Закон України «Про публічні закупівлі» (далі Закон) дає можливість учаснику звернутись до державного замовника за роз’ясненнями щодо умов закупівлі та вимог викладених в документації до неї. Це стосується виключно конкурентних процедур, таких як:
- спрощена закупівля,
- відкриті торги,
- відкриті торги з публікацією англійською мовою тощо.
Звернення є анонімними та безоплатними і можуть надходити як від можливих учасників конкретної закупівлі, так і від установ та організацій, що цікавляться закупівельним процесом. Для цього достатньо бути зареєстрованим на електронному майданчику (мал.1).
Мал.1
Звернення допомагають замовнику удосконалити умови закупівлі, виправити недоліки у вимогах до предмету закупівлі та до постачальників необхідних товарів, робіт та послуг, а також уникнути можливих порушень законодавства.
Замовник зобов’язаний надавати відповіді на звернення за роз’ясненнями. В електронній системі закупівель це здійснюється шляхом заповнення відповідного електронного поля без накладання підпису (мал.2).
Мал.2
Відповідь на звернення учасника у спрощеній закупівлі
У спрощених закупівлях порядок подання звернень та відповіді на них регламентується п. 7 ст. 14 Закону. Для допорогових закупівель аналогічні умови звернень встановлені наказом ДП «Прозорро» № 10 від 19.03.2019 року із змінами до нього. Звернутися за роз´ясненнями учасники закупівельного процесу можуть виключно протягом періоду уточнень, який визначається замовником та може тривати мінімум 3 робочі дні після оголошення процедури закупівлі. При цьому відповідь на запитання замовник повинен надати протягом 1-го робочого дня з моменту його публікації. Якщо учасник звернувся за роз´ясненнями у вихідний день замовник має можливість відповісти на нього до кінця першого робочого дня, що йде за вихідними.
Варто зауважити, що відповіді на питання замовник надає лише до настання періоду прийому пропозицій. Тому, щоб мати можливість відповісти на питання поставлене наприкінці періоду уточнень, радимо залишати достатній для опублікування відповіді проміжок часу між періодом уточнень і періодом прийому пропозицій. Якщо питання та зауваження учасників слушні, замовник може внести необхідні зміни до умов закупівлі та тендерної документації. Але слід пам’ятати, що в такому разі він зобов’язаний продовжити строк подачі пропозицій мінімум на 2 робочі дні. Крім того до настання періоду аукціону замовник спроможний взагалі відмінити тендер через неможливість усунення порушень у сфері публічних закупівель.
Не надання відповіді на звернення не блокує перебіг спрощеної та допорогової процедури, однак є порушенням законодавства. Якщо замовником були пропущені строки, він може скасувати таку закупівлю до завершення періоду прийому пропозицій.
Відповідь на звернення учасника у відкритих торгах
Порядок звернення за роз’ясненнями у відкритих торгах, відкритих торгах з публікацією англійською мовою та інших понадпорогових конкурентних процедурах визначений у ст. 24 Закону. Учасник може звернутись до замовника не пізніше ніж за 10 днів до закінчення строку подання тендерних пропозицій. Замовник зобов´язаний надати свою відповідь протягом 3-х робочих днів з моменту розміщення такого звернення в електронній системі закупівель.
У разі необхідності та у відповідь на звернення учасників закупівельного процесу замовник може змінювати умови закупівлі та вносити правки у тендерну документацію, але строк до завершення прийому пропозицій має бути не менше 7-ми днів. Замовник має технічну можливість його продовжити, якщо це потрібно.
На відміну від спрощених та допорогових закупівель, у відкритих торгах несвоєчасне надання відповіді на питання блокує процедуру закупівлі, тобто за таких умов аукціон не відбудеться. Для відновлення перебігу термінів замовнику необхідно продовжити строк розгляду тендерних пропозицій так, щоб до кінця періоду було не менше 7-ми днів та надати відповідь на звернення.
Особливості звернень у закупівлях для потреб оборони
Певні особливості звернень за роз’ясненнями мають спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель. Це передбачено п. 9 ст. 25 Закону України «Про оборонні закупівлі». Зокрема учасники можуть звернутися із запитаннями до замовника через електронну систему закупівель не пізніше ніж за 3 робочі дні до завершення періоду прийому пропозицій. Замовник із свого боку зобов’язаний надати відповідь на запитання протягом 2 робочих днів з дня оприлюднення такого звернення. При цьому, як і у відкритих торгах, не надання відповіді на питання заблокує перебіг процедури і відновити його можна буде лише продовживши період розгляду пропозицій так щоб до його закінчення лишалося не менше 3 робочих днів та надавши відповідь на поставлене питання. За необхідності замовник також матиме можливість внести зміни в умови закупівлі.
Спільною нормою для всіх зазначених вище конкурентних процедур є відповідальність за ненадання відповіді або несвоєчасне надання відповіді в електронній системі закупівель на звернення за роз´ясненнями (ст. 164-14 Закону). Таке правопорушення тягне за собою накладання штрафу на службових (посадових) та уповноважених осіб замовника.
Якщо потрібна консультація щодо участі у публічних закупівлях на майданчику Е-Тендер, звертайтеся до наших менеджерів:
тел.: 0 800 30 77 55 (безкоштовно в межах України), e-mail: support@e-tender.ua