Проведення земельних аукціонів щодо продажу земельних ділянок приватними та державними виконавцями

Проведення земельних аукціонів щодо  продажу земельних ділянок приватними та державними виконавцями

Аукціони з продажу земельних ділянок та прав користування ними під час виконання рішень, що підлягають примусовому виконанню в порядку, встановленому Законом України “Про виконавче провадження” проводяться в системі Прозорро.Продажі та електронний майданчик, який акредитований в системі.

E-Tender - це акредитований електронний майданчик системи Прозорро.Продажі. E-Tender проводить земельні аукціони приватних та державних виконавців згідно Земельного кодексу України.

Нормативні документи, згідно який відбуваються земельні торги:

Крок 1. Реєстрація на Е-Тендер

Для оголошення торгів необхідно зареєструватись на майданчику Е-Тендер як “Організатор земельних аукціонів”. Реєструйте фізичну особу або організацію від імені якою буде здійснюватись продаж.

Після реєстрації здійсніть вхід до кабінету “Моя організація” та перевірте:

  • щоб “Тип організації” був “Організатор земельних аукціонів”,
  • кабінет перебуває у режимі реальних аукціонів (мал.1).

Далі необхідно підписати договір, шаблон якого завантажуйте за посиланням. Користування майданчиком та консультації менеджерів безкоштовні для організаторів земельних торгів.

мал.1

Крок 2. Створення аукціону

Натискайте кнопку "Створити аукціон" та обирайте необхідний тип аукціону (мал.2):

  • Земельні торги - оренда (LRE);
  • Земельні торги - продаж (LSE);

Земельні торги - продаж з переважним правом (якщо ділянка вже знаходиться в оренді і має діючого орендаря) (LSP).

мал.2

Опис аукціону:

  • Назва аукціону - це коротка інформація, яка дає уявлення про лот. Наприклад “Продаж земельної ділянки для ведення садівництва, площею 0,07 га”.
  • Опис аукціону - додаємо розширену інформацію щодо процедури торгів, на яку потенційним учасникам варто в першу чергу звернути увагу (наприклад, що в аукціоні передбачається компенсація витрат за підготовку лоту). Якщо на земельні торги виставляється право оренди земельної ділянки в комплексі з розташованим на ній водним об’єктом, в оголошенні зазначається інформація про такий водний об’єкт: наявність паспорта, умови використання, площа, розмір орендної плати за водний об’єкт. До матеріалів лота долучається паспорт водного об’єкта та розрахунок орендної плати за водний об’єкт. 
  • Лоти виставляються (черговість) - вказуйте, що “лот виставляється” вперше або повторно. Якщо лот оголошується повторно, на нього не можуть бути допущені учасники, що були дискваліфіковані на першому аукціону. Так само, якщо на перший аукціон була заявка лише від одного учасника і торги не відбулися, на повторному аукціоні такий учасник буде переможцем, навіть якщо його заявка буде єдиною на аукціоні. 
  • Номер лоту - це ваш внутрішній облік лотів для зручного пошуку, можуть бути просто послідовні цифри. 
  • Порядок ознайомлення з майном - в який день і час ви можете його показувати потенційним орендарям, а також зазначити ім’я та по батькові, посаду, номер телефону особи, у якої можна ознайомитися з документами та матеріалами щодо лота.
  • Вимоги до документів - прописуйте "згідно ч.7 ст.137 Земельного Кодексу України" або детально визначте які документи надають учасники в залежності від організаційно-правової форми (мал. 3). Звертаємо увагу, що учасники мають надати документи, які відповідають вимогам законодавства, вимагати інші документи від учасників заборонено.  
  • Додаткові відомості - вказуємо додаткову інформацію у разі її наявності. Це поле не обов’язкове для заповнення.

