Назад до каталогу статей
Блог

ЗАКУПІВЛІ З УПОВНОВЖЕНИМИ ОСОБАМИ: про нинішній та майбутній формат роботи замовника

13 Листопада 2019

У статті розказали про: • призначення УО • повноваження та законодавчі особливості її діяльності • розрахунок орієнтовної кількість УО на основі даних ProZorro • позитивні зміни впровадження УО в замовників.

 Нова редакція Закону*  внесла свої корективи не тільки в процесуальний порядок проведення закупівель, а й професіоналізацію. Так, з початку 2022 року замовники змушені будуть повністю відійти від тендерних комітетів до уповноважених осіб. Та що там говорит про майбутнє, сьогоднішня редакція також надає замовнику право обрати такий вид організації роботи – через тендерні комітети, чи уповноважених осіб (далі – УО).

За нинішнім Законом** УО є посадова, службова чи інші фізична особа, яку замовник визначив для організації й проведення процедур закупівель, які передбачені цим Законом. Щодо обов’язків УО, то вони такі , як і в тендерних комітетів. Наразі, 82 % замовників все-таки проводять закупівлі через комітети, і лише решта – відважилася відійти від традиційної форми і запровадити УО. Зауважимо, що замовник може залучити і не одну УО, а декілька. Про те, як вирахувати необхідну кількість УО, розповіли також нижче.


Способи призначення УО


Важливим моментом у призначенні такої особи: УО не може бути членом тендерного комітету, вона має входити до штату замовника.

Тож на сьогодні, призначає замовник УО на підставі:

  • розпорядчого рішення

або

  • трудового договору (контракту).

Особу, посаду якої передбачено штатним розкладом, призначають розпорядчим рішення. А ось трудовий договір замовник укладає з особою, яка не працює в організації відповідно до штатного розкладу. Договір укладає за нормами трудового законодавства як на визначений, так і на невизначений строк - на свій вибір.

Ще пару головних моментів у призначенні УО:

  • замовник самостійно визначає, які положення буде містити наказ, трудовий договір/контракт. Затвердженої форми не існує.
  • поряд з призначенням УО може діяти комітет.
  • якщо замовник має  УО і комітет, їхні обов’язки не мають перетинатися. І краще їх точно прописати в Положенні про тендерний комітет та УО.

Окремі вимоги до УО


Такі вимоги містить Закон та Примірне положення про УО та тендерні комітети. Відтак, наразі, ОУ має мати:

  • вищу освіту;
  • не менше 2 років досвіду роботи у сфері закупівель;
  • належний обсяг знань законодавства у сфері публічних закупівель та практику його застосування.

Та ось як саме підтвердити і зарахувати досвід роботи для УО, закон не каже. Та, сюди можна врахувати укладені договори на надання консультаційних/юридичних послуг у цій сфері, документи що підтверджують виконання таких договорів. Або ж документи що підтверджують досвід роботи у складі комітету.

 

Дослідження переваг впровадження УО у замовників


КШЕ провела дослідження, де опитала 1,9 тис. замовників, серед яких близько 0,3 тис. вже впровадили УО. І ось виділили найголовніші переваги від такого переходу.

  • Скорочення частки невдало проведених процедур закупівль  - з 30% до 20%;
  • Скорочення робочих годин при організації допорогових і надорогових закупівель;
  • Замовники за роботу УО проводили доплату (оплату) праці.
  • Скорочення осіб, яких формально долучали до організації закупівлі.

З останнього варто зауважити, що за висновками респондентів, середня кількість працівників замовника, які формально залучені до організації тендерів, була 8, тоді, як фактично їх – 5.  А ось залучення УО виправило ситуацію і врівноважило  цю диспропорцію.

Ба більше, законодавча зміна щодо УО з’явилася у 2016-му саме у відповідь на ряд суттєвих недоліків в роботі тендерних комітетів. Так, досвід замовників вказує на те, що комітети витрачають чимало людських ресурсів та часу на організацію закупівлі.

І хоч, практика запровадження замовниками УО поки ще мала, та є вже ті показники, які говорять про те, що такий спосіб роботи дає позитивні результати. Ось, наприклад, дослідження показало, що з УО збільшилася частка проведення конкурентних допорогових процедур і до цієї процедури залучається більше учасників. А ось завершені закупівлі поки що є показником тільки у переговорній процедурі.

Також живі відгуки від замовників про практику впровадження УО можете прочитати тут.


Рекомендації щодо визначення кількості УО


Як вже говорили вище, Законом дозволено замовнику залучати одну, чи декілька УО. Та, аби правильно розрахувати ту кількість, яка необхідна замовнику, радимо звернути увагу на рекомендації від КЕШ щодо цього.

Ось, як розраховувати кількість УО рекомендують фахівці КЕШ. При розрахунку кількості УО виходити з того, що сумарні витрати включають в себе час на проведення всього циклу процедур, а також річного планування.  Додавати 15% на непередбачувані закупівельні моменти (робота зі скаргами, кваліфікація учасників, тощо) і таким чином визначають орієнтований час на проведення закупівель.

Ось як це схематично відображено в звіті від КЕШ:

Таким чином, розрахунок рекомендованої кількості працівників, які проводили закупівлі і конкретній організації у дослідженні, спеціалісти КЕШ проводили у декілька основаних етапи:

  • Розрахунок основного часу, витрачено на проведення тендерів ( у годинах).
  • Врахування + 15% на непередбачувані моменти у роботі.
  • Суму часу спочатку ділили на 8 (кі-сть г.у р.д.), а потім – на 250 (кі-сть р.д. у році).


Ось формула для розрахунку орієнтованої кількості УО:


Автоматичний калькулятор розрахунку кількості  ОУ


 На сайті є автоматичний калькулятор, який допоможе розрахувати кількість ОУ. Та зауважимо, це лише рекомендована кількість. Інструмент для кожного майже з 28 тис. замовників, які у 2018 організували хоча б одну успішну процедуру через Прозорро.


     *Нова редакція Закону № 114-IX прийнята Парламентом 19 вересня цього року. Введення в дію відбудеться 19.04.2020.
     ** діючий Закон України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII.


похожие новости

Блог
Сільськогосподарська продукція у системі Прозоро є однією з найпоширеніших предметів закупівлі. Саме електронні аукціони є тим самим додатковим каналом збуду для представників агро бізнесу. У статті розповіли деталі та особливості участі в державних тендерах та роботи у системі Прозорро.
Блог
Кабінет Міністрів 4 грудня схвалив нову постанову про попередню оплату товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти. А ось нинішню постанову від 23.04.2014 № 117 скасують та передбачать можливість здійснення розрахунків за договорами, бюджетні зобов’язання за яким взяті на облік у Казначействі, до повного виконання цих договорів.
Блог
Правила поведінки для учасників публічних закупівель розробило Мінекономіки* як рекомендаційні. Настанови описують головне в етичній поведінці учасників, які варто дотримуватись впродовж закупівельного процесу. А ось недоречна етична поведінка суттєво впливає на результат тендера. Ба більше – призводить до порушень, за які настає відповідальність.