Назад до каталогу статей
Корисні статті

Закупівлі за Постановою №169 чи ЗУ “Про публічні закупівлі”

12 Серпня 2022

Розглядаємо позицію ДАСУ та Мінекономіки

У зв’язку із введенням воєнного стану в Україні, сфера публічних закупівель зазнала відповідних змін: з’явилися нові, особливі акти цього періоду, та доповнені існуючі.

Якщо говорити про головний Закон «Про публічні закупівлі України» (далі - Закон), то цей правовий акт не припиняв свою дію і продовжує бути чинним.

Однак, із появою особливого періоду, Урядом було прийнято Постанову від 28.02.2022 №169 “Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану” зі змінами (далі – Постанова). 

Станом на дату підготовки цього матеріалу, Постанова змінювалася вже декілька разів, а точніше 9. Ми говоримо наразі про зміни, що вступили в силу 29 червня 2022 р. (затверджені ПКМУ від 24 червня 2022 р. № 723). Головним було питання повернення обов’язковості проведення закупівель на Prozorro для більшості замовників на суму від 50 тисяч гривень із використання Prozorro Market та/або спрощеної закупівлі для закупівель потреб, що виникли внаслідок обставин воєнного часу. І саме ці зміни викликали найбільше питання, а саме в частині, як зрозуміти замовнику, коли використовувати Постанову, а коли можна Закон.

То ж який нормативний акт застосовувати при проведенні закупівель у воєнний період: Постанову чи Закон?

Звертаємо вашу увагу на те, що Постанова не дає нам переліку, які конкретно можуть проводитися закупівлі в умовах воєнного стану, ні механізму їх визначення. Це ж стосується і об’єму і очікуваної вартості, тобто не має жодних обмежень. І це зрозуміло, адже передбачити, які потреби виникатимуть внаслідок злочинної агресії проти нашої країни, не можливо. Спочатку це було оснащення бомбосховищ, згодом забезпечення гуманітарними потребами внутрішньо переміщених осіб, потім ремонт чи відбудова пошкоджених будівель, споруд і т.д.


Однак, давайте почнемо з того, що представники офіційних установ на сьогоднішній день вже однозначно висловили позиції по даному питанню. Далі йтиме мова про Узагальнений лист Мінекономіки від 19.07.2022 №3323-04/50213-06 “Щодо змін, внесених до порядку закупівель у період воєнного стану” (далі - Лист), в якому роз’яснюються умови, при яких застосовується Закон чи Постанова.

Лист Мінекономіки від 19.07.2022 №3323-04/50213-06

Водночас, нагадаємо вам і про нещодавно висловлену позицію Геннадія Пліса, директора Державної аудиторської служби України. Під час виступу в ефірі Centre of Excellence in Procurement на тему “Постанова 169 та Закон про публічні закупівлі: Позиція ДАСУ”. Очільник служби наголосив про те, що Постановою врегульовано закупівлі, здійснення яких потребує використання особливих механізмів, нерозривно пов'язаних із введенням воєнного стану. Усі ж інші закупівлі мають проводитись з дотриманням вимог Закону.


Підводячи підсумок по даному питанні бачимо, що експерти виступають із позицією про те, що застосування норм Закону в умовах воєнного стану правомірне і має застосовуватися для задоволення рутинних потреб підприємства, не пов’язаних із обставинами, що виникли внаслідок дії воєнного стану.

А тепер давайте розглянемо трішки прикладів  

Приклад №1. Якщо Замовник, знаходиться в населеному пункті, де не ведуться активні бойові дії, однак виникла потреба в закупівлі товарів першої необхідності для задоволення потреб внутрішньо переміщених осіб, в такому випадку застосовуємо Постанову. Адже, це потреба виникла внаслідок обставин, викликаних саме цим особливим періодом. 

Приклад №2. Якщо у Замовника виникає потреба в дозакупівлі наприклад питної води на 100 тис. гривень (а на початку року була здійснена закупівля на 300 тис. гривен) для задоволення поточних потреб підприємства, то це закупівля проводиться по Закону, і те що вона проводитиметься зараз у воєнний час - не дає можливості замовнику застосовувати правила Постанови. Однак, якщо дозакупівля питної води виникла внаслідок необхідності забезпечення потреб ВПО, що розміщені наприклад на території Замовника, в такому випадку закупівля на 100 тис. може проводитися за Постановою і така закупівля не сумується із річною вартістю закупівель по даному предмету. 

Однак, також треба звертати увагу і на додаткові обставини, що впливають на спосіб закупівлі саме за Постановою. Розглянемо поширені:

Приклад №1. Якщо Замовник перебуває в районі, де не ведуться активні бойові дії, однак забезпечення для вже прибувших ВПО постільною білизною потрібно нагально, тоді застосовується пряма закупівля (згідно переліку виключень по Постанові, див. далі в статті про виключення). 

Приклад №2. Якщо за Постановою проведена спрощена закупівля, що не відбулася (не прийшов жоден учасник), тоді можна провести пряму закупівлю. Зверніть увагу на відмінність спрощеної закупівлі за Законом.

Приклад №3. Якщо закупівля не термінова, однак виникла також внаслідок дії воєнного стану, наприклад потреба в c/х інвентарі на суму 200 тис. гривень: 

  • якщо в Prozorro Market лише одна пропозиція для оголошення запиту ціни пропозицій, тоді Замовник оголошує спрощену закупівлю; 
  • якщо в Prozorro Market декілька пропозицій для оголошення запиту ціни пропозицій, однак процедура не відбулася, знову ж таки замовник оголошує спрощену закупівлю; 
  • або можна одразу проводити одразу спрощену закупівлю.


