Бізнес отримав шанс та гарну можливість працювати легко та швидко із державою. Продавати свій товар через систему електронних каталогів. Це унікальний державний онлайн магазин, який має певні переваги особливо для початківця у публічних закупівлях. Без зайвих документів та довгих очікувань рішень про переможця, тут в Prozorro Market, постачальник одразу отримує замовлення. Та які важливі моменти при цьому, слід знати бізнесу, нам розповів керівник ДУ «Професійні закупівлі» Андрій Кузьменко.
Андрію, чому виникла ідея створити такий державний проєкт як Prozorro Market?
Держава купує велику кількість товарів, вартість яких не більше 200 тис. Для замовників це, зазвичай, рутинні закупівлі, на які витрачають багато часу. Крім того, велика кількість таких закупівель проходила поза системою. Тому виникла ідея зробити простий інструмент, який надасть державним замовникам можливість купувати такі товари широкого вжитку легко і швидко, і при цьому будуть збережені основні принципи закону «Про публічні закупівлі»:
- Добросовісна конкуренція серед учасників;
- Максимальна економія, ефективність та пропорційність;
- Відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
- Недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
- Запобігання корупційним діям і зловживанням.
Проєкт вже пілотується більше року, чи виникали під час його існування проблеми?
Він близький до стартап проєкту, хоч і перебуває в державному секторі. Тому ми стикаємось з тими ж проблемами, що й звичайний бізнес. У тому числі такими, як криза росту.
У поточній архітектурі, швидко наростити товар у системі з технічної сторони не так вже і просто. Зараз працівники ДУ «Професійні закупівлі» створюють профілі товару, а постачальники вже додають цінові пропозиції у створений товар. Такий алгоритм гарно працював на початку. Але він суттєво уповільнює наповнення каталогів новими товарами. Цю проблему ми усвідомили майже одразу. І почали розробляти нову архітектуру каталогів. Нова архітектура передбачатиме можливість постачальникам самостійно додавати товари до каталогу. На жаль, розробка також потребує багато часу. Ми очікуємо, що новий функціонал почне працювати вже до кінця року.
Поки триває розробка нової архітектури, ми прийняли рішення додавати, в першу чергу, ті товари, які мають найбільший попит у замовників.
Ви практикуєте зустрічі з постачальниками перед відкриттям нової категорії в каталозі?
Так, ми перед запровадженням нової категорії товару організовуємо зустрічі із постачальниками. Наразі ці зустрічі проходять онлайн. Вони дозволяють нам дізнатись про особливості ринку та краще зрозуміти те, як побудувати категорію товару.
Крім того, такі зустрічі допомагають нам залучати постачальників. Бізнесу такі зустрічі дають можливість краще зрозуміти, як працює Prozorro Market, його переваги. Тому, зазвичай, ті постачальники, які приходять на такі обговорення, одразу подаються на кваліфікацію до каталогу.
Чи дав новий закон поштовх до розвитку проєкту?
Ми спостерігали збільшення кількості закупівель і цікавість до проєкту з початку року. Різке збільшення закупівель через каталог відбулось ще у березні. Ми думаємо, що деякі замовники тестували Prozorro Market як інструмент перед 19 квітня. Після того, як почав працювати новий закон, ми спостерігаємо постійне зростання кількості угод.
Проте, ми очікуємо ще більш суттєвого збільшення закупівель через каталог після того, як Кабмін ухвалить проєкт постанови «Про затвердження порядку формування та використання електронного каталогу». Адже ця постанова дасть змогу державним замовникам користуватися Prozorro Market у закупівлях від 50 до 200 тис. грн (а окремим замовникам, що є монополістами у своїй галузі – до 1 млн грн). Наразі робити замовлення у Prozorro Market можна лише до 50 тис. грн. Таким чином, прийняття постанови допоможе підприємцям розширити ринки збуту та отримати додаткові джерела заробітку. А державним структурам – проводити швидкі та ефективні закупівлі.
Яка вигода бізнесу від участі в маркеті?
На відміну від доволі складних для новачків тендерних процедур, продаж товарів через каталог – це просто. Товари для Prozorro Market може запропонувати будь-яка компанія.
Для того, щоб продавати товари на Prozorro Market, компанії потрібно один раз пройти кваліфікацію. Далі компанія буде отримувати замовлення й доставляти свої товари. І замовлення шукати навіть треба – товари у каталозі гарантовано будуть бачити замовники всієї країни.
Можна впевнено сказати, що з Prozorro Market для бізнесу відкривається можливість фактично вийти на новий ринок. Отримати нових клієнтів та збільшити обсяги продажів. На відміну від багатьох інших ринків, у сегменті державних закупівель попит у порівнянні з 2019-м тільки зростає.
Розкажіть про кваліфікацію постачальника в електронному каталозі?
Отримати статус постачальника на Prozorro Market нескладно. Для початку підприємець має визначитися з категорією товарів, які хоче продавати, та пройти кваліфікацію. Для цього достатньо буде надіслати 20 видаткових або податкових накладних за поточний та/або попередній роки, що підтверджують досвід постачання аналогічних товарів або мати 5 виконаних угод у потрібній категорії на Prozorro. Після цього потрібно зареєструватись на одному з авторизованих майданчиків Prozorro та опублікувати свої цінові пропозиції.
Який механізм подачі підтвердження цих 5 угод про виконання?
Коли учасник подає заявку до каталогу, він просто зазначає, що має 5 виконаних угод у Prozorro про виконання договорів. І ми самі перевіряємо цю інформацію. Якщо ж це не підтверджується звітами, ми повідомляємо постачальника, що він має в інший спосіб підтвердити свій досвід. Перед тим, як подавати нам документи, учасник може сам перевірити, чи дійсно угоди, які у нього є, виконані та чи відповідає код товару в угодах тим категоріям, у які він проходить кваліфікацію.
