Назад до каталогу статей
Блог

ЗАКУПІВЛЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЇ

19 Вересня 2018

КОРОТКО ПРО НОВІ ПРАВИЛА РИНКУ

З 11 грудня 2018 року відбудеться відокремлення видів діяльності з розподілу та постачання електричної енергії в існуючих вертикально-інтегрованих енергопостачальних компаніях. Згідно з законодавством саме з цього моменту один і той самий суб’єкт господарювання не матиме вже права одночасно вести діяльність з розподілу та постачання електричної енергії. Так, розподіл електричної енергії здійснюватимуть оператори систем розподілу (суб’єкти природних монополій), а постачання електричної енергії споживачам — окремі від операторів систем розподілу юридичні особи — електропостачальники, яких обиратимуть замовники. І важливо — це мають бути різні суб’єкти господарювання.

Тому замовники, якщо постачання електроенергії наразі вам здійснює електропостачальник за регульованим тарифом, то до 11 грудня 2018 року необхідно буде обрати електропостачальника та укласти з ним договір постачання електричної енергії.

На це також звернули увагу НКРЕКП у своєму листі* від 17.10.2017 р. № 10835/13.1/7-17 та Мінекономрозвитку — у листі від 09.11.2017 р. № 3304-06/40489-07.

Нагадаємо, Закон України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VIII (далі – Закон) почав діяти 11 червня минулого року. Саме тоді фактично і розпочався процес реформування електроенергетичної галузі в Україні.

Серед головних його змін було відокремлення функції з розподілу електричної енергії від функцій виробництва, передачі та постачання, тобто створення відповідних окремих юридичних осіб.

Положеннями Закону (п.13 розділу ХVІІ «Прикінцеві та перехідні положення») визначено, що до 11.12.2018 існуючі на сьогодні енергопостачальні компанії мають вжити заходів щодо відокремлення оператора системи розподілу від постачання електричної енергії шляхом створення відповідних суб’єктів господарювання.

Таким чином, один і той же суб'єкт господарювання не може одночасно постачати електроенергію та надавати послуги з її розподілу.

Правило 2 – Проведення двох процедур закупівлі електроенергії

Насамперед, правові та економічні засади закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади установлює Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон № 922). Він визначає, що закупівлю можна проводити за однією з процедур, передбачених частиною 1 статті 12 Закону № 922. Нагадаємо, ще в кінці минулого року у своєму листі, який вже вказали вище, НКРЕКП звертав увагу замовників товарів, робіт та послуг для забезпечення потреб держави, що діяльність з постачання електричної енергії не належить до сфери природних монополій, а із впровадженням Закону буде юридично відокремлена від діяльності з розподілу електричної енергії. Тому вважаємо, що замовник, має враховувати очікувану вартість закупівлі, і після вирішувати про необхідність проведення процедури закупівлі. Так, переговорну процедуру закупівлі замовник проводить на розподіл електроенергії. А відкриті торги  - на постачання електроенергії.

Правило 3 – електропостачальники тільки з відповідними ліцензіями

Зауважимо, право здійснювати діяльність з постачання електричної енергії мають тільки ті компанії, які отримали відповідні ліцензії.. 

Діяльність з розподілу також підлягає ліцензуванню відповідно до законодавства. Оператор системи розподілу надає послуги з розподілу електричної енергії на недискримінаційних засадах. При цьому він керується Законом № 2019, кодексом систем розподілу та іншими нормативно-правовими актами, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.

Перелік компаній, які отримали відповідні ліцензії, НКРЕКП публікує у себе на сайті.

Правило 4 – урахування нормативно-правових актів, які регулюють процеси функціонування ринку 

Раніше, МЕРТУ у своєму листі (від 09.11.2017 3304-06/40489-07, ) інформувало, що закупівлю електричної енергії можна здійснювати за однією з процедур, передбачених у статті 12 Закону України «Про публічні закупівлі» із врахуванням перехідних положень Закону у частині здійснення закупівлі електричної енергії як товару на конкурентних засадах та дотриманням вимог Закону про публічні закупівлі та нормативно-правових актів, розроблених на їх виконання.

Що стосується останнього – у листі МЕРТУ наведений перелік нормативно-правових актів, які регулюють процеси функціонування ринку електричної енергії і взаємовідносини між його учасниками. Лист** «Щодо закупівель електричної енергії та послуг з постачання електричної енергії» №3304-04/39642-06 від 10.09.2018 р.

Тож,  такими нормативно-правовими актами, є:

  • Правила ринку;
  • Правила ринку «на добу наперед» внутрішньодобового ринку;
  • Правила роздрібного рину електричної енергії;
  • Кодекс системи передачі;
  • Кодекс системи розподілу.

*Лист НКРЕКП «Щодо надання роз'яснень у зв'язку із набранням чинності Закону України «Про ринок електричної енергії» від 17.10.2017 р. № 10835/13.1/7-17http://vobu.ua/ukr/documents/item/lyst-nkrekp-vid-17102017-r-10835-131-7-17-shchodo-nadannia-roziasnen-u-zviazku-iz-nabranniam-chynnosti-zakonu-ukrainy-pro-rynok-elektrychnoi-enerhii

**Лист МЕРТУ «Щодо закупівель електричної енергії та послуг з постачання електричної енергії» №3304-04/39642-06 від 10.09.2018р. http://me.gov.ua/InfoRez/DocumentsList?id=f2e30594-ba6c-420f-9c24-2a852415a884&lang=uk-UA&tag=InforezKnowledgeDb

*** Правила роздрібного ринку електричної енергії, затверджені постановою НКРЕКП № 312 від 14.03.2018 http://www.nerc.gov.ua/?id=31833

похожие новости
Блог
ДАСУ отримала технічну можливість проводити моніторинг тендерів
Блог
ДАЙДЖЕСТ НОВИН ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ ТА ПРОДАЖІВ