мал.3

Вкажіть вартісні характеристики та інше: 

  • Стартова ціна - має бути визначена у рішенні про оголошення торгів (далі - Рішення), яке приймає міська, сільська чи селищна рада. Визначається відповідно до НГО чи експертної оцінки земельної ділянки за законодавчими вимогами. 
  • Розмір гарантійного внеску - становить 30% від стартової ціни лоту, але не більше 2500 прожиткових мінімумів доходів громадян, встановленого для працездатних осіб в законі про Держбюджет України на 1 січня року, в якому проводяться земельні торги. 
  • Розмір реєстраційного внеску -  10% від мінімальної заробітної плати (у 2022 році - 650 грн, так як мінімальна заробітна плата 6 000 грн).
  • На фінальну суму нараховується ПДВ - це чекбокс, який необхідно проставити, якщо на ціну лота після проведення аукціону буде нараховано ПДВ. Нагадуємо, що продаж земельних ділянок не оподатковується ПДВ.
  • Мінімальний крок аукціону - 1% від стартової ціни лоту.
  • Нормативна грошова оцінка (НГО) чи Експертна грошова оцінка (ЕГО) - перенесіть показник з рішення. НГО застосовується якщо аукціон з продажу права оренди, ЕГО - якщо продаж ділянки.
  • Сума витрат (видатків), здійснених на підготовку лота (з ПДВ, або без ПДВ) - вказується якщо відповідна рада понесла витрати на підготовку землевпорядної чи оціночної документації і їх можна відшкодувати відповідно до законодавства. Відшкодувати витрати на підготовку лота зобов’язаний переможець аукціону.

Мал.4

  • Тип продажу - оберіть відповідний тип: продаж земельних ділянок, продаж прав суперфіцію, продаж прав емфітевзису (мал. 5);
  • Обтяження прав на земельну ділянку та обмеження у використанні земель - вказуються у разі їх наявності; 
  • Містобудівні умови земельної ділянки - вказуються якщо такі наявні.

Мал.5

Додаємо детальний опис земельної ділянки (мал. 6): 

  • Склад лоту - додайте загальну інформацію про земельну ділянку, яка у вас наявна. 
  • Код класифікатора -  вибираємо згідно цільового призначення, виходячи з даних ДЗК (мал.7)

Мал.6

Мал.7

Характеристики земельної ділянки (мал.8).

Інформацію беремо з документів земельної ділянки:

  • Площа ділянки - в га;
  • Кадастровий номер;
  • Тип власності;
  • Наявність обтяжень;
  • Вказуємо співвласників, у разі наявності;
  • Інформацію про “Інженерні мережі” беремо з витягу ДЗК.

Мал.8

  • Розташування - оберіть “Область” з випадаючого переліку, далі “Населений пункт”, його обов’язково обирайте з випадаючого переліку. Вказувати вулицю не обов’язково. Натисніть “Отримати координати за адресою” (мал. 9). Або можна натиснути “Вибрати об’єкт на карті” та вибрати відповідне місцезнаходження.

Мал.9

Інформація про учасника з переважним правом зазначається у разі проведення аукціону з продажу з переважним правом (мал. 9-1): 

  • Код ЄДРПОУ/РНОКПП - особи, що має переважне право на момент оголошення аукціону (якщо потім орендар передасть таке право іншій особі, вносити зміни до торгів не потрібно).
  • Повна назва - фізичної або юридичної особи з переважним правом.
  • Інформація щодо підтвердження повноважень - опціональне поле, у разі наявності такої інформації.
  • Та адреса його розташування - область, місто, вулиця, поля обов’язкові для заповнення.
  • Дата укладення договору оренди та дата закінчення його дії, орендна ставка - інформація щодо діючого договору оренди. У разі наявності інформації необхідно обов’язково зазначити.

Мал.9-1

  • Тривалість оренди - вказуйте строк оренди земельної ділянки.
  • Банківські реквізити: 

- найменування банку/отримувача - це одержувач коштів;

- ідентифікатор одержувача - зазначне код ЄДРПОУ одержувача коштів;

- та обов’язково розрахунковий рахунок у форматі IBAN. 

