаторів ризику повідомлення про допущені замовником порушення з самого початку процедури до укладення договору. Це ще один вид контролю за закупівлями. І хоч його задача – попередити порушення, а не покарати замовника, а все таки певні наслідки є. Так, деякі помилки замовникам не вдавалося виправити, тому торги скасовували. Але переважно, усувають порушення, вносять зміни до документації та продовжують тендера.

За результатами такого моніторингу також можна узагальнити ті типові помилки, які найчастіше допускають замовники. Так, скажімо, замовник перевищує строк розгляду пропозиції, яка за результатами оцінки є найбільш економічно вигідною у відкритих торгах. Чи коли проводять допорогові закупівлі, не використовують процедури закупівлі, як того вимагає Закон тощо.

Більше про це у статтях:

 

*Інформація частково використана зі Звіту МЕРТУ за 2018 рік. 

похожие новости

Блог
Кабінет Міністрів 4 грудня схвалив нову постанову про попередню оплату товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти. А ось нинішню постанову від 23.04.2014 № 117 скасують та передбачать можливість здійснення розрахунків за договорами, бюджетні зобов’язання за яким взяті на облік у Казначействі, до повного виконання цих договорів.
Блог
Правила поведінки для учасників публічних закупівель розробило Мінекономіки* як рекомендаційні. Настанови описують головне в етичній поведінці учасників, які варто дотримуватись впродовж закупівельного процесу. А ось недоречна етична поведінка суттєво впливає на результат тендера. Ба більше – призводить до порушень, за які настає відповідальність.
Блог
Учасник має право оскаржити умови тендерної документації чи дії замовника, якщо має місце в тому чи тому випадку порушення його прав чи інтересів. Порядок подання скарги в такому разі регулює стаття 18 Закону «Про публічні закупівлі». А орган, який розглядає такі скарги і виносить рішення – Постійно діюча адміністративна колегія з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель АМКУ. У статті, спираючись на практику органу оскарження, ми виділили групи тих причин, за наявності яких державні тендери найчастіше оскаржують учасники. Також розповіли про деякі важливі зміни у статті 18 з квітня 2020-го.