Назад до каталогу статей
Корисні статті

ЯКІ Є ПРИЧИНИ ДЛЯ РОЗІРВАННЯ ДОГОВОРІВ У PROZORRO? ДІЇ ЗАМОВНИКІВ ЩОДО ЗНИЖЕННЯ РИЗИКІВ ЇХНЬОГО РОЗІРВАННЯ

11 Червень 2020

Які основні причини у замовника для розірвання договору про закупівлю? Та які на це є причини у самих постачальників? Які наслідки для обидвох сторін приносить дострокове розірвання укладених за результати публічних тендерів договорів? Про все це ми розповіли у статті та навели цікаві дані із дослідження.

Команда Dozorro презентувала дослідження, яке виконано у в межах проекту USAID / UK aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах / TAPAS».

У Звіті  фахівці проаналізували розірвані з 2017 - 2019 рр. договори, які укладені були замовниками у системі прозоро. Вони категоризували причини розірвання та розробили низку рекомендацій, як зменшити кількість розірвань та оптимізувати дані у системі.

Як відображають причини розірвання замовники у системі Прозорро?

У процесі виконання договору про закупівлю, у сторін може виникнути необхідність його дострокового розірвання. Тоді у системі прозоро договір зі статусу «активного» перейде у «розірваний» і для нього з’явиться свій унікальний запис — «Причини розірвання договору». Інформацію в полі «Причини розірвання договору» заповнюють в довільній формі.

Та ось замовники можуть по-різному описати одні й ті самі причини розірвання договору, сформулювати їх дуже загально або ж нічого не зазначити. Через це втрачається важлива інформація про проблеми на етапі виконання договору. Тому у Звіті досліджували основні причини розірвання договорів, описали, як вони впливають на замовників і постачальників, а також надали рекомендації, як замовнику зменшити ризик розірвання договору.

Причини замовника для розірвання договору про закупівлю

Замовники найчастіше розривали договору через такі причини:

  • відсутність подальшої потреби, коли зникла потреба в закупівлі певних товарів, робіт і послуг.
  • зменшення або збільшення обсягів у придбанні певних товарів, робіт та послуг.
  • зменшення або відсутність бюджетних асигнувань, скорочення видатків та кошторисних призначень, відсутність затвердженого паспорта бюджетних програм, перерозподіл бюджетних коштів/субвенцій, у тому числі заміна визначеного об'єкта робіт через обмежене фінансування.
  • помилки при публікації договору. Усунення та недопущення порушення законодавства унаслідок виявлених (як самостійно, так і контролюючими та керівними органами) порушень. Наприклад, до цієї групи належать відсутність накладеного електронного цифрового підпису, неправильно визначений код ДК 021:2015, неправомірне застосування переговорної процедури).
  • механічна/технічна помилка у системі прозорро. Необхідність внести зміни до договору через виявлені в ньому механічні та технічні помилки. Наприклад, виявлена необхідність виправлення, коригування, доопрацювання документації, договори, що оприлюднені помилково внаслідок технічного збою на майданчику або які були задубльовані системою.

Причини розірвання у постачальника 

Були, зокрема, такі:

  • неможливість виконання своїх зобов’язань. Попередження зі сторони постачальника у вигляді звернення, заяви, листа про неможливість подальшого виконання зобов'язань внаслідок непередбачених обставин. Також до цієї групи належать затримка отримання чи погодження дозвільних документів, внесення постачальника до санкційного списку та блокада тимчасово окупованих територій, внаслідок чого постачальник не може виконати свої зобов’язання
  • порушення умов договору постачальником. Недотримання умов договору та власних зобов'язань постачальником без попередження замовника: порушення строків поставки, поставка неякісного товару, неналежне/невиконання робіт.
  • припинення/зміна виду діяльності постачальника. Зміна основного виду діяльності постачальником, припинення підприємницької діяльності виконавця: банкрутство, ліквідація, закриття, смерть виконавця.
  • зміни вартості товару на ринку. Зміна ціни за одиницю товару, зміна вартості матеріалів та тарифів.

Інші причини для розірвання договорів про закупівлю

До інших причин при дослідженні згрупували:

  • Спільна згодою сторін.
  • Реорганізація/зміна реквізитів. Договір розірвано у зв’язку з повною або частковою зміною організаційно-правової форми установи (підрядника/власника/замовника), передачею майна/підприємства в інше підпорядкування, зміною головного розпорядника коштів, ліквідацією окремих структурних підрозділів або створенням на базі однієї установи кількох.
  • Закінчення терміну дії договору. Закінчення терміну дії договору, завершення бюджетного року.

Як показало дослідження за вказаними роками, найчастіше відповідальним за розірвання був замовник — понад 60% розірваних договорів.

