Звертаємо увагу, що тендера, розпочаті до введення в дію нового закону – 19 квітня, замовники завершують за порядком, що діяв до цієї дати. Це стосується усіх процедур закупівель, зокрема, й переговорної, які замовник розпочав у системі Прозорро. Далі розглянемо підстави для цієї процедури, які передбачені новим законом*.
*Новий закон – закон «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель» від 19.09.2019 № 114
Чи змінилися умови застосування переговорної процедури?
У новому закону залишилися більшість підстав для застосування переговорної процедури ті ж самі, як і саме поняття визначення процедури, у нинішньому законі. Та все-таки деякі положення норм про підстави застосування зазнали уточнення й доповнення. Також зауважимо, що процедуру застосовують як виняток та за умов, що визначені у ст. 40 нового закону. Ця процедура хоч і не є конкурентною, та запрошувати на переговори замовник може і більше одного учасника.
Так, що уточнено з підстав для проведення процедури у новому законі?
Так, у новому законі уточнили підставу для проведення переговорної процедури закупівлі за результатами подвійної відміни процедури відкритих торгів, у тому числі частково (за лотами).
Також зазнала уточнення норма про застосування переговорної процедури закупівлі у разі додаткової закупівлі товару. Тож окрім обмеження щодо закупівлі у того самого постачальника, у новому законі з’явилися нові обмеження. А саме коли:
- закупівля може бути здійснена протягом 3 р. після укладення основного договору про закупівлю;
- вартість договору про закупівлю на додаткове постачання не має бути більше 50 % ціни договору про закупівлю.
п. 4 ч. 2 ст. 40 нового закону:
«якщо після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у постачанні додаткового обсягу товару в того самого постачальника, якщо в разі зміни постачальника замовник був би вимушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призвело б до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і технічним обслуговуванням. Закупівлю додаткового обсягу товару в того самого постачальника здійснюють протягом 3 років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість такого постачання не перевищує 50 % ціни договору про закупівлю.
п. 5 ч. 2 ст. 40 нового закону:
«якщо після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у закупівлі додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника. Можливість й умови таких додаткових робіт чи послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, який укладений за результатами проведення тендера. Закупівля додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника здійснюється протягом 3 років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 % ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення тендера.».
Як бачимо, у проведенні додаткових аналогічних робіт є можливість закупати додаткові аналогічні послуги в того самого учасника, але з певною обмежованістю – таку закупівлю здійснюватимуть протягом 3 р. після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не буде більше 50 % ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами переговорної процедури.
У новому законі також доповнили й підставу щодо закупівлі юридичних послуг (п.7 ч. 2 ст. 40). Так, з’явилася можливість здійснити переговорну процедуру із закупівлі товарів, робіт і послуг у разі участі замовника на підставі рішення Уряду в міжнародних виставкових заходах.
Закупівля у разі нагальної потреби: що нового
- Замовник зможе застосувати підставу нагальності, уразі розірвання договору з вини учасника на строк достатній для проведення тендеру, в обсяг, що не перевищує 20 % суми, визначеної в договорі про закупівлю, який був розірваний з вини такого учасника. У такому випадку замовник застосовує переговорну процедуру щодо кожної закупівлі.
- Крім того, за нагальної потреби можна буде застосувати при закупівлі уразі оскарження прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника щодо триваючого тендера після оцінки пропозицій учасників, в обсязі, що не перевищує 20 % від очікуваної вартості тендера, що оскаржують.
- Здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб оборони під час дії правового режиму воєнного стану або в окремих її місцевостях замовниками, визначеними у ч. 1 ст. 2 Закону «Про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони». У такому разі закупівлю можуть проводити лише окремі замовники, коло яких обмежене у згаданому законі.
Закупівля товарів за процедурою відновлення платоспроможності боржника – нова підстава
У новому законі також з’явилася можливість організувати переговорну процедуру за такою підставою, як – закупівля товарів за процедурою відновлення платоспроможності боржника згідно із кодексом з процедур банкрутства.
Пам’ятайте, що будь-яку закупівлю слід розпочинати після включення її до річного плану закупівлі. У разі, коли замовник має одну і вище перелічених підстав для проведення переговорної процедури, він може включати її до плану, після чого розпочинати її проведення у системі прозоро.
Також замовники мають провести переговори із учасником чи декількома учасниками і після цього можуть укладати відповідний договір.
Майданчик Е-Тендер є авторизованим електронним майданчиком системи прозоро, на якому проводять публічні закупівлі. Користувачами майданчика є учасники (бізнес) та державні замовники. Для роботи на майданчику E-Tender слід пройти реєстрацію.
Більше про зміни, які є в новому законі читайте у наших статтях:
- Уповноважена особа – основна особа для проведення спрощених закупівель
- Аномально низька ціна – інструмент протидії із демпінгом у закупівлях
- Нововведення у новій редакції закону "Про публічні закупівлі"
- Спрощені закупівлі: що це, хто проводитиме та які її основні кроки
- Закупівлі через Prozorro Market за новим законом "Про публічні закупівлі"