Скільки часу проходить кваліфікація, як довго чекати учаснику рішення?
Згідно з умовами нашого договору оферту ми кваліфікуємо протягом 10 робочих днів. В такі терміни кваліфікація відбувається якщо потенційний постачальник не припустився помилок. Якщо у документах є помилки, термін розгляду подовжуємо й рахуємо його заново з моменту подання учасником нових документів.
Чи може нерезидент продавати в Prozorro Market?
Закон про публічні закупівлі обмежень щодо участі нерезидентів, не має. Нерезиденти мають відповідати тим самим умовам, що й вітчизняний бізнес. Нерезидент, який зможе швидко організувати укладання договору і постачання товару, буде успішним учасником електронного каталогу.
Назвіть групи товарів, які більше купують в маркеті.
Найбільш популярна група товарів – пальне. На другому місці – офісне устаткування та приладдя різне. І в цій категорій найпопулярніше – папір. Приблизно 20% усіх угод укладені саме на постачання паперу.
Медична група товарів, яку адмініструє ДП «Медичні закупівлі України» також має попит.
В яких сегментах найнижча конкуренція?
Зазвичай, найнижча конкуренція – у новостворених категоріях. Проте, з часом, конкуренція у нових категоріях завжди збільшується. Тому якусь окрему категорію товарів з низькою конкуренцією виділити важко.
Які категорії товарів плануєте запускати найближчим часом?
Найближчим часом будемо продовжувати наповнювати такі категорії: офісне устаткування, канцелярія, комп’ютерна група та продукти харчування, господарські товари та миючі засоби. Продовжимо й далі наповнювати категорію меблі. Також прогнозуємо великий попит на будівельні матеріали та автозапчастини й плануємо розпочати роботу над цими категоріями. Але це поки що в планах.
Чи планується додавати до каталогу роботи та послуги?
Наразі за законом у Prozorro Market можна торгувати тільки товарами. Хоч це і є популярне запитання серед бізнесу й замовників. Ми зі своєї сторони будемо виходити із запитом додати у закон можливість закуповувати через Prozorro Market й послуги.
Коли до Prozorro.Маркет додасте електричну енергію та природний газ?
Ми досліджували це питання і приділили йому багато часу. Безумовно, електроенергія це специфічний товар. Перш за все, тому, що в момент закупівлі замовник не може знати за якою фактичною ціною будуть її постачати, бо тариф змінюється протягом року. Щоб розв'язати цю проблему, ми планували для розрахунку ціни використовувати певну формулу. Аби це працювало, ця формула має бути у складі договору між постачальником і замовником. Але угоди укладають вже поза системою і ми не можемо бути впевненими, що формула розрахунку буде складовою договору. І саме тут є ризик. Наразі це питання для нас відкрите і ми будемо шукати найефективніше рішення.
Як плануєте боротись із недобросовісними постачальниками?
Алгоритм дій щодо недобросовісних постачальників має бути затверджений постановою Кабміну, яка регулюватиме роботу електронних каталогів. Про випадки, коли постачальник відмовився від підписання договору про закупівлю, на умовах, що зазначені в його пропозиції, замовник зможе повідомити адміністратора каталогу. І у разі наявності у постачальника трьох випадків порушень протягом одного календарного місяця або п’яти випадків порушень протягом трьох календарних місяців, пропозиції постачальника будуть виключені з каталогу на 3 місяці.
У які терміни мають замовники оплатити постачальнику?
Ми рекомендуємо, аби такий строк був не більше 15 днів. І для більшості замовників – не проблема і вони їх проводять.
Бізнес запитує, за що 5%?
Якщо дивитись з позиції адміністраторів каталогу та майданчиків, то цей тариф не такий же й високий, адже охоплює великий перелік робіт:
- Робота програмістів по розробці та підтримці каталогу;
- Робота по вивченню попиту та наповненню каталогу товарами;
- Ціновий моніторинг для встановлення цінових меж;
- Підтримка користувачів (як замовників, так і постачальників);
- Робота по кваліфікації постачальника у каталог.
І це тільки верхівка айсбергу.
Проте, ми почули запит ринку на зниження тарифу. І вийшли з пропозицією його змінити. З урахуванням збільшення кількості продажів через маркет, це стало можливим. Нова постанова КМУ про порядок роботи електронних каталогів містить нову тарифну сітку:
- 3% - для сум до 50 000 грн;
- 2% - для сум від 50 000 до 200 000 грн;
- 1% - для понад 200 000 грн.
У часи кризи часто першими під удар попадає малий та мікробізнес. Через карантин багато підприємців потрапили у ситуацію, коли обсяги продажів впали у кілька разів. Prozorro Market – інструмент, який допоможе підприємцям подолати кризу. Тому ми й надалі будемо працювати над тим, щоб бізнесу було якомога легше та ефективніше співпрацювати з державою.
Полезные статьи:
- Як купити в Prozorro.Мarket: кровока допомога замовнику
- Як зареєструватися і почати роботу в Prozorro.Мarket - Електронному каталозі?
- Проєкт постанови щодо Prozorro Market
- Три простих способи підтвердження досвіду постачальника в Prozorro.Market
Квалификация:
- Кваліфікація постачальників в ДУ "Професійні закупівлі"
- Кваліфікація постачальників в ДУ "Медичні закупівлі України"
Майданчик E-Tender надає послуги щодо участі в Прозоро.Маркет та консультує щодо розміщення товарів у каталогах.
Звертайтеся до наших менеджерів.
З повагою команда E-Tender!