  • Які рахунки треба внести:

- обов’язково треба вказати банківські рахунки для сплати за лот (мал. 10). Окремо для юридичних та фізичних осіб, через кнопку “Додати реквізити”;

- у разі наявної компенсації витрат за підготовку лоту в аукціоні - зазначте додатково реквізити для внесення переможцем такої компенсації (мал.10).

  • Визначаємо дату проведення аукціону. Аукціон відбувається не раніше ніж за 30 календарних днів, але не пізніше - 45 календарних днів від моменту публікації оголошення.

Як рахувати строки? Якщо період прийому пропозицій 30 календарних днів, то перший день строку рахуємо з дня наступного за днем публікації оголошення, а день аукціону має бути призначений на 31-й календарний день. Якщо такий день припадає на вихідний або святковий день - аукціон проводиться у перший робочий день.

Час аукціону не проставляйте, він буде автоматично визначений в системі Прозорро.Продажі.

Мал.10

  • Оберіть контактні дані - з випадаючого переліку оберіть контакт, який відповідає за організацію аукціону. Звертайте увагу, що на даний номер можуть звертатися з питаннями / уточненнями потенційні орендарі (мал. 11).

У разі необхідності додати іншу контактну особу, якої немає у переліку - відкрийте сторінку майданчика у новій вкладці (сторінку аукціону не закривайте, інакше інформацію відновити буде неможливо), в меню перейдіть до розділу “Моя організація” та оберіть “Контактні особи”, тут можете додати необхідну кількість відповідальних осіб.

Мал.11 

Крок 3. Збереження чернетки та завантаження документів.  

Після внесення всіх даних у вас актцвується кнопка “Зберегти як чернетку”. Якщо кнопка не активна - перевірте чи всі червоні поля були заповнені. За необхідності внесення правок до чернетки натисніть “Редагувати чернетку”, внесіть зміни та збережіть чернетку повторно. 

Обов’язково завантажте документи до аукціону, які вимагаються Земельним кодексом України. При завантаженні обирайте відповідний “Тип документа” (мал. 12,13).

Мал.12

Мал.13 

Обов’язкові документи:

Поки оголошення перебуває у статусі чернетки - документи можна видалити. Після публікації чернетки видалити документи неможливо, лише замінити новим документом, але всі документи будуть активні для завантаження та перегляду.

Мал.14

Після завантаження всіх обов’язкових документів активується кнопка “Опублікувати чернетку” (Мал.14). Будьте уважні, натиснувши цю кнопку - ви опублікуєте аукціон, цю дію не можна скасувати, видалити документи або інше. Тому уважно перевіряйте інформацію та документи, які вносяться до умов аукціону. Після публікації, інформація про ваше оголошення буде відображатися на порталі Прозорро.Продажі. 

Редагування земельного аукціону
Протягом 2 днів ви зможете вносити правки до електронного оголошення та змінювати документи. У цей час аукціон буде в статусі “Період редагування”. В умовах буде зазначено точну дату та час завершення періоду на редагування.
Звертаємо увагу, щоб внести зміни до аукціону потрібно обов'язково завантажити документ “Погодження змін до опису лоту. Опис причин редагування”. Це документ від імені вашої організації із зазначенням які саме зміни вносяться до аукціону та які причини (обґрунтування) їх внесення. 

У разі якщо перший аукціон не відбувся організатор земельних торгів протягом 10 днів оприлюднює оголошення про проведення повторних земельних торгів. Повторні земельні торги можуть бути проведені не раніше ніж через один місяць і не пізніше ніж через шість місяців з дня проведення попередніх земельних торгів.

Що відбувається протягом періоду прийому пропозицій? 

Учасники, які зацікавлені в купівлі земельної ділянки реєструють заяви на участь в аукціоні. Заява складається із закритої цінової пропозиції та документів, що вимагаються Земельним кодексом України. 

Супроводжувати учасника та консультувати щодо умов участі в аукціоні зобов’язаний електронний майданчик, тому у разі звернення учасника за роз’ясненнями рекомендуйте телефонувати до електронного майданика. 

Організатор протягом періоду прийому пропозицій нічого не робить в системи, лише очікує результатів проведення торгів. 

Аукціон

Якщо на аукціон було зареєстровано від 2-х заявок на участь - у визначений день та час буде проведено онлайн англійський аукціон. Як саме відбувається аукціон переглядайте у відео за посиланням

О 20:00 в переддень аукціону закінчується період прийому пропозицій. Якщо це перший аукціон і була зареєстрована 1 заявка на участь - аукціон визнається таким, що не відбувся і організатор має оголосити повторний аукціон. 

Якщо єдиний учасник, який був зареєстрований на перший аукціон, реєструє заявку на повторний аукціон і вона буде знову єдиною на торгах - вже за результатами повторного аукціону такий учасник буде визначений як переможець земельних торгів (абз. 2 п. 5 ст. 138 Земельного кодексу України).

Якщо на повторному аукціоні буде більше 1 заявки - відбудеться онлайн аукціон на підвищення ціни на загальних умовах. 

На повторні аукціони не можуть бути допущені учасники, які на попередніх аукціонах були визнані переможцями, але не виконали зобов’язань щодо підписання протоколу, договору або сплати суми за лот (абз. 3 п. 5 ст. 138 Земельного кодексу України). 

Підписання протоколу

Одразу після завершення аукціону в Прозорро.Продажі автоматично формується проект протоколу. Такий протокол підписується переможцем та організатором земельних торгів протягом 6 р.д. з дня наступного за днем формування протоколу (дата формування визначені в документі протоколу). 

Підписання протоколу відбувається за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП). Що таке КЕП та як перевірити чи є ваш електронний ключ КЕП розповідаємо у статті за посиланням. 

Організатор земельних торгів зобов’язаний до 18:00 останнього дня строку завантажити протокол електронного аукціону на майданчик та підтвердити переможця аукціону. Як відбувається підписання та завантаження протоколу розповідаємо в інструкції за посиланням

В протоколі зазначається банківський рахунок оператора електронного майданчика та сума забезпечувального платежу (п. 69 Вимог).

Якщо переможець відмовився від підписання протоколу, договору, або не сплатив суму за лот (п. 49 Вимог)  - організатор ухвалює рішення (акт) про відмову від підписання протоколу, договору або не внесення плати за лот і завантажує його в систему. Завантаження відбувається аналогічно як і протоколу, але через кнопку “Дискваліфікація”. Остання означає, що організатор відмовляє переможцю аукціону та останній втрачає сплачену суму гарантійного внеску і право участі в наступних аукціонах щодо даної земельної ділянки. 

Оплата за лот 

Переможець електронного аукціону, згідно даних протоколу, сплачує на рахунок оператора електронного майданчика, через який він подав пропозицію на аукціон, суму забезпечувального платежу. Строк на його оплату - 15 р.д. з дня наступного за днем формування протоколу електронного аукціону.

Після підписання протоколу та акту та їх публікації в Прозорро.Продажі, оператор електронного майданчика перераховує протягом 5 р.д. суму забезпечувального платежу та залишок гарантійного внеску (сумарно суму за лот) на рахунок організатора аукціону.

Укладення та публікація договору, завершення аукціону

Договір та акт про проведені електронні торги підписується протягом 20 р.д. з дня наступного за днем формування протоколу аукціону, але обов’язково після внесення забезпечувального платежу  на рахунок оператора електронного майданчика.

Після підписання організатор аукціону завантажує договір та акт в систему Прозорро.Продажі через 
E-Tender. Протягом 5 р.д. майданчик перераховує суму за лот на рахунок організатора і останній підтверджує отримання оплати на сторінці аукціону в особистому кабінеті E-Tender протягом 1 р.д.

Як завантажити договір на майданчик, підтвердити оплату та завершити аукціон читайте в інструкції за посиланням

Вітаємо! Аукціон завершено!

Потрібна допомога?
Залиште свій номер телефону. Ми обов'язково зателефонуємо