Як бачимо, думки експертів вищезазначених органів збігаються в тому, що Замовник має розділяти, які закупівлі проводити за Законом, а які потрібно за Постановою. Однак остаточне рішення має бути прийняте самим замовником. Тому, ми особливо радимо замовникам провести ще раз глибокий аналіз діючих нормативних актів сфери публічних закупівель у воєнний час, оцінити власне положення та прийняти правильне рішення щодо застосування законодавчих норм.  

Нагадаємо ще раз про нововведення, що встановлені Постановою №169 

  • Конкурентні закупівлі проводяться в обов’язковому порядку на суму від 50 тис. гривень з використанням спрощеної закупівлі та/або електронного каталогу Prozorro Market. Prozorro Market в свою чергу використовується на суми від 50 тис. гривень шляхом прямої закупівлі з каталогу, а якщо сума дорівнює або більше 200 тис. гривень із використанням запиту цінової пропозиції


Чи залишилися випадки, що дозволяють проводити закупівлі без використання електронної системи

Замовники, визначені частиною дев’ятою статті 3 Закону України “Про публічні закупівлі”/державні замовники у сфері оборони здійснюють публічні/оборонні закупівлі товарів, робіт і послуг без застосування процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених Законами України “Про публічні закупівлі” та “Про оборонні закупівлі”.

Публічні закупівлі товарів, робіт і послуг для задоволення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 2 березня 2022 р. № 185 “Деякі питання здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для задоволення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану” (Офіційний вісник України, 2022 р., № 25, ст. 1267) здійснюються замовниками без застосування процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених Законом України “Про публічні закупівлі”. 

В самій Постанові є перелік, коли можна проводити закупівлі без застосування порядку проведення спрощених закупівель та/або електронного каталогу, однак, про такі закупівлі потрібно оприлюднювати звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.  Цей перелік аналогічний виключенням зі спрощених по Закону, але є додаткові для випадків, коли: 

  • інформація, що повинна бути оприлюднена в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, належить до інформації з обмеженим доступом або її розголошення під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці та/або громадській безпеці і порядку; 
  • замовник перебуває в районі проведення воєнних (бойових) дій на момент прийняття рішення про здійснення закупівлі або її здійснення;
  • відсутня технічна можливість використання електронної системи закупівель, яка повинна бути документально підтверджена замовником;
  • існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку із виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення спрощеної закупівлі або використання електронного каталогу;
  • роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності одного з таких випадків: 

- предмет закупівлі полягає у створенні або придбанні витвору мистецтва або художнього виконання; 

- укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу;

- відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником; 

- необхідність захисту прав інтелектуальної власності;

- укладення договору про закупівлю з постачальником “останньої надії” або з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії або природного газу; 

- відмінено спрощену закупівлю через відсутність учасників, у тому числі за лотом. 

  • виникла після укладення договору про закупівлю у замовника необхідність у постачанні додаткового обсягу товару у того самого постачальника, якщо в разі зміни постачальника замовник був би вимушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призвело б до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і технічним обслуговуванням. Закупівля додаткового обсягу товару у того самого постачальника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість такого постачання не перевищує 50 відсотків ціни договору про закупівлю;
  • виникла після укладення договору про закупівлю у замовника необхідність закупівлі додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника. Можливість і умови таких додаткових робіт чи послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, який укладений за результатами проведення тендеру/спрощеної закупівлі. Закупівля додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 відсотків ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення тендеру/спрощеної закупівлі;
  • здійснюється закупівля послуг з адвокатської діяльності;
  • здійснюється закупівля юридичних послуг, пов’язаних із захистом прав та інтересів України, у тому числі з метою захисту національної безпеки і оборони, під час врегулювання спорів, розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України;
  • здійснюється закупівля товарів, робіт і послуг для забезпечення функціонування об’єктів критичної інфраструктури;
  • публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються для:

- проведення заходів із мобілізації та цивільного захисту; 

- будівництва, реконструкції, капітального ремонту та облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб;

- будівництва, реконструкції, капітального ремонту та облаштування захисних споруд цивільного захисту, у тому числі подвійного призначення, найпростіших споруд, укриттів; 

- підготовки до проведення опалювального сезону.

Про закупівлі до 50 тис. гривень за Постановою  

Також, Постановою зазначено про те, що Замовник може здійснити публічну закупівлю, вартість якої є меншою ніж 50 тис. гривень, з використанням електронної системи закупівель, у тому числі з використанням електронних каталогів. Замовник не вносить інформацію про таку закупівлю до річного плану та не оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.


Нагадуємо, що дане питання було також розглянуто на спільному вебінарі Е-Тендер із представником Агентства "Консалт" Романом Костенко, спеціалістом з публічних закупівель, та підготовлена за результатами вебінару стаття із найбільш типовими питаннями, що були задані на он-лайн заході.


Якщо у вас залишилися запитання, телефонуйте за номером 0 800 30 77 55 (безкоштовно в межах України) або пишіть на e-mail support@e-tender.ua

Зацікавила інформація статті?
Отримати додаткове розʼяснення

схожi новини

Корисні статті
З 19 серпня 2022 року набули чинності зміни до приватизаційного законодавства. Нові строки, кількість аукціонів, порядок ініціації приватизації, порядок оплати за об’єкт тощо. А головне, навіть, великі об’єкти понад 250 млн. грн. тепер будуть продаватися на аукціонах Прозорро.Продажі, але після завершення воєнного стану.