Дослідники провели 46 інтерв’ю із замовниками та постачальниками, щоб розібратися, чи вбачають вони проблему в розірванні договорів і чи важлива для них інформація про досвід розірвання договорів у їхніх контрагентів. За отриманою від респондентів інформацією, постачальники рідко перевіряють замовників на надійність. Позиція бізнесу полягає в тому, що треба брати участь у всіх закупівлях, які дають можливість продати свою продукцію. Проте деякі постачальники повідомили, що ведуть свої «чорні списки» замовників, до яких після невдалої співпраці вони не подаються на торги.

У більшості випадків опитаних, замовники не вважають розірвання договорів проблемою, оскільки кількість розірваних договорів є великою. Для відслідковування пріоритетними є ті договори, у яких не можна перенести термін поставки, або ж договори на поставку товару, відсутність якого створить додаткові складнощі. Наприклад, закупівлі газу під час опалювального сезону чи харчування, яке закуповує управління освіти для шкіл.

Дії замовників для зменшення ризиків розірвання договір про закупівлю

Для захисту від недобросовісних учасників замовники аналізують учасників, яких вони планують запросити на тендер або з якими хочуть підписати пряму угоду (без процедури закупівлі). Перевірити учасників можна за допомогою різноманітних джерел: онлайн ресурсів, аналітичних платформ, відкритих реєстрів та податкової. Крім цього, важливо аналізувати історію виконання договорів учасником, наприклад за допомогою публічного модуля аналітики Прозорро.

У випадку розірвання договору замовникам варто указувати на порушення постачальниками термінів поставки та неякісний товар, щоб попередити інших замовників про можливі проблеми.

Додатковим захистом є вимога банківської гарантії виконання договору. У випадку несвоєчасного виконання договірних зобов’язань або ж відмови їх виконувати замовник може домогтися сплати суми гарантії від контрагента. На великих закупівлях від учасників вимагають аналогічні договори та листи-відгуки від інших замовників, з якими постачальники співпрацювали.

Більшість опитаних замовників не вживають заходи для зменшення ризиків невиконання договору зі сторони постачальника. В основному замовники реагують, коли вже виникла проблема, і можуть як заплющити очі на порушення, так і розірвати договір. Водночас деякі замовники практикують низку активностей ще на етапі проведення закупівлі, які допомагають їм запобігти проблемам або ж вийти з них з мінімальною шкодою для себе. Договори можуть укладатися не на цілий рік, а на певні періоди (наприклад, на квартал), щоб забезпечити вигідну ціну. Альтернативою постійного проведення процедури може бути рамкова угода на потрібний товар. Принципова перевага закупівлі за рамковою угодою порівняно з конкурентними торгами полягає в можливості швидко замовити товар або послугу та отримати на неї ринкову ціну без повторного збору документів та перевірки учасників. Завдяки можливості замовляти товари/послуги швидко (аукціон призначається через чотири дні) замовник має можливість замінити постачальника, який з певних причин не може далі виконувати свої зобов'язання.

Також у договорі можуть бути прописані штрафні санкції за несвоєчасну або неякісну поставку, а постачальникам ще до кінцевого терміну відправляють лист-нагадування. Такі листи містять застереження, що невиконання зобов’язань призведе до штрафування постачальника й щоденного нарахування пені (у випадку, якщо це передбачено договором).

Зацікавила інформація статті?
Отримати додаткове розʼяснення

схожi новини

Корисні статті
Команда Prozorro Market підготувала відповіді на поширені запитання щодо того, як придбати товар у першому державному онлайн-магазині. У відповідях розкрито багато важливих нюансів. Наприклад, медичні закупівлі до 50 тис грн, які проводяться в рамках заходів по запобіганню коронавірусної хвороби, можна здійснювати через Prozorro Market, але робити примітку COVID-19 для таких закупівель не обов’язково.
Корисні статті
В рамках пілотного проекту, що стартував у 2020 році, лісгоспи зобов'язали продавати на аукціонах Prozorrо.Продажі не менше 25% запланованих обсягів заготівлі необробленої деревини. Проте, переважна більшість таких аукціонів не відбулися, тому що на них не зареєструвалося жодного учасника. Замовники, здебільшого, купували деревину за прямими угодами та спеціальними тендерами, а прозорі аукціони проігнорували. Чому так важливо, щоб на ринку діяли єдині правила продажу необробленої деревини, дізнайтесь у колонці Аліни Каневської, яка опублікована на Економічній Правді
Корисні статті
Перші результати передачі в оренду об'єктів державного та комунального майна на аукціонах у системі Прозорро.Продажі є дуже оптимістичними. Нова процедура оренди держмайна повноцінно запрацювала з середини вересня. “На ходу” доробляється функціонал на Прозорро.Продажі та електронних майданчиках. Проте, щодня в єдиному реєстрі з'являються нові об'єкти оренди. Оголошено 985 аукціонів. 118 аукціонів вже успішно завершились і принесли 2,8 млн гривень доходу.