Назад до каталогу статей
Корисні статті

УПОВНОВАЖЕНА ОСОБА – ОСНОВНА ОСОБА ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ СПРОЩЕНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ

04 Березня 2020

Уповноважена особа; система Прозорро; майданчик Е-Тендер; спрощені закупівлі; тестування уповноважених осіб; тендерний комітет; публічні закупівлі

У сучасних публічних закупівлях триває професіоналізація. І одним із інструментів цього є запровадження інституту уповноважених осіб (УО). У цій статті поговоримо про те, що вже зараз має зробити замовник, аби підготуватися до закупівельної діяльності за новим законом*.

Додатково рекомендуємо прочитати у нашій статті про те:

Уповноважена особа – як альтернатива тендерним комітетам

На сьогодні, до введення у дію нового закону, замовник також може залучати УО для проведення окремих процедур закупівель або ж як повна заміна комітету. Форма прийняття рішень УО є протокол, який вона підписує. Майданчик Е-Тендер спеціально для УО розмістили зразки протоколів  для організації проведення публічних закупівель у системі Прозоро, авторами яких є експерти Агенства Консалт.

Після 19 квітня – спрощені закупівлі тільки з УО

З 19 квітня у зв’язку із веденням у дію нового закону, який передбачив проведення спрощеної закупівлі УО та звітів про договори закупівель, укладені без використання елетронної системи закупівель Прозорро. Проведення спрощеної закупівлі стане обов’язковою УО, у разі, коли замовник планує проводити такий вид тендерів. Це випливає із перехідних положень нового закону, який дав замовникам поступовий перехід до впровадження УО. Так, до 1 січня 2022-го замовник може утворювати тендерний комітет для організації та проведення процедур закупівель. Але саме спрощена закупівля, згідно із цим законом НЕ є процедурою закупівлі. А тому, для проведення останніх, замовник має перейти до роботи з УО. При цього зазначимо, що УО може бути членом тендерного комітету. Таким чином, члени та голова тендерного комітету можуть бути одночасно УО, за умови що така особа не буде визначена відповідальною за організацію та проведення одних і тих самих процедур закупівель.

Нагадаємо, замовник проводить у системі Прозорро спрощену закупівлю, коли закупає товари, роботи і послуги, вартість яких більше 50 тис. грн та є меншою за ту, що в пп.1 і 2 ч. 1 ст. 3 нового закону.

Для замовників, визначених п.п. 1-3 ч. 1 ст. 2 закону, за умови що вартість предмета закупівлі товару, послуги більше 200 тис. грн, а робіт – 1,5 млн грн.

Для замовників, визначених п. 4 ч. 1 ст. 2 закону, за умови що вартість предмета закупівлі товару чи послуги більше 1 млн грн, а робіт – 5 млн грн.

ПОРАДА

Замовнку краще вже зараз розпочинати вводити у штат уповноважену особу, визначати кількість УО. Оскільки призначити УО замовнику все рівно доведеться з моменту введення в дію нового Закону – з  19 квітня цього року.

Знання, компетенція УО – «зона контролю» й самого замовника

Зауважимо, новим законом також визначено, що УО мають підтвердити свій рівень володіння знаннями, які необхідні для роботи із публічними закупівлями. Для цього вони мають пройти безкоштовне тестування на порталі Мінекономіки.

Та, зауважимо, що наразі ще немає порядку проходження тестування УО. Його планують затвердити тільки після 6 місяців після того, як буде ведено у дію закон. Як пояснило Мінекономіки, то обов’язково тестування знань УО мають пройти до початку 2022-го.

ПОРАДА

Тож, замовникам краще завчасно подбати про знання та компетенції, необхідні потенційним УО.

Які обовязки УО?

УО має усі права й обов’язки, що і тендерний комітет. 

Так, вона:

  • планує закупівлі,
  • формує річний план в системі прозоро,
  • здійснює вибір процедури та проводить закупівлі,
  • зберігає документацію.

У разі утворення робочої групи УО очолює та організовує її роботу. Рішення такої групи має дорадчий характер. Тобто відповідальність із тендерних комітетів переходить на УО.

Що слід знати замовнику з січня 2022-го

З 1 січня 2022-го замовники будуть зобов’язані припинити діяльність тендерних комітетів. І ввести (якщо на ще не було на той час) УО. Останні мають мати необхідний рівень знань у галузі публічних закупівель і підтвердити його, склавши тест. Але до кінця 2021-го триватиме перехідний період: закупівлі можуть проводити й тендерні комітети.

Підсумовуючи:

  • Так, відповідальною за організацію та проведення спрощеної закупівлі з 19 квітня є лише УО.
  • Відповідальними за організацію та проведення процедур закупівель з 19 квітня є УО/тендерний комітет.
  • Відповідальною за організацію та проведення процедур закупівель/спрощеної закупівлі з 01 січня 2022-го є УО.

Окрім всього цього, за проведеним у 2018-му опитування щодо запровадження УО. 21% респондентів-замовників відмовилися від тендерних комітетів на користь УО. І, як зазначили вони, не залежно від масштабу замовника, переваги від УО  у здійснених закупівель, очевидні.

На цю тему також є роз’яснення Мінекономіки у листах:

*Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель» від 19.09.2019 № 114-IX.

Більше про зміни, які є в новому законі читайте у наших статтях:

 

Бажаємо усім уповноваженим особам гарного та вдалого початку в закупівельній діяльності!

схожi новини

Корисні статті
Нове законодавство з оренди державного та комунального майна лише почало діяти. У орендодавців виникає багато запитань щодо проведення аукціонів у системі Prozorro.Продажі. Відповіді ви знайдете у матеріалах безкоштовного вебінару «Як бюджетній установі провести успішний аукціон з оренди»
Корисні статті
Приватизація спиртових заводів від ДП "Укрспирт" проходить на акредитованому майданчику E-Tender! Телефонуйте та отримуйте безкоштовний юридичний супровід до повного викупу!
Корисні статті
Як державному замовнику передбачити невідкладні потреби організації у товарах, роботах та послугах на наступний рік? Як, у разі необхідності, внести зміни до річного плану? У Мінекономіки опублікували рекомендації, де роз'яснено, як правильно вчинити у різних суперечливих ситуаціях.