Як опублікувати земельний аукціон на Е-Тендер

Покрокова інструкція для організатора: які дані вносити в електронні поля форми оголошення про аукціон

Як опублікувати земельний аукціон на Е-Тендер

Згідно Земельного кодексу України та Постанови Кабінету Міністрів України №1013 від 22.09.2021 р., що затверджує “Вимоги щодо підготовки до проведення та проведення земельних торгів для продажу земельних ділянок та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису)” (далі - Вимоги),  міські, сільські та селищні ради та інші власники земель комунальної та державної власності, проводять земельні торги виключно через систему Prozorro.Продажі.

E-Tender - це акредитований електронний майданчик системи Прозорро.Продажі. E-Tender проводить земельні торги згідно чинного законодавства.

Крок 1. Реєстрація на Е-Тендер

Для оголошення земельної ділянки на аукціон потрібно зареєструватись на майданчику Е-Тендер як “Організатор земельних аукціонів”. Після реєстрації здійсніть вхід до аукціону та перевірте:

  • щоб Тип організації був “Організатор земельних аукціонів”,
  • кабінет перебуває у режимі реальних аукціонів. (Мал.1)

Мал.1

Організатор оприлюднює оголошення про проведення земельних торгів не пізніше ніж через 90 календарних днів після прийняття ним рішення, визначеного ч. 4 ст. 136 Земельного кодексу України. Приклад такого рішення та оголошення про проведення земельного аукціону завантажуйте за посиланням.

Крок 2. Створення аукціону

Натискайте кнопку "Створити аукціон" та обирайте необхідний тип процедури (мал.2):

  • Земельні торги - оренда (LRE); 
  • Земельні торги - продаж (LSE); 
  • Земельні торги - продаж з переважним правом (якщо ділянка вже знаходиться в оренді і має діючого орендаря) (LSP).

Мал.2

Далі, у полях аукціону вказуємо інформацію, яку можна взяти з технічної документації по земельній ділянці та з Рішення про оголошення земельного аукціону. Обов'язкові поля підсвічені червоним кольором. Рекомендуємо вносити більше інформації про земельну ділянку,  це розширює можливості пошуку для потенційного орендаря.

Мал.3

Опис аукціону: (мал.3) 

  • Назва аукціону - це коротка інформація, яка дає уявлення про лот. Наприклад “Оренда земельної ділянки 0,05 га м. Коростень, Житомирська обл., с/г призначення”.
  • Опис аукціону - додаємо розширену інформацію щодо процедури торгів, на яку потенційним учасникам варто в першу чергу звернути увагу (наприклад, що в аукціоні передбачається компенсація витрат за підготовку лоту):

- організатор у разі потреби в оголошенні про проведення електронних торгів може зазначити: договір оренди земельної ділянки, її частини із зазначенням орендаря, розміру місячної орендної плати, строку дії договору оренди (у разі продажу земельної ділянки) тощо; інформацію про особу, яка має переважне право на купівлю земельної ділянки (у разі проведення аукціону з продажу такої земельної ділянки);

- якщо на земельні торги виставляється право оренди земельної ділянки в комплексі з розташованим на ній водним об’єктом, в оголошенні зазначається інформація про такий водний об’єкт: наявність паспорта, умови використання, площа, розмір орендної плати за водний об’єкт. До матеріалів лота долучається паспорт водного об’єкта та розрахунок орендної плати за водний об’єкт.

  • Лоти виставляються (черговість) - вказуйте, що “лот виставляється” вперше або повторно. Якщо лот оголошується повторно, на нього не можуть бути допущені учасники, що були дискваліфіковані на першому аукціону. Так само, якщо на перший аукціон була заявка лише від одного учасника і торги не відбулися, на повторному аукціоні такий учасник буде переможцем, навіть якщо його заявка буде єдиною на аукціоні.
  • Номер лоту - це ваш внутрішній облік лотів для зручного пошуку, можуть бути просто послідовні цифри. 
  • Порядок ознайомлення з майном - в який день і час ви можете його показувати потенційним орендарям, а також зазначити ім’я та по батькові, посаду, номер телефону особи, у якої можна ознайомитися з документами та матеріалами щодо лота.
  • Вимоги до документів - прописуйте "згідно ч.7 ст.137 Земельного Кодексу України" або детально визначте які документи надають учасники в залежності від організаційно-правової форми (мал. 3). Звертаємо увагу, що учасники мають надати документи, які відповідають вимогам законодавства, вимагати інші документи від учасників заборонено.
  • Додаткові відомості - вказуємо додаткову інформацію у разі її наявності. Це поле не обов’язкове для заповнення. 

Мал.4

Вкажіть вартісні характеристики та інше:

  • Стартова ціна - має бути визначена у рішенні про оголошення торгів (далі - Рішення), яке приймає міська, сільська чи селищна рада. Визначається відповідно до НГО чи експертної оцінки земельної ділянки за законодавчими вимогами.
  • Розмір гарантійного внеску - становить 30% від стартової ціни лоту, але не більше 2500 прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб у законі про Держбюджет України на 1 січня року, в якому проводяться земельні торги.
  • Розмір реєстраційного внеску -  10% від мінімальної заробітної плати (у 2022 року - 650 грн).
  • На фінальну суму нараховується ПДВ - це чекбокс, який необхідно проставити, якщо на ціну лота після проведення аукціону буде нараховано ПДВ. Нагадуємо, що продаж земельних ділянок не оподатковується ПДВ.
  • Мінімальний крок аукціону - 1% від стартової ціни лоту.
  • Нормативна грошова оцінка (НГО) чи Експертна грошова оцінка (ЕГО) - перенесіть показник з рішення. НГО застосовується якщо аукціон з продажу права оренди, ЕГО - якщо продаж ділянки.
  • Сума витрат (видатків), здійснених на підготовку лота - вказується якщо відповідна рада понесла витрати на підготовку землевпорядної чи оціночної документації і їх можна відшкодувати відповідно до законодавства. Відшкодувати витрати на підготовку лота зобов’язаний переможець аукціону. 

Мал.5

  • Обтяження прав на земельну ділянку та обмеження у використанні земель - вказуються у разі їх наявності; 
  • Містобудівні умови земельної ділянки - вказуються якщо категорія земельної  ділянки передбачає забудову (не для с/г земель). 

Додаємо детальний опис земельної ділянки

  • Склад лоту - додайте загальну інформацію про земельну ділянку, яка у вас наявна. 
  • Код класифікатора -  вибираємо згідно цільового призначення, виходячи з даних ДЗК (мал.6).

Мал.6 

Характеристики земельної ділянки (інформацію беремо з документів земельної ділянки) (мал.7):

  • Площа ділянки, га.
  • Кадастровий номер.
  • Тип власності.
  • Наявність обтяжень.
  • Вказуємо співвласників, у разі наявності.
  • Інформацію про “Інженерні мережі” беремо з витягу ДЗК.

Мал.7

  • Розташування - оберіть Область з випадаючого переліку, далі Населений пункт, також з випадаючого переліку. Вказувати вулицю не обов’язково. Натисніть “Отримати координати за адресою” (мал.8). Або можна натиснути “Вибрати об’єкт на карті” та вибрати відповідне місцезнаходження.

Мал.8

  • Тривалість оренди - вказуйте строк оренди. 
  • Банківські реквізити: 

- найменування банку - це одержувач коштів;

- ідентифікатор одержувача - зазначне код ЄДРПОУ одержувача коштів;

- та обов’язково розрахунковий рахунок у форматі IBAN. 

  • Які рахунки треба внести:

- обов’язково треба вказати банківські рахунки для сплати за лот (мал. 9). Окремо для юридичних та фізичних осіб, через кнопку “Додати реквізити”;

- у разі наявної компенсації витрат за підготовку лоту в аукціоні - зазначте додатково реквізити для внесення переможцем такої компенсації (мал.9).

Мал.9

  • Визначаємо дату проведення аукціону.

Аукціон відбувається не раніше ніж за 30 днів, але не пізніше - 45 днів від моменту публікації оголошення.

Як рахувати строки? Якщо період прийому пропозицій 30 календарних днів, то перший день строку рахуємо з дня наступного за днем публікації оголошення, а день аукціону має бути призначений на 31-й календарний день. Якщо такий день припадає на вихідний або святковий - аукціон проводиться у перший робочий день. 

Час аукціону не визначайте, він буде визначений автоматично в системі Прозорро.Продажі.

  • Оберіть контактні дані - з випадаючого переліку оберіть контакт, який відповідає за організацію аукціону. Звертайте увагу, що на даний номер можуть звертатися з питаннями / уточненнями потенційні орендарі (мал. 10).

У разі необхідності додати іншу контактну особу, якої немає у переліку - відкрийте сторінку майданчика у новій вкладці (сторінку аукціону не закривайте, інакше інформацію відновити буде неможливо), в меню перейдіть до розділу “Моя організація” та оберіть “Контактні особи”, тут можете додати необхідну кількість відповідальних осіб.

Мал.10

Крок 3. Збереження чернетки та завантаження документів.

Після внесення всіх даних у вас має активуватися кнопка “Зберегти як чернетку”. Якщо кнопка не активна - перевірте чи всі червоні поля були заповнені. За необхідності внесення правок до чернетки натисніть “Редагувати чернетку”, внесіть зміни та збережіть чернетку повторно. 

Обов’язково завантажте документи до аукціону, які вимагаються Земельним кодексом України. При завантаженні обирайте відповідний “Тип документа” (мал.11).

Мал.11

Обов’язкові документи:

Поки оголошення перебуває у статусі чернетки - документи можна видалити. Після публікації чернетки видалити документи неможливо, лише замінити новим документом, але всі документи будуть активні для завантаження та перегляду.

Мал.12

Мал.13

Після завантаження всіх обов’язкових документів активується кнопка “Опублікувати чернетку”. Будьте уважні, натиснувши цю кнопку - ви опублікуєте аукціон. Цю дію не можна скасувати, видалити документи або інше. Тому уважно перевіряйте інформацію та документи, які вносяться до умов аукціону. Після публікації, інформація про ваше оголошення буде відображатися на порталі Прозорро.Продажі.

Редагування оголошення про аукціон

Протягом 2 днів ви зможете вносити правки до електронного оголошення та змінювати документи. В цей час аукціон перебуватиме в статусі “Період редагування”, дата та час закінчення цього періоду будуть вказані в умовах аукціону (мал. 14).

Мал.14

Звертаємо увагу, щоб внести зміни до аукціону потрібно обов'язково завантажити документ “Погодження змін до опису лоту. Опис причин редагування”. Це документ від імені вашої організації із зазначенням які саме зміни вносяться до аукціону та які причини (обґрунтування) їх внесення. 

Що відбувається протягом періоду прийому пропозицій?

Учасники, які зацікавлені в оренді земельної ділянки реєструють заяви на участь в аукціоні. Заява складається із закритої цінової пропозиції та документів, що вимагаються Земельним кодексом України. 

Супроводжувати учасника та консультувати щодо умов участі в аукціоні зобов’язаний електронний майданчик, тому у разі звернення учасника за роз’ясненнями рекомендуйте телефонувати до електронного майданика.

Організатор протягом періоду прийому пропозицій нічого не робить в системи, лише очікує результатів проведення аукціону. 

Аукціон

О 20:00 в переддень аукціону закінчується період прийому пропозицій. Якщо на аукціон було зареєстровано від 2-х заявок на участь - у визначений день та час буде проведено онлайн англійський аукціон. Як саме відбувається аукціон переглядайте у відео за посиланням.

Якщо це перший аукціон і була зареєстрована 1 заявка на участь - аукціон визнається таким, що не відбувся і організатор має оголосити протягом 10 к.д. повторний аукціон. Повторні земельні торги можуть бути проведені не раніше ніж через один місяць і не пізніше ніж через шість місяців з дня проведення попередніх земельних торгів.

Якщо єдиний учасник, який був зареєстрований на перший аукціон, реєструє заявку на повторний аукціон і вона буде знову єдиною на торгах - вже за результатами другого аукціону такий учасник буде визначений як переможець земельних торгів (абз. 2 п. 5 ст. 138 Земельного кодексу України).

Якщо на повторному аукціоні буде більше 1 заявки - відбудеться онлайн аукціон на підвищення ціни на загальних умовах.

На повторні аукціони не можуть бути допущені учасники, які на попередніх аукціонах були визнані переможцями, але не виконали зобов’язань щодо підписання протоколу, договору або сплати суми за лот (абз. 3 п. 5 ст. 138 Земельного кодексу України). 

Підписання протоколу

Одразу після завершення аукціону в Прозорро.Продажі автоматично формується проект протоколу. Такий протокол підписується переможцем та організатором земельних торгів протягом 6 р.д. з дня наступного за днем формування протоколу (дата формування визначені в документі протоколу).

Підписання протоколу відбувається за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП). Що таке КЕП та як перевірити чи є ваш електронний ключ КЕПом розповідаємо у статті за посиланням.

Організатор земельних торгів зобов’язаний до 18:00 останнього дня строку завантажити протокол електронного аукціону на майданчик та підтвердити переможця аукціону. Як відбувається підписання та завантаження протоколу розповідаємо в інструкції за посиланням.

Якщо переможець відмовився від підписання протоколу, договору, або не сплатив суму за лот (п. 49 Вимог) - організатор ухвалює рішення (акт) про відмову від підписання протоколу, договору або не внесення плати за лот і завантажує його в систему.

Завантаження відбувається аналогічно як і протоколу, але через кнопку “Дискваліфікація”. Остання означає, що організатор відмовляє переможцю аукціону та останній втрачає сплачену суму гарантійного внеску і право участі в наступних аукціонах щодо даної земельної ділянки.

Укладення договору

Договір підписується протягом 20 р.д. з дня наступного за днем формування протоколу аукціону. Тобто, строк на підписання протоколу входить в термін на підписання договору.

Відповідальним за підписання договору виступає організатор земельних торгів. Угода укладається між організатором та переможцем та підписується за допомогою кваліфікованого електронного підпису або у паперовому форматі (за домовленістю сторін).

Договір купівлі-продажу підлягає нотаріальному посвідченню. 

Договір оренди підлягає реєстрації у державного реєстратора. 

Як завантажити договір на майданчик розповідаємо в інструкції за посиланням.

Оплата за лот та завершення аукціону
Протягом 5 р.д. з дня наступного за днем підписання договору, переможець зобов’язаний сплатити суму за лот та суму витрат на підготовку лоту (якщо така була зазначена в аукціоні) на рахунок організатора аукціону, вказаний у протоколі 
п. 55 Вимог. У разі сплати організатор має підтвердити сплату на сторінці електронного аукціону протягом 1 р.д. з дня отримання плати.

Як підтвердити оплату та завершити аукціон на майданчику E-Tender читайте у інструкції за посиланням. 

Після завантаження договору та підтвердження сплати за лот аукціон завершується. Вітаємо, ви провели успішні земельні торги!

Потрібна допомога?
Залиште свій номер телефону. Ми обов'язково зателефонуємо