Назад до каталогу статей
Стаття від експерта

Як працює інструмент вимоги у Прозорро

27 Вересня 2021

Вимога - один із способів оскарження умов закупівлі та рішень замовників. Учасник може безкоштовно оприлюднити свою вимогу в електронній системі Прозорро і організатор тендеру зобов’язаний буде її розглянути і надати відповідь. Подати вимогу можна лише у конкурентних процедурах. Для кожного типу закупівлі існують певні особливості в строках і порядку роботи з вимогами. Розберемось з деталями

Юлія Рудько, провідний спеціаліст консультаційного центру підтримки користувачів E-Tender

Підстави для подання вимоги 

Коли доречно подавати вимогу щодо усунення порушень? Так в п.1 ст 5 Закону України “Про публічні закупівлі” (далі Закон) передбачено такі основні принципи здійснення закупівель:

  • добросовісна конкуренція,
  • економія і ефективність,
  • відкритість та прозорість,
  • рівне ставлення до учасників,
  • об’єктивність та неупередженість визначення переможця,
  • не допущення корупційних дій та зловживань.

Саме порушення замовником цих принципів є прямою підставою для оскарження, в тому числі направлення вимоги на усунення допущених порушень.

У спрощеній та допороговій закупівлях вимоги взагалі є єдиним інструментом оскарження, що здійснюється в рамках електронної системи закупівель. Подаватися вони можуть в період уточнень на умови закупівлі, або ж в період кваліфікації на рішення замовника щодо відхилення тендерної пропозиції.

Подається вимога в довільній формі шляхом заповнення відповідних електронних полів з можливістю додавання документів (мал. 1).

мал.1

Спрощені закупівлі: вимоги під час періоду уточнень  

Відповісти на подану в період уточнень вимогу замовник матиме можливість протягом 1-го робочого дня з моменту розміщення її в електронній системі. Не надання відповіді не блокуватиме перебіг спрощеної/допорогової закупівлі, однак це є порушенням законодавства та може мати наслідком накладання штрафу на відповідальних за оприлюднення закупівель осіб.

Окрім самого тексту відповіді на вимогу замовник зобов’язаний визначити задоволена, не задоволена чи відхилена вимога (мал.2). Якщо вимога подана в період уточнень задоволена, то очевидно що наслідком такої відповіді є внесення змін в умови тендерної документації.

мал. 2

Тут не варто забувати, що такі зміни в спрощених та допорогових закупівлях можна вносити лише до початку періоду прийому пропозицій. Якщо все ж таки закупівля перейшла в період прийому пропозицій, то замовник матиме можливість надати відповідь, скасувати закупівлю та оголосити новий тендер з врахуванням необхідних змін в умовах.

Спрощені закупівлі: вимоги на етапі кваліфікації  

На етапі кваліфікації учасники спрощених/допорогових закупівель через вимогу можуть оскаржувати рішення замовника про свою дискваліфікацію, але лише протягом 2-х робочих днів і за умови, що закупівля є активною. Тобто, якщо замовник опублікував в системі договір та завершив закупівлю, то такої можливості вже не буде, навіть якщо терміни для подачі вимоги ще не спливли. Надати відповідь на вимогу замовник повинен протягом 3-х робочих днів з моменту її розміщення в системі. При цьому якщо вимога не задоволена чи відхилена, замовник надає відповідь заповняючи електронне поле та обираючи необхідний тип відповіді, а якщо задоволена то може надати відповідь, або ж просто скористатися функцією провести повторну оцінку, яка з’являється виключно у спрощених/допорогових закупівлях після подачі вимоги. В такому разі буде вважатися що вимога задоволена і вона набуває статусу скасована скаржником, а замовник отримає можливість повторно провести кваліфікацію учасників.

В системі передбачено, що скаржник у спрощених/допорогових закупівлях має можливість оцінити відповідь заповника на його вимогу. Для цього в нього є 3 календарні дні протягом яких замовник не може здійснити завершення закупівлі, навіть якщо ним і було внесено інформацію про укладений договір.

Вимога у відкритих торгах   

Можливість звернення з вимогою про усунення порушень передбачена і для інших конкурентних закупівель – відкритих торгів, відкритих торгів з публікацією англійською мовою тощо. Спільним для них є те, що учасники можуть:

  • оскаржити умови закупівлі протягом періоду прийому пропозицій, але не пізніше ніж за 10-ти календарних днів до його закінчення;
  • подавати вимогу на рішення учасника про відхилення тендерної пропозиції протягом 10-ти календарних днів з моменту прийняття такого рішення.

Відповісти на вимогу в період уточнень замовник зобов’язаний протягом 3-х робочих днів. Якщо він вважає претензії скаржника доцільними, то вносить зміни до тендерної документації за необхідності продовживши термін подання пропозицій так щоб до його закінчення лишалося не менте 7-ми днів, і надає відповідь на вимогу з поміткою задоволено. Якщо замовник не погоджується з вимогою учасника, то відповідає на неї та визначає її як не задоволену чи відхилену.

У таких закупівлях не надання відповіді на вимогу блокує перебіг процедури, тобто аукціон не відбудеться поки замовник не надасть відповідь. До того ж в багатолотових закупівлях не надання відповіді на вимогу по одному лоту заблокує перебіг процедури закупівлі і по інших лотах. Якщо замовником пропущені строки для відповіді на вимогу, він матиме можливість це зробити, заздалегідь продовживши строк розгляду тендерних пропозицій так щоб до його завершення лишалося не менше 7-ми днів. Однак не надання або не своєчасне надання відповіді на вимогу є порушенням Закону, що карається притягнення до адміністративної відповідальності.

В період кваліфікації учасники відкритих торгів пропозиції яких були відхилені, мають право звернутися до замовника з вимогою надати додаткові роз’яснення стосовно причин відхилення пропозиції та вказати на недоліки прийняття такого рішення. Замовник повинен надати відповідь на вимогу протягом 5-ти календарних днів з моменту опублікування звернення в електронній системі. На відміну від спрощених закупівель, у відкритих торгах замовник не може відмінити своє рішення про відхилення пропозиції, а лише надати відповідь.

Якщо потрібна консультація щодо участі у публічних закупівлях на майданчику Е-Тендер, звертайтеся до наших менеджерів:

тел.: 0 800 30 77 55 (безкоштовно в межах України),

 e-mail: support@e-tender.ua


Зацікавила інформація статті?
Отримати додаткове розʼяснення

схожi новини

Стаття від експерта
Земельні ділянки (паї) можна продавати на електронних аукціонах через майданчик Е-Тендер. Власнику ділянки потрібно завантажити декілька документів та оголосити аукціон. Як це зробити - розповідаємо далі.
Стаття від експерта
З 1 січня 2022 року всі закупівлі, які проходять через Прозорро, будуть організовувати уповноважені особи. Така особа має пройти обов'язкове тестування і підтвердити свої знання у сфері публічних закупівель. У цій статті розповідаємо, як це буде відбуватись
Стаття від експерта
Рік тому основні гравці на ринку необробленої деревини хотіли одного — прозорих правил гри для кожного. А отримали зворотнє. Починаючи з липня 2021 року відбуваються події, які повертають тіньові схеми та перекреслюють усі попередні реформи. Чому інформація про біржові торги деревиною тепер настільки “засекречена”? Спробуємо відповісти на це та багато інших запитань, які викликає нова модель торгівлі деревиною.