Назад до каталогу статей
Блог

Воєнний стан і закупівлі ПРОЗОРО: що треба знати

14 Грудня 2018

Закупівлі при воєнному стані: проведення переговорної процедури, закупівлі для потреб оборони, закупівля товарів, які є державною таємницею

ВОЄННИЙ СТАН І ЗАКУПІВЛІ: ЩО ТРЕБА ЗНАТИ


Сьогодні у країні запроваджено воєнний стан. Його ввели згідно з Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 26.11.2018 № 393/2018. Також свої рекомендації щодо цього надало Мінекономрозвитку у листі № 3304-04/54045-06 від 10.12.2018 «Щодо здійснення закупівель у зв’язку з введенням воєнного стану в окремих місцевостях».

Воєнний стан ввели у Вінницькій, Луганській, Миколаївській, Одеській, Сумській, Харківській, Чернігівській, а також Донецькій, Запорізькій, Херсонській областях та внутрішніх водах України Азово-Керченської акваторії

Питання воєнного стану регулює й Закон України від 12.05.2015 № 389-VIII «Про правовий режим воєнного стану». Ним, зокрема, визначено перехід повноважень (повністю чи частково) від місцевих органів влади та самоврядування (а також раніше створених у зоні АТО військово-цивільних адміністрацій) до військових адміністрацій (у разі їхнього створення). Також запроваджено заходи правового режиму воєнного стану (ст. 8 цього Закону) та обмежено низку прав та законних інтересів юридичних осіб.

Воєнний стан припиняється автоматично після завершенню строку, на який його було введено. Достроково його може скасувати Президент України відповідним Указом

Зазначимо, запровадження воєнного стану замовникам визначених регіонів не завадить повноцінно проводити закупівлі. За виключенням, коли на заплановані закупівлі не виділили кошти у зв’язку із переходом прав розпорядника бюджетних коштів до військової адміністрації. А ось про особливості проведення певних процедур закупівель розказуємо нижче.


  1. Проведення переговорної процедури

Із введенням воєнного стану у деяких замовників, які проводять свою діяльність на територіях, де він оголошений, виникають запитання щодо застосування такої процедури закупівлі як переговорної, коли її застосовують як нагальну потребу.

Так ось. Переговорну процедуру як нагальну потребу застосовують у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням особливих економічних чи соціальних обставин, що унеможливлюють дотримання замовниками строків для проведення тендеру, а саме – пов’язаних із негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій. Проведення такої процедури у передбачених випадках  замовник здійснює за власним рішенням щодо кожної процедури. 

Звертаємо увагу, що застосування такої процедури зі вказаних підстав застосовують виключно у разі ліквідації надзвичайних ситуацій та не передбачає можливості для її використання з метою попередження настання таких наслідків. Окрім того, проведення її має бути обґрунтованим та документально підтвердженим.


Надзвичайна ситуація – обстановка на окремій території чи суб’єкті господарювання на ній або водному об’єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров’ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об’єкті, провадження на ній господарської діяльності. 

(п. 24 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України)

Отже, сам факт введення воєнного стану не завжди можна розцінити як надзвичайну ситуацію, а закон про його введення не є підставою для масового проведення переговорних процедур. Так, скажімо, застосування переговорної процедури за вказаних підстав можливе тоді, коли установа чи підприємство задіяні у роботах, спрямованих на припинення дії небезпечних подій, рятування населення, а також на локалізацію зони надзвичайної ситуації. 


  1. Здійснення закупівель для гарантованого забезпечення потреб оборони

Закон України «Про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони» передбачає особливості здійснення процедур закупівлі для гарантованого забезпечення потреб оборони в особливий період, у період проведення антитерористичної операції та в період введення надзвичайного стану. 

Проводять закупівлі для гарантованого забезпечення потреб оборони: МО України, його розвідувальні органи, МВС, СБУ, Нацгвардія, Національна поліція, Державна прикордонна служба, Служба зовнішньої розвідки, Держспецзв’язок, Державна спеціальна служба транспорту, Державна служба з надзвичайних ситуацій, Управління державної охорони та інші військові формування та/або частини

(ч. 6. ст. 2 Закону «Про публічні закупівлі»; ч. 2 ст. 2. Закону «Про особливості закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони»)

Отже, в разі проведення антитерористичної операції, введення надзвичайного стану або настання особливого періоду установи-замовники, які наведені вище згідно зі вказаними законами, у зв’язку з настанням відповідного періоду на певній території можуть проводити закупівлі для гарантованого забезпечення потреб оборони.


  1. Закупівля товарів, які є державною таємницею

Згідно з Законом «Про публічні закупівлі» його дія не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є товари, роботи і послуги, які є державною таємницею. 

Водночас Закон України «Про державне оборонне замовлення» визначає  правові засади планування державного оборонного замовлення та регулює особливості відносин, які пов’язані із проведенням процедур закупівлі товарів, робіт чи послуг оборонного призначення. 


Отже, якщо закупівля товарів, робіт і послуг становлять державну таємницю, відповідно до Закону України «Про державну таємницю», замовники здійснюють таку закупівлю без застосування вимог, встановлених у Законі «Про публічні закупівлі».



похожие новости
Блог
Що таке е-каталог ? Навіщо його введення ? Які переваги сьогодні можуть мати замовник та учасник у його використанні ?
Блог
Пропозицію переможця замовник може відхилити лише на окремих визначених підставах, які описані в статті
Блог
Випадки правомірного застосування підстав відхилення пропозиції учасника-переможця