З першого лютого 2020-го набув чинності закон №157-IX «Про оренду державного та комунального майна» (далі – закон). З цього моменту втратив чинність інший закон - № 2269-XII «Про оренду державного та комунального майна». Новий закон передбачає концептуально нову модель проведення процедури передачі в оренду державного та комунального майна.
1. Ініціатор оренди
Ініціаторами можуть бути:
- потенційний орендар,
- орендодавець,
- балансоутримувач,
- уповноважений орган управління.
Змінена й послідовність погодження оренди різними суб’єктами (ст. 6 закону).
2. Визначення вартості об’єкта оренди
Відтепер, за загальним правилом, вартістю об’єкта оренди є його залишкова балансова вартість на останнє число місяця, що передує даті визначення стартової орендної плати (є винятки, наприклад, щодо передачі майна в оренду без проведення аукціону). Така норма вже отримала критику серед діючих орендодавців, адже вартість об’єкта визначає його стартову орендну плату на аукціоні та може призвести до недоотримання бюджетами коштів від оренди. Законодавець же вирішив піти аналогічним шляхом, як і в процедурі малої приватизації, в якій об’єкти на продаж оголошують за залишковою балансовою вартістю (ст.ст.8-9 закону).
3. Методики розрахунку стартової орендної плати
Передбачають прийняття нової Методики розрахунку стартової орендної плати за державне майно. Проєкт Методики можна знайти на сайті Фонду державного майна. На сьогодні це лише проєкт, який вже доопрацьований та знаходиться на обговоренні.
4. Новий інструмент для передачі майна в оренду
Закон відмінив конкурси та встановив новий інструмент для передачі майна в оренду – електронний аукціон в системі Прозоро.Продажі, яка функціонує через електронні торгові майданчики (маркетплейси), й зокрема, Е-Тендер (ст.ст. 12-13). Електронний аукціон відбуватиметься автоматично системою Прозоро.Продажі та включатиме будь-який людський фактор впливу на нього. Завдяки чому, як орендодавці, так і орендарі, матимуть простий онлайн доступ до всіх аукціонів та зручний механізм їх проведення. Частина навантаження (збір заявок, перевірка документів учасників, проведення аукціону, формування протоколу тощо) знімається з орендодавця та здійснюватиметься майданчиками або автоматично системою.
5. Нові Переліки об’єктів оренди
Створені нові Переліки об’єктів оренди:
- Перелік І типу (майно, що передають в оренду на аукціоні)
- Перелік ІІ типу (майно, що передають в оренду без проведення аукціону), ст.ст. 1,6,12,15.
Критерії для визначення, яке саме майно підлягає включенню до одного з Переліків встановлюватимуть окремими органами місцевого самоврядування (за власним рішенням), абзац 5 ч. 6 ст. 6 Закону.
6. Заяви на включення об’єктів оренди через Прозорро.Sale та Е-Тендер
Заяви на включення об’єктів оренди до відповідного Переліку відтепер подаватимуть в електронній торговій системі Прозорро.Sale та майданчик Е-Тендер. Детально про процедуру подання заяви див. у розділі «Порядок включення об’єкта оренди до Переліку відповідного типу» Порядку передачі майна в оренду. Важливо, що такий функціонал передбачають реалізувати в Прозорро.Продажі з 01.10.2020. До цього моменту обмін заявами та рішеннями орендодавців відбуватимуться в онлайн режимі (п. 1 ч. 1 Прикінцевих та перехідних положень Закону).
7. Реєстр державного та комунального майна
Формують Реєстр всього державного та комунального майна, що передається в оренду – фактично це все майно, що включене до одного з Переліків. Механізм – балансоутримувач або орендодавець, після прийняття рішення про передачу в оренду майна вноситиме відповідну інформацію про рішення в ЕТС Прозоро.Продажі через електронний майданчик. Відповідно, в ЕТС та на майданчиках E-Tender відображатиметься інформація про всі об'єкти оренди всіх орендодавців по Україні. Потенційні орендарі зможуть в єдиному реєстрі (в тому числі на електронному майданчику Е-Тендер) переглядати інформацію та шукати необхідне майно по всій географії України.
8. Встановлено модель проведення аукціонів
Встановлено модель проведення аукціонів, за аналогією з процедурою малої приватизації. Вона складається з 3-х аукціонів, кожен наступний з яких оголошується, у разі, якщо попередній аукціон визнаний неуспішним (ст.13 закону). До того ж, кожен наступний повторний аукціон відбувається з пониженням першої стартової ціни:
- англійський аукціон на підвищення ціни стартує з 100% стартової орендної плати;
- англійський аукціон на підвищення ціни стартує з 50% стартової орендної плати;
- голландський аукціон на зниження ціни стартує з 50% стартової орендної плати.
Детально про:
9. Скорочення переліку суб’єктів, які можуть орендувати майно
Значно скоротили перелік суб’єктів, які можуть орендувати майно без проведення аукціону. Наприклад, громадські організації, музеї, заклади освіти, реабілітаційні установи зможуть орендувати без проведення аукціону лише те майно, що внесено до Переліку ІІ типу (ст.15 закону).
10. Продовження договорів оренди
Продовження договорів оренди відбуватиметься за результатами проведення електронного аукціону. Але надається можливість, пролонгувати договір без проведення аукціону, якщо продовження відбувається вперше (та якщо договір строком до 5 років), а також державним органам, установам, організаціям (ст. 18 закону).
Такі основні зміни стосуються сторін процесу передачі майна в оренду. Але це лише загальні положення, кожну окрему позицію команда Е-Тендер буде детально аналізувати та розміщувати інформацію про це на сайті майданчика.
За додатковою інформацією звертайтеся:
тел: (044) 390 52 46, (067) 223 11 93
e-mail: support-auction@e-tender.ua
З повагою команда Е-